Permalänk

4890 eller 5770?

Dilemma.
Ska jag ha ett 4890 kort eller 5770.
Så här är det, jag har fått skicka tillbaka ett 4890 kort för att det låter för mycket. Jag köpte det just när det var riktigt bra pris på det för 1495:-

Nu funderar jag på om jag ska ta ett annat 4890 eller byta till ett 5770 kort?

Det lilla jag hann läsa på recension av korten är att de vekrar prestera klart sämre än ett 4890 kort.
Överväger fördelarna med DX11, lägre strömförbrukning, nackdelen med att det är långsammare?
Svårt att veta om en siffra i ett benchmarktest är "märkbar" skillnad i verkligheten eller ej.

Det lilla jag hann testa 4890 kortet när jag hade det hemma, tyckte jag att grafiken var ruskigt bra och det flöt på bra i de spel jag hann prova.

jag har tyvörr inte råd att lägga 1000 kr till på ett 5850 som annars hade varit mitt förstahandsval vid byte,

Jag har
i7 860 processor
4gb corsair dominator
asus p755p pro moderkort
corsair 650 w nätagg

Permalänk
Medlem

Just nu är ju prissättningen medvetet sån att det helt enkelt ska vara svårt att välja.
Anledningen är ju att AMD vill sälja kvarvarande 4890-kort till normalt pris men samtidigt sälja alla 5770-kort som de producerar.

Så det finns inget bra svar, du får verkligen fundera på dina behov. På längre sikt (ett års sikt) tror jag att DX11 kommer få stor betydelse, inte minst tessellation. Jag vill också ha perfekt HD-ljud till receivern i vardagsrummet. Så jag hade valt 5770.

Permalänk
Medlem

Bara strömförbrukningsskillnaden är enorm, 5770 drar mindre än hälften. Så man kan ju gotta sig i hur ruskigt effektiv den är i sitt arbete. Tystnaden också. Tråkiga är att ge upp 256bit minnesbussen och förmodligen prestandan i högre upplösningar.

Det låter dock på dig när du skriver att du uppskattar snabbhet mer än finesserna som nya kortet erbjuder, så jag tror 4890 är ditt kort.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Jag hade aldrig gått ifrån 4890 till ett 5770.
Enligt de tester så verkar det vara klart sämre.
Känns mer som att 5770 skall matcha 4870 prestandamässigt.