3g trådlösa adapter fungerar inte på Macbook?

Permalänk

3g trådlösa adapter fungerar inte på Macbook?

Heya.

Min pappa som är en Macbook älskare skall snart börja jobba i danmark, och har därför köpt en "3g huawei e1820 wireless adapter" till sin macbook för att kunna hålla kontakten när han är där och jobbar, Och dom sa klart och tydligt att den skulle fungera perfekt till en macbook.

Han har installerat mjukvaran för att få den att fungera och liknande.

Men, När han kopplar in den så blinkar den grönt 2 gånger var tredje sekund. Och när han går in i "mobile partner" eller något, och skriver in "3" i profil namn. och trycker på "connect" så kommer det upp

"This device has been disconnected and is unavailable". Även fast den helt klart sitter i och är connectad. Så får han inget internet.

Han prövade att sätta in den i hans windows laptop, Där fungerade den och blinkade blått då och då. Och han fick då internet.

Sim kortet i den sitter helt klart i och det är inte glapp.

Har någon haft liknande problem med denna trådlösa adapter? Och min systers laptop har 3g internet med. Och hennes fungerar perfekt. Så varför fungerar den "trådlösa adaptern" utan problem på windows laptopen, men inte på macbooken?

Tackar för hjälpen :D.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Till att börja med, vilket OS är det på datorn?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Under Mac OS X 10.6 (Snow Leopard) antar jag?
Kolla om det hjälper att ladda ner och installera de senaste drivrutinerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det är väldigt dyrt att köra ett 3g-modem med svenskt abbonemang i Danmark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
Tänk också på att det är väldigt dyrt att köra ett 3g-modem med svenskt abbonemang i Danmark.

Nej faktiskt inte. Om man har tre som opereatör så sammarbetar dom med danmark, så samma priset gäller inom danmark som för sverige. Samma sak gäller omvänt om man nu har köpt sim-kortet i danmark.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har ett äldre modem från Huawei, ett E220 som fungerar utmärkt i alla OS jag använt det i. Linux (ubuntu), Windows samt OS X Leopard och Snow Leopard.

OS X har en egen uppringningsgrunka som fungerar utmärkt i Leopard, man behöver inte använda huaweis skitprogram om man inte vill. Uppringningsgrunkan fungerar dock utmärkt för att skapa alla enheter och inställningar som behövs men det går utmärkt att göra det för hand också. Om man petat sönder nån inställning kan man starta programmet och ringa upp där via, så fungerar det bra genom osx's egna dialup igen sen.

Huaweiprogrammet har inte uppdaterats för snow leopard ännu och badbollar till döds när man försöker använda det. Jag gjorde så att jag installerade drivrutinerna och la till enheterna manuellt i nätverksinställningarna. Sen ställde jag in *99# som telefonnummer och klickade Connect. Funkar hur bra som helst.

Enheterna som behövs för modemet är 3st: PCUI, DIAG och Huawei Mobile. Det är Huawei Mobile man kopplar upp, dom andra är bara passiva.

Men jo, huawei har inte gjort närapå lika fina drivrutiner för OS X som för Windows. Det suger.

EDIT: nu när jag läser första inlägget ordentligt ser jag att den stannar vid två gröna blinkningar. Det är huaweispråk för "hittar inget mobilnät". Det är konstigt, för iallafall mitt E220 hittar nät och börjar blinka blått bara det får ström, oberoende varifrån strömmen kommer.

Testade precis att koppla den rakt i Apples iPhone-laddare, dvs en dum klump som omvandlar 230V till ren USB-ström. Det tog inte mer än några sekunder så hittade den 3G-nät och började blinka blått.

Det kan inte vara så att han helt enkelt inte har täckning där han testat? Eller funkar det med PC:n på samma ställe?