Åsikter om ihopplockad dator (8k)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, men då blir det ännu sämre i en 4x eller?

om den skulle ha bara x4 så blir det nog ännu sämre ja men UD3 har 2st pci-e 16

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jo, har nog tänkt köra uppdatera till crossfire efter ett tag , därför valde jag 650w,mjaa

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan

Ja, men använder man mer än ett grafikkort går de ned till 1x4 & 1x8 som alla andra 'budget' P55or (finns väl även de som endast ger 1x8 och några få x1or).

Dock har det verkligen inte mycket att säga, du kan gå helt ned til x4 och fortfarande bara 'förlora' runt 5% (baserat på Radeon 5870), vilket bör ge en skillnad på 2 fps för flerparten av spel (när man spelar i 1920x1080|1200 med allt maxat).

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan

Skojar du? UD3 har en PCIe 16x och en PCIe 4x oberoende av varandra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Skojar du? UD3 har en PCIe 16x och en PCIe 4x oberoende av varandra.

Den har två x16 men den ena kommer köras i x4 i CF.

Permalänk
Medlem

Vill ha eran sista åsikt, ska tänkas inhandla imorgon.

Denna kommer alltså vara kapabel till en crossfireuppdatering senare? Någonting annat som borde ändras på utan att priset ska höjas alltför mycket?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreaC
Vill ha eran sista åsikt, ska tänkas inhandla imorgon.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Denna kommer alltså vara kapabel till en crossfireuppdatering senare? Någonting annat som borde ändras på utan att priset ska höjas alltför mycket?

Oftast brukar jag säga att chassit är en smaksak. Men här måste jag ändå protestera. Du köper fin fina grejer och tänker stoppa i det i ett riktigt budgetchassi som man knappt väljer om man har en budget på 4-5k. Det är som att köpa en V8 och skinnsäten osv. och stoppa i en gammal Amazon, typ:P.
Så ett tips är att satsa mer på chassi, så slipper du ångra dig.
Och om jag vore du skulle jag byta minnena till dessa:

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

Sen överklockar du de bara (står säkert i manualen) för att de ska köras i 1600mhz och vips så har du lite bättre minnen.

Permalänk

Ser att du uppdaterat till ett kort med pcie x8+x8 för crossfire. det gör du rätt i. som info och till er som tror att man kan få samma prestanda på x16+x4:

Citat:

The easy solution for P965 and P35 Express systems is to simply use a single, more powerful card. At the very least, the issue we encountered where a secondary PCI Express x4 slot’s limited bandwidth hurt performance can be avoided by using a single card, so comments such as "CrossFire doesn’t work right" wouldn’t apply to single-card CrossFire solutions such as the HD 4870 X2. But the point of this article was to judge the viability of adding a second card when a reasonably good card is already installed, and this is an area where P965 and P35 Express motherboards simply cannot be upgraded to compete with modern builds.

http://www.tomshardware.com/reviews/crossfire-pci-express,209... <- P965 och P35 kör x16+x4

i övrigt tycker jag också att du bör byta minnen, men endast för att de corsair du valt kör i fel volt (1,5 V mot 1,65 V som det ska vara till i5/P55)
och låda väljer du efter eget tycke, men då du kör mATX så kanske denna kan vara intressant då du valt billig låda: https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

EDIT:
ser att du bor i STHLM och kan då hämta på kompletts hämtbutik för endast 39 kr. bra tips denna vecka som jag tycker att du ska byta ut ur din varukorg och på så sätt ha råd med Fractal Design R2:
Minnen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491786
PSU: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386812

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig väldigt knäpp men stödjer moderkortet 1600mhz internminne då? Står såhär:
Minnestyp
DDR3 2200/1333/1066/800MHz

Sen också: Vilket chassi ska jag välja? Om summan ska bli under 9000

Visa signatur

Permalänk

minnena kan köra i lägre hastighet och matcha moderkortet. så det är inga problem.

fractal define r2 kommer jag köra som chassi. finns recension här på sweclockers. kommer ut i butik om några dagar för 695 kr.

såg du min EDIT i inlägget över?

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"

Permalänk
Medlem

Detta borde se bättre ut?

Såg editen, och ditt tips är att byta ut internminnet och moderkortet och sen behålla det jag hade i bilden ovan?

