För er som behöver köpråd med HTPC hårdvara

Permalänk
Medlem

Jo det spelar stor roll, eftersom man slipper störningar i optisk SPDIF.
Jag menar hur jobbigt kan det vara att som moderkortsbyggare integrera en optisk SPDIF om nu moderkortet skall vara så modernt och trendigt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

men bygg en egen optisk utgång, eller köp en konverter (tror jag såg på kjell&co), om du tror att den digitala signalen hinner omarbetas så till den milda grad att du kommer höra skillnaden (nu utgår jag från att vi snackar nån meter och du lägger ner par tior på rca kabeln)

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
men bygg en egen optisk utgång, eller köp en konverter (tror jag såg på kjell&co), om du tror att den digitala signalen hinner omarbetas så till den milda grad att du kommer höra skillnaden (nu utgår jag från att vi snackar nån meter och du lägger ner par tior på rca kabeln)

/Daniel

Jag tycker inte det är för mycket begärt att de integerar en sådan från fabrik, hur svårt kan det vara?

Då hade helt klart det moderkortet varit skitbra.
Jag strävar alltid efter perfektion.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Recension på ASUS P5N7A-VM moderkort (nvidia 9300 IGP):
http://www.silentpcreview.com/article892-page1.html

Verkar effektiv på avkodning av HD-filmer och någorlunda strömsnål. Å andra sidan rätt dyrt moderkort så man kanske hellre köper ett billigare moderkort och kör tillsammans med ett prisvärt grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Recension på ASUS P5N7A-VM moderkort (nvidia 9300 IGP):
http://www.silentpcreview.com/article892-page1.html

Verkar effektiv på avkodning av HD-filmer och någorlunda strömsnål. Å andra sidan rätt dyrt moderkort så man kanske hellre köper ett billigare moderkort och kör tillsammans med ett prisvärt grafikkort istället.

Ja jäklar vad många kontakter på de kortet för att vara mATX.
>helt klart intressant. Undrar bara hur ljudchippet är på det kortet eftersom ASUS ljudchip på sina moderkort inte kända för att vara bästa på marknaden.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Antar att det är samma (eller iaf från samma serie) grafikkort som i den här nyheten: http://sweclockers.com/nyhet/8600-problem_med_grafiken_i_nya_...

Citat:

Ett annat problem gäller både Macbook och Macbook Pro. Vid uppspelning av HD-film kan bilden bli korrupt.

Låter ju inte så bra för en htpc om felet ligger nu ligger i själva kretsarna.. Även om det säkert oftast är bättre kylning i en htpc än macbook så borde ni som funderar på att köpa moderkort med nvidias integrerade kort kolla runt lite först så det inte blir några obehagliga överraskningar senare..

Permalänk
Medlem

Mål: DVI/HDMI-utgångar, full hd från .mkv/blue-ray, hyffsat tyst och så billigt det bara går. Shoot! Här är vad jag har luskat ihop;

Antal Artikelnr. à pris Radtotal
st AMD ATHLON 64 X2 5200+ SOCKET AM2 BOXED 65W 5010116730 I lager 725,00 kr 725,00 kr [Ta bort denna artikel]
st GIGABYTE GA-MA69VM-S2 AMD690V S-AM2 M-ATX 5010124346 I lager 650,00 kr 650,00 kr [Ta bort denna artikel]
st MAXTOR DIAMONDMAX 22 500GB SATA/300 7200RPM 16MB 5010140056 I lager 595,00 kr 595,00 kr [Ta bort denna artikel]
st ANTEC NSK2480-EC HTPC-CHASSI M-ATX 5010126376 I lager 1 150,00 kr 1 150,00 kr [Ta bort denna artikel]
st ASUS RADEON HD4350 512MB DDR2 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT 5010196926 1-2 dagar 495,00 kr 495,00 kr [Ta bort denna artikel]
st DIMM DDR2 2GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM - KVR800D2N5 5010145102 I lager 280,00 kr 280,00 kr [Ta bort denna artikel]

Permalänk
Medlem

Får man ut HD-ljud formaten via HDMI utgången med ett Radeon HD4350 kort? Så man kan spela upp dem med hjälp av en förstärkare som klarar ljudformaten? Tänker då på DTS-HD osv.

Det framgår väldigt dåligt från Asus hemsida om kortet klarar HDMI 1.3 (det står bara 7.1 ljud, men inget om HD-format), däremot är det väldigt tydligt att t ex 4870X2 gör det, men det har en annan prislapp.

EDIT: Såg efter lite letande att det inte finns något grafikkort som stödjer HD-ljud, det krävs ett separat ljudkort i 3500 kr klassen. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411&p=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag tycker inte det är för mycket begärt att de integerar en sådan från fabrik, hur svårt kan det vara?

Då hade helt klart det moderkortet varit skitbra.
Jag strävar alltid efter perfektion.

jag förstår att du vill ha det perfekt, så är man själv också, men är det inte att gå liiite till överdrift om man tror man hör skillnad på en optisk och en coax signal?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
jag förstår att du vill ha det perfekt, så är man själv också, men är det inte att gå liiite till överdrift om man tror man hör skillnad på en optisk och en coax signal?

Jag hör stor skillnad eftersom har man en lång coaxial så uppstår mycket lätt störningar, knaster. Detta slipper du med optisk sladd, så ja du hör skillnad.

Prova dra igång en dammsugare i samma jack som förstärkaren sitter i/datorn sitter i eller annan störande utrustning.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Oxå bra att veta;

Skall man spela upp HD-material på sin HTPC skall man välja en CPU som ensam kan sköta jobbet. Det är nämligen inte helt smärtfritt att få GPUn att hantera den biten om det ens går. XBMC är ett bra exempel, något stöd finns inte inbyggt för GPU-avkodning och allt jobb läggs därför på CPUn. Vilken CPU hos respektive tillverkare som är "minimum" lämnar jag osagt. Jag vet dock att min AMD 4850e inte fixar alla .mkv-filer i 1080P som jag matat den med.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag håller med. Vore intressant då jag själv går i köptankar på en HTPC.

Kör man AMD eller Intel idag?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Detta var en gammal tråd

Jag har byt HTPC 4ggr under en ett års period och har haft både AMD system med 780G och nVidia med 8200 kort men slutade med att ITX kort för socket 775 och en E7200.

Efter som jag kör XBMC i windows så får ju CPU göra allt jobb och AMD propen jag hade var en 4850e och den hade det tungt med 1080p filmer.

Men om man ska köra ett AMD eller Intel system spelar igentligen ingen roll.

Allt handlar ju vad man ska ha HTPC'n till för, ska man ha TV kort? ska man köra blu-ray? ska man köra windows eller linux? ska man köra XBMC eller MP ? m.m.m.m.

Så vad som är den "perfecta" HTPC är unkigt beroende på vad man ska använda den till

Men jag har iallafall välldigt nöjd med mitt ITX system idag, litet, ljudlöst, strömsnålt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ok, nu behöver jag hjälp.... Tv-boxen har säckat ihop och jag funderar på om jag ska köpa en HTPC istället.... Jag har noll koll på detta med delar och sådant (är konsollnörd ) så jag behöver alla tips och råd som jag kan få...

Detta vill jag få ut av datorn:

* TV från tele2 (DVB-C)
* Voddler
* Itunes
* Spotify
* Playstation Media server (PMS)
* svt-play, tv3-play osv....
* DVD
* hyffsat ljud ut

Jag vill koppla in den med en HDMI in i förstärkaren (Yamaha RX-V 663)...

Vad kan jag ha glömt och vad är det jag ska köpa för prylar, färdigt paket eller hemmabygge?

Budget = Så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pherlo
Vilken grafikkrets är att föredra av Intel GMA X4500HD och Radeon HD 3200? Eller är det hugget som stucket?

Jag ville veta desamma så jag googlade lite. Enligt några benchmark´s är 3200 snäppet vassare, inte mycket, men i en så svag krets kan det göra hela skillnaden om man har otur. Men jag skulle snarare kolla på dom andra komponenterna innan jag gjorde valet baserat på de två grafikchipen 4500HD och 3200

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på om man skulle "snickra ihop" en mediaspelare med XBMC i Linux med gammal dator och hårdvaruaccelerande grafikkort VDPAU.

Är väl mest grafikkortet som jag undrar över.
Hittade denna lista:
http://www.mythtv.org/wiki/VDPAU

Advanced (2x) deinterlacing stöds av 9600GT men med 9500GT blir det "occasional stutter". Hur skulle det då funka med 9600GSO med DDR2-minne och 128-bitars buss, alltså detta kort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=309516
Det bör väl vara tillräckligt för alla features?

Men detta är PCIExpress. Helst skulle jag vilja kunna återanvända ett socket 754-moderkort med endast AGP och PCI-slotar och en Athlon 64 3400+ mobile-processor. Verkar inte finnas några AGP-kort med VDPAU. Kan det funka med PCI-grafikkort som något av dessa?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=457084,363669,363668,439...

Prismässigt verkar Sparkle 8400GS 512 MB passive vara intressant, men hur vet man om det är G98 chip i dessa? Tydligen krävs G98 enligt
http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU

Verkar kunna vara G98:
http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/VDPAU
Men det kräver mer än 25 Watt från PCI-sockeln!
Klarar mitt DFI Lanparty 250 UT moderkort av detta?

Permalänk
Medlem

http://pdpt.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&fly...

Nån som vet var man kan köpa nya "zotac ion itx - S" kortet? Jag får knappt någe träffar på google öht...

Permalänk
Medlem

(la länken i code då forumet annars förstör den..)

