Windows 7 stannar upp vid installationen

Permalänk

Windows 7 stannar upp vid installationen

Hej! jag har nämligen problem att installera Windows 7 (som prio 1) på min nya dator jag byggt ihop nyligen,

som är av följande delar:

Asus M4a79t-deluxe
Phenom II X4 955BE
Corsair 4gb ddr3 1600
Corsair 620w modulärt PSU.

till dessa komponenter har jag dessa interna diskar:
2x Western digital SATA 200/250gb (några år gamla)
IDE 200gb(några år gammal) och en NEC CD/DVD ROM.

Jag kör i nuläget med XP 32bit, Installationen av det gick fort och smärtfritt testat att installera Ubuntu också och det fungerade.

Till problemet.

Jag har försökt i snart en vecka med att installera W7 64bit i största fokus på mitt nya system. När jag bootar upp disken och meddelandet: Press any key (ni vet) kommer fram, ja det kommer jag förbi, även när den laddar (med svart bakgrund och vit laddnings stapel) efter det så tar det SJUKT lång tid tills första windows fönstret kommer upp (över 30min troligen) efter jag tryckt vidare därifrån så tar nästa ruta INSTALLERA WINDOWS Ännu längre tid (säkert 1 timma minst) sen efter det när jag kommer fram till nästa ruta, dvs> Insamling av information som jag har väntat minst 1 timma på för att få fram, och det som är när den kommer fram dit är att det kommer upp en ruta som säger:

Läs In Drivrutin

Det gick inte att hitta några drivrutiner. Kontrollera att de korrekta drivrutinerna finns på installationsmediet och klicka sedan på OK.

Det är här jag är fastnat, kommer ej vidare. Har prövat trycka på bläddra och försökt leta upp och klura ut vad för slags drivrutin den vill ha men ingen lyckad framgång där inte. Har även försökt alternativet SÖK IGEN som typ ''låser sig'' när jag trycker på den. Det skumma är att om jag tar ut skivan så blir datorn användingsbar igen så att säga, det kommer upp samma meddelande som ovan (Läs in drivrutin etc) stoppar jag in skivan igen och kör sök igen så blir det återigen samma dilemma. kan även nämna att man hör att CDromen varvar ett lite längre tag sen går den ner i varvtalen igen, kan hända att den upprepar detta nångång oxå. datorn uppför sig precis likadant med vista x64 vid installation..dvs segare än segast och Läs in druvrutin ploppar upp efter en låång väntan.

Dessa skivor fungerar för mina polare helt felfritt men icket för mig?? hur kan detta vara möjligt..

det jag testat hittils som jag hittat som ''problem lösare'' på google är:

Ta ut ett memorystick och bara köra 1st 2gb minne i single channel
Kopplat ur alla hårddiskar förutom Master disken.
satt alla floppy relaterade eneheter på Disable i BIOS.
Tagit ut mitt ljudkort.
satt BIOS inställningen på Defaults
uppdaterat bios till det senaste version 2002 från mitt nuvarande OS>Xp32bit.

sen återigen så påpekar jag att skivorna fungerar för andra, Så det känns knappast som problemet ligger på skivorna?

Sen en skum grej (som jag tycker) är att om jag tar ut skivan mellan de olika stegen är att rutorna kommer fram MYCKET fortare än när jag väntar när skivan är inuti dvd-romen.

Jag är oerhört tacksam för alla tips jag kan få!

Permalänk
Medlem

Eftersom det tar sådan tid låter det som att skivan är sönder. Hade det problemet själv när jag skulle installera RC1. Brände en ny och det fungerade.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Eftersom det tar sådan tid låter det som att skivan är sönder. Hade det problemet själv när jag skulle installera RC1. Brände en ny och det fungerade.

Du tror att det är skivan ändå?

Citat:
Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och testade med 2-3 skivor utan resultat. Sen installerade jag via en bootbar usb istället och då fungerade det utan problem.

Permalänk

Så ditt gick EXTREMT segt via skiva som för min del? Jag får ta och testa via usb och se om det är större lycka med det

Permalänk
Medlem

Gick inte speciellt långsamt, men hade samma problem med att installationen letade efter någon drivrutin.

Permalänk

Jasså okej. Det jag överväger att testa är : USB minne,testa en annan cdrom samt Ta ut min masterhårddisk och sätta in den i en annan dator och installera W7 från den och sen sätta tillbaka hårddisken i min dator igen.

Permalänk
Avstängd

Eftersom skivorna funkar hos dina kompisar och din dator funkar felfritt med xp så sätter jag en femma på kass dvd spelare...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Skivan är det nog inget fel på, jag skulle ju rycka ur alla onödiga diskar, ha bara DVD + den disk du vill ha OS på inget mer, och testa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Skivan är det nog inget fel på, jag skulle ju rycka ur alla onödiga diskar, ha bara DVD + den disk du vill ha OS på inget mer, och testa.

Jag har testat med det men det blev samma problem ändå dessvärre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
Eftersom skivorna funkar hos dina kompisar och din dator funkar felfritt med xp så sätter jag en femma på kass dvd spelare...

alltså XP fungerade ju..via skiva dvs.. men kan det vara nått med att min inte kan läsa just W7 skivan eftersom den är i ISO format kanske? för nämligen är XP skivan bränd i BIN format som jag minns det..ja vetefan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bin och iso är ju same shit... för det mesta iaf..

Du bränner den likförbannat som en image.

Har du ens testat att bränna en ny skiva eller testa den du har i en annan dator (Steg 2 i felsökning)?.

Permalänk
Medlem

xp-skivan e ju cd och w7 dvd så det kan ju vara problem med läsaren, an jag skulle testa att installera från usb eller bränna en ny dvd. jag kör w7 på min stationära och bärbara sign från vista och ångrar det inte!

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk

Jag löste problemet nu genom att ta min Master hårddisk till min fars dator och installera w7 därifrån och sen sätta tillbaka den i min, Detta fungerade tydligen!!