Visa signatur

Permalänk

jepp. plus nätaggregatet då det på kompett är billigare, starkare och modulärt.

och sedan när du lagt till ett extra grafikkort eller vill börja klocka, så köper du till en processorkylare och kanske extra chassifläktar.

är precis de delar som jag valt ut till min dator som jag kommer köpa så fort hd5850 finns i butik. fast jag har redan valt cpu-kylare och fläktar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Blir lycklig någongång runt nästa vecka då

Eftersom att jag sparade in en liten krona på detdär så kanske jag kan lägga till en processorfläkt, hur mycket bör en sån kosta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm .. ska du verkligen ha ett "verktygskit" för 200 spänn?
Jag har aldrig någonsin använt något annat än en stjärnskruvmejsel till byggen i mindre exotiska lådor.
Enda undantaget är en liten insex till "Dator2 i sign"-chassiet.
En liten stjärnmejsel kostar inte 200:- .. då kan du köpa fetare CPU-kylning, kanske?

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
Ser att du uppdaterat till ett kort med pcie x8+x8 för crossfire. det gör du rätt i. som info och till er som tror att man kan få samma prestanda på x16+x4:

P965 / P35 kan inte jämföras med P55, om du googlar lite till ska du se att du hittar tester som styrker mitt påstående om att man endast förlorar runt 5% performance vid att köra CF i x4/16, x4/x8 eller vilken som helst annan konfig utom 2x16. Dessa testerna är gjorda med 5750 kort på både 1156 och 1366 moderkort där de har 'slöat' ned korten med hjälp av elektrisk tape över x4, x8 eller x12 av 'kanalerna'.

Visst blir det en prestandaförlust, men i frames per second är den förlusten försumbar och kan, skulle det vara nödvändigt, tas igen på andra sätt än att just köpa 2x8 eller 1x16+1x8 (1156 m NF200) moderkort.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk

men nu är ju inte test med HD5750 relevanta då de är klena kort som inte utnyttjar hela bandbredden ändå. men om du skrivit fel och menar HD5850 så får du gärna länka ett sådant test.

vet att tomshardware.com nyligen hade uppe ett test med x4/x8/x16 där de kom fram till att x8+x8 var några procent sämre än x16+x16 men att det inte skulle avspegla sig i fps på ett synligt sätt. men x4+x16 däremot gav en synbar skillnad vid kraftfulla kort.

Visa signatur

Permalänk

Sorry, menade givetvis 5870 kort. Har inga tester att länka till hands då jag sitter på nyinstallerad maskin, men jag såg flera testar på detta de senaste veckorna. Speciellt pga 1156 platformens 'slöa' PCIe bussar (förutom eVGA's 200 kort då).

En snabb googling gav mig iallafall detta test, vilket inte nämner CF, men det visar iallafall att skillnaden mellan x4, x8 och x16 är minimal.

Har också gjort egna tester på detta då jag byggt mycket i5 och i7 burkar i det sista, dock endast med Nvidia kort (med och utan SLI) och givetvis inte lika 'scientific' som riktiga test-siter, men resultaten jag sett visar det samma, att det inte är många procents skillnad.

Visa signatur

Permalänk

jag är inte här för att övertyga dig, du får tro vad du vill. men det du länkade är en bra bit från situationen vid crossfire på P55. för det första så var det bara enkelkort, vid crossfire går mycket mer information över pcie-bussen så att den satureras mer. sedan ligger de olika kontakterna på olika chip vilket ger off die communication vilket är långsammare än om båda kontakterna legat på samma nordbrygga.

vad gäller dina tester på hemmasnickrade datorer så säger inte det mer än vad du redan sagt. för P55 är inte godkänt för SLI om man kör x4 över chippet.

de procent som man tappar vid crossfire över P55 är tillräckligt många för att motivera ett köp av dyrare moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
de procent som man tappar vid crossfire över P55 är tillräckligt många för att motivera ett köp av dyrare moderkort.

Vi får väl se, har beställt två XFX 5870 nu för testning, jag räknar fortfarande med en prestandaskillnad på under 10% vilket i mina ögon är försumbar eftersom det fortfarande rör sig om ett fåtal fps. Visst finns det de som absolut ska ha 1400 fps i Quake och inte förstår att deras BenQ 24" maximalt kommer visa 60, eller de som påstår sig se skillnad på 100 eller 102 fps, men för de allra flesta, med dagens spel så går det fint att köra CF över x8/x4 om man var tvungen att köpa budget bräda i första omgång.