Nån som vet var man kan köpa nya "zotac ion itx - S" kortet? Jag får knappt någe träffar på google öht...

Permalänk

skulle behöva lite köpråd till en htpc.

vill ju ha en så låg profil som möjligt.
inget grafikkort, vill ha intergrerad grafik.
stöd för 8gb minne och gärna stöd för i5 & i7. dvs intel.
vilken socket spelar inte så stor roll.

hur är det med extern psu? går det att lösa eller?

tack som fan!

edit:
skall inte spela på den, det är inte det som är syftet. utan det är film som gäller.
gärna stöd för dubbla skärmar. helst dvi

edit2:
citera gärna om du svarar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

skulle behöva lite köpråd till en htpc.

vill ju ha en så låg profil som möjligt.
inget grafikkort, vill ha intergrerad grafik.
stöd för 8gb minne och gärna stöd för i5 & i7. dvs intel.
vilken socket spelar inte så stor roll.

hur är det med extern psu? går det att lösa eller?

tack som fan!

edit:
skall inte spela på den, det är inte det som är syftet. utan det är film som gäller.
gärna stöd för dubbla skärmar. helst dvi

edit2:
citera gärna om du svarar

Hur är det på hårddiskfronten? kommer du streama eller köra direkt från hdd?
i annat fall:
sett flera på forumet använda sig av Pico PSU:
http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...
vet inte hur den funkar men ser ut att vara ganska "straight-forward". Möjligtvis så att ett mindre ingrepp behövs i chassit för ström ingången.

Då den skall vara kompakt krävs ett mini-itx moderkort och då skulle jag tagit denna:
http://www.inet.se/artikel/1901987/asus-p8h67-i-b3-miniitx
dvi och hdmi ut så då krävs en hdmi>dvi adapter för två dvi skärmar.
Processor att gå till den:
http://www.inet.se/artikel/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz
inget lullul. Riktigt populär HTPC prolle som klarar 1080p galant.

8gb ram:
http://www.inet.se/artikel/5315113/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

angående lagring så om du skall streama skulle jag kört OSet på antingen ett USB-minne eller en liten SSD (typ 40-60gb) beroende på budgett.

Chassit rymmer två 3.5" alt 1 3.5" och en 2.5" hårddisk
stilrent och praktiskt, inget lullul här heller:
http://www.inet.se/artikel/6909636/streacom-f1c-svart

citera mig om du undrar något mer eller har frågor

Permalänk
Medlem

Skriver snabbt och frågar, för det är HTPC-relaterat. Jag håller på att skruva ihop ett HTPC-chassi som jag byggde själv på ren impuls, det är riktigt tight så jag undrar vad det finns för tunna grafikkort under 19cm?

Det får vara max 19cm långt, bredd spelar ingen roll, och så tunt som möjligt. Problemet är att mitt m-ITX kort har nederdelen (där PCI-porten sitter) nära chassiväggen så det är väldigt ont om plats för eventuell gpu. Jag ska köra en Llano A8processor och jag vet inte riktigt om den har tillräckligt med saft i den integrerade grafikdelen för exempelvis LoL och WoW, kommer mest bruka den för film personligen, men skönt att kunna spela med polare när dom kommer över, eller låta tjejen spela sina korean-mmos så hon inte stör mig när jag gejmar skyrim.

Behöver som sagt inte maxa något, bara det flyter på och framförallt får plats i burken.

Permalänk
Medlem

Lite nya tips på hårdvara hade varit fint Tycker det är en djungel!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1339960/2012-01-08

Detta tittar ja lite på just nu, men är nog egentligen mer som en extradator.
Tanke bakom för mig är iaf att ha som HTPC/Filserver. Ställa burken vid soffan och ha nått skönt trådlöst tbord och även en skärm undanstuvat. Sen kopplat till förstärkare och projektorn. Se på film, slösurfa och kanske tom köra några enklare spel

Men har snöat in mig lite på 23.976fps grejjen.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut det där!

Kanske en annan kylare än originalkylaren akn vara trevligt men man kan ju alltid prova med original först.

500W är ju hyffsat overkill men det kanske är ett tyst nätagg det där?

Sedan undrar jag vad denna tråd tillför utöver den klistrade köpråstråden...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jo, inte tittat närmare på kylare än riktigt. Mest i grundtankarna, och även lite fundersam om man ska vänta in ivy

Mm, tråden är inte den färskaste. Kanske bättre att låta den dö ut om ingen tar till sig och håller den uppdaterad.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Låt den dööö och fortsätt i köpråd-tråden - den är ju till för just köpråd.
Det blir bara jobbigt med en massa olika köpråd-trådar.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna komma med ett nytt system? hade uppskattat ett system från Intel och ett från AMD. Skall klara att köra 1080p.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men jag tror inte råd från 2008 är så aktuella längre