Givetvis ger CF en overhead i jämförelse med ett single kort, men eftersom overheaden endast kommer vara ett fåtal procent av den totala bandbredden - och - att dagens 5870 kort inte utnyttjar en x16 till fullo ändå, så finns det gott om plats kvar på PCIe 2.0 bussen.

Om jag inte misstar mig kördes liknande diskutioner när vi bytte från PCIe 1.1 till 2.0 och efter en hel massa tester visade det sig att man uppnådde 7% bättre performance över 2x16 PCIe 2.0 än 2x8 PCIe 1.1 - och då fyrdubblades den tillgängliga bandbredden.

Men iallafall, jag ska testa med två Radeon på samma Gigabyte brädor bara de kommer in på lager igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hm .. ska du verkligen ha ett "verktygskit" för 200 spänn?
Jag har aldrig någonsin använt något annat än en stjärnskruvmejsel till byggen i mindre exotiska lådor.
Enda undantaget är en liten insex till "Dator2 i sign"-chassiet.
En liten stjärnmejsel kostar inte 200:- .. då kan du köpa fetare CPU-kylning, kanske?

Mvh

Jo jag tog bort det då någon annan nämnt samma sak. Får åka förbi bauhaus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas du handlar idag då, det har ju blivit några trådar om köpråd för dig nu.

Helt rätt med i5 system tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett liknande paket som PreaC. Tänkte om någon har ett bra tips till 22" spelskärm? så billig som möjligt men ändå prisvärd och någorlunda bra:)

Permalänk
Medlem

Finns det någon särskild anledning till att folk väljer t.ex. ud3 istället för ud2 som moderkort?
Ud2 verkar ha minst lika bra features förutom att det är mATX, men det borde väl passa lika bra i ett midtower ändå? Eller missar jag något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niet
Finns det någon särskild anledning till att folk väljer t.ex. ud3 istället för ud2 som moderkort?
Ud2 verkar ha minst lika bra features förutom att det är mATX, men det borde väl passa lika bra i ett midtower ändå? Eller missar jag något?

Passar gör det såklart, men man går ju miste om 2 PCIe och 1 PCI port. Har man ingen användning för dessa (TV tuner, ljudkort, NIC eller liknande) fungerar ett UD2 helt ok. Men, en skillnad på ~100,- är så lite att man likagärna kan gå för UD3 med mindre man faktiskt ska bygga i ett mATX chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Bättere Processor
http://img97.imageshack.us/img97/403/88kl.jpg

Glöm inte fri frakt
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Tänkte köpa en likadan dator men det verkar vara svårt att få tag på chassit. Någon som vet var man kan finna detta? (CHassit verkar inte finnas i lager någonstans!)

Ska dessutom kanske fixa lite spel till Xbox360'n och där har jag hört att man behöver en speciell brännare, i varje fall hade jag det på min gamla dator. PXCARE förslår denna:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1051&xSec=60

Det står dock inget produktnamn eller så. Vet någon vilken det är?

Tacksam för all hjälp.

Ni får även ge råd på ett bra högtalarset samt en mus+tangentbord!

Permalänk
Medlem

I och med brist på pengar så söker jag ytterligare hjälp.
Nu får maxgränsen ligga på 7k.

Tips och råd tar jag emot mer än gärna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreaC
I och med brist på pengar så söker jag ytterligare hjälp.
Nu får maxgränsen ligga på 7k.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-dadada.bmp

Tips och råd tar jag emot mer än gärna

Skulle vara bra om du kunde lägga ut 400kr extra för du får en mycket bättre cpu så kan du bara köpa ett 5850/70 när det behövs utan att ha en flaskhals

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Såhär då. Vill kunna köra ett bättre grafikkort (hd5850 t.ex) alternativt kunna köra crossfire 4870. Blir dethär bra i sånna fall?

Kan redan nu säga att jag kör på amd processor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta paket, är osäker på om moderkortet och minnena fungerar ihop.
Annars blir det till att beställa innan veckan är slut så man får med alla rabatter.
Totalpris inkl. frakt: 9430 kr. Budget är på 9k.

Förresten, skall köra CF med två 5870 i framtiden. Kommer allting få plats i detta chassi?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass