Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Permalänk

Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Tjopp!

Har förbeställt Win 7 Home 64bit - OEM.

Står att man bara får installera operativsystemet på en ny dator. Hur kan de märka om jag installerar det på min "gamla" burk? Kan Microsoft på något sätt märka av det? Eller funkar det rentav inte?

Bara undrar

Tacksam för svar.

Permalänk

Jag har för mig att det är så att microsoft registrerar den hårdvara som operativsystemet installeras på. Om du sedan försöker installera det på en annan dator eller om du byter moderkort osv kommer det inte att fungera. Däremot kan då då ringa upp MS och säga att dit mobo gick sönder eller nåt sånt, då brukar dom aktivera operativsystemet ändå. Mao, det finns en del strikta regler om hur en OEM får användas, men i praktiken verkar det inte som att dom efterlevs. I varje fall inte av privatpersoner

Permalänk

Ska inte en licens funka på tre datorer? Har då samma licens på bärbara som stationära. Har dock fått mina licenser genom technet.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Ska inte en licens funka på tre datorer? Har då samma licens på bärbara som stationära. Har dock fått mina licenser genom technet.

Är väl bara om man köper retail OS, vad jag vet?

Permalänk
Medlem

man borde väl kunna installera operativsystemet hur många gånger man än vill, på samma dator vill säga.
Om hårddisken kraschar, vill man ju kunna stoppa in dvd-n igen och installera på nytt.

Det är väl inte "engångs"-OS?
:S

Visa signatur

Curiosity is the key to knowledge

Permalänk
Medlem

Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Tjopp!

Står att man bara får installera operativsystemet på en ny dator. Hur kan de märka om jag installerar det på min "gamla" burk? Kan Microsoft på något sätt märka av det? Eller funkar det rentav inte?

Bara undrar

Tacksam för svar.

OEM-licenser är i första han till för systembyggare. Dessa säljer sällan Windows med begagnade datorer, därav formuleringen.

När du aktiverar din utgåva så kopplas licensen ihop med hårdvaran i ditt system och registreras hos MS. Försöker du installera din licens på en annan dator kommer inte hårdvaran matcha den redan registrerade hos MS och aktiveringsprocessen avbryts.

Citat:

Retail-versioner kan installeras fler gånger (osäker på hur många, 3-5 beroende på version tror jag) innan aktiveringsprocessen slår ifrån. Dock gäller samma licensregler, du får bara ha Windows installerad på en dator åt gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pc Anka
man borde väl kunna installera operativsystemet hur många gånger man än vill, på samma dator vill säga.
Om hårddisken kraschar, vill man ju kunna stoppa in dvd-n igen och installera på nytt.

Det brukar normalt inte vara några problem, men byter du även ljudkort, moderkort och processor så får du problem.

Precis som snorkelfarsan säger så är det aldrig helt kört. Man kan alltid ringa MS och plåga sig igenom deras aktivieringsfas med en telefonist - efter de obligatoriska frågorna om att du inte har operativsystemet installerat på någon annan dator, och det har vi ju inte

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse

Retail-versioner kan installeras fler gånger (osäker på hur många, 3-5 beroende på version tror jag) innan aktiveringsprocessen slår ifrån. Dock gäller samma licensregler, du får bara ha Windows installerad på en dator åt gången.

Jasså, kör bara samma nyckel nu, 32bit svensk på bärbara och 64bit engelsk på stationära:)

Visa signatur

Permalänk

Tack för snabba svar allesammans!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Jasså, kör bara samma nyckel nu, 32bit svensk på bärbara och 64bit engelsk på stationära:)

Vaddå "jasså"? Inget jag skriver motsäger den möjligheten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Vaddå "jasså"? Inget jag skriver motsäger den möjligheten.

Sa jasså åt att man bara kan ha det på en dator,visste inte om det innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Sa jasså åt att man bara kan ha det på en dator,visste inte om det innan.

Förstår inte vad du är ute efter? Retail KAN installeras på flera datorer, men det är emot licensavtalet.

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Förstår inte vad du är ute efter? Retail KAN installeras på flera datorer, men det är emot licensavtalet.

Visste inte om att man bara fick ha det på en dator enligt licensavtalet och därför sa jag jasså som svar på din fråga,comprende?
Nog om detta,ta det på PM om det är nödvändigt att fortsätta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pc Anka

Det är väl inte "engångs"-OS?
:S

ja precis eller om man byter till bättre/större hårddisk,därför jag kör mitt win 7 RC

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Visste inte om att man bara fick ha det på en dator enligt licensavtalet och därför sa jag jasså som svar på din fråga,comprende?
Nog om detta,ta det på PM om det är nödvändigt att fortsätta.

hade spelen funkat i linux ubuntu hadde jag använt det istället för datorn blir mycket snabbare då men det verkar ju som om microsoft har patent på spelstöd

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av imortalse
hade spelen funkat i linux ubuntu hadde jag använt det istället för datorn blir mycket snabbare då men det verkar ju som om microsoft har patent på spelstöd

Linux hade jag också provat på om det haft stöd för spel osv, finns ju mycket kul i det om man bara lär sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Okunniga lilla troll http://news.softpedia.com/news/Mandriva-Linux-2007-Look-no-fu...

Om du visste hur mycket Windows faktisk hanterar och stödjer skulle Ni bli förvånade över hur optimerat Windows 7 trots allt ändå är.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

OEM-licenser är i första han till för systembyggare. Dessa säljer sällan Windows med begagnade datorer, därav formuleringen.

När du aktiverar din utgåva så kopplas licensen ihop med hårdvaran i ditt system och registreras hos MS. Försöker du installera din licens på en annan dator kommer inte hårdvaran matcha den redan registrerade hos MS och aktiveringsprocessen avbryts.

Well, jag kan säga att jag installerade brorsans OEM-licens (Vista) på HTPCn (helt nytt system) och min OEM-licens (Vista) på föräldrarnas dator, även det ett helt nytt system. Aktiveringen fungerade utmärkt och båda datorerna gör som de ska.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Well, jag kan säga att jag installerade brorsans OEM-licens (Vista) på HTPCn (helt nytt system) och min OEM-licens (Vista) på föräldrarnas dator, även det ett helt nytt system. Aktiveringen fungerade utmärkt och båda datorerna gör som de ska.

Tvivlar starkt på att du då verkligen har en OEM-utgåva alt. använder samma licensnyckel eftersom det är olika binärer på Retail och OEM-skivorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så om man köper Retail-versionen kan man fortfarande uppgradera sitt system?
Jag menar alltså om den nu registrerar min hårdvara, kan jag då i framtiden uppgradera
mitt system med ett till grafikkort och en till hårddisk utan problem?
(Kan jag också formatera om datorn när jag vill?)

En till fråga på detta är att jag inte ser här på inet om det är 64-bit eller inte; är alla Retail-versioner 64-bit?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Linux hade jag också provat på om det haft stöd för spel osv, finns ju mycket kul i det om man bara lär sig

jag hade linux ubuntu installerat på min amd sempron i går den blev mycket snabbare än med xp men jag kunde ju inte använda den till mer än internet.

Däremot så fixade den drivrutiner och allt helt automatiskt så till en surfdator kan det vara bra.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

jag hade linux ubuntu installerat på min amd sempron i går den blev mycket snabbare än med xp men jag kunde ju inte använda den till mer än internet.

Däremot så fixade den drivrutiner och allt helt automatiskt så till en surfdator kan det vara bra.

Kanske ska plocka ihop min socket A burk, duron 1600mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
Så om man köper Retail-versionen kan man fortfarande uppgradera sitt system?
Jag menar alltså om den nu registrerar min hårdvara, kan jag då i framtiden uppgradera
mitt system med ett till grafikkort och en till hårddisk utan problem?
(Kan jag också formatera om datorn när jag vill?)

Du kan alltid uppgradera - utan problem. Efter 3:e (eller 5:e) gången fungerar dock inte den automatiska aktiveringsprocessen och du måste utföra aktiveringen mauellt genom att ringa till MS.

Citat:

En till fråga på detta är att jag inte ser här på inet om det är 64-bit eller inte; är alla Retail-versioner 64-bit?

Troligen är det som du misstänker; att både 32- och 64-bit medföljer i retailversionen. Tycker inte heller att det är orimligt.
För Vista var det bara till Ultimate utgåvan som hade både och.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Okunniga lilla troll http://news.softpedia.com/news/Mandriva-Linux-2007-Look-no-fu...

Om du visste hur mycket Windows faktisk hanterar och stödjer skulle Ni bli förvånade över hur optimerat Windows 7 trots allt ändå är.

åhh tack funkar det så åker windows xp och win 7 rc ut

edit:installationen startade från skivan sedan hittade den inte
cd-enheten

Permalänk
Medlem

Så det är alltså ingen större skillnad på OEM och Retail?
Jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden. Vilken version ska man köpa och varför?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Så det är alltså ingen större skillnad på OEM och Retail?
Jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden. Vilken version ska man köpa och varför?

Det har förklarats otaliga gånger i detta forum de senaste x antal åren:)...

OEM är till för nya datorer (som hp, lenovo, dell, sony osv använder sig av oem installationer).. du kan köpa dem billigare i affär för att dem är låsta till just det moderkortet och inget annat samt att du får ingen support av MS om du köpt en märkesdator..

Retail är personligt för dig och din dator, kan användas flertal gånger men bara en aktivering åt gången så att säga, du får support av MS

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=27

http://www.computer-juice.com/forums/f48/need-info-oem-vs-ret...

https://www.flashback.info/showthread.php?t=632655

http://forum.pricerunner.se/index.php?showtopic=51534

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!

Jag kommer att ha samma moderkort men kanske uppgradera med ett till grafikkort eller dylikt i framtiden.

Så det smartaste valet för mig är OEM?
Är det svårare att installera ett OEM än en Retail?
(Med tanke på att man inte får någon manual)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Tack för det snabba svaret!

Jag kommer att ha samma moderkort men kanske uppgradera med ett till grafikkort eller dylikt i framtiden.

Så det smartaste valet för mig är OEM?
Är det svårare att installera ett OEM än en Retail?
(Med tanke på att man inte får någon manual)

Du väljer själv vilken du vill såklart och det smartaste för alla vore ju OEM pga priset..

Hur kan det vara svårare, det är ju precis likadan installation för absolut alla versioner)

Menar på att installationerna är likadana och du har ju tydliga idiotsäkra instruktioner under installation.

Permalänk
Medlem

Okej, det är första gången jag sätter ihop en dator så det är därför jag är lite nojig.
Men då är det ju bara i princip; sätt ihop datorn och in med skivan.

Permalänk
Hjälpsam

Re: Windows 7 OEM - Hur funkar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Tjopp!

Bara undrar

Tacksam för svar.

Det fungerar.
Jag köpte Vista 64 oem till min dator som hade XP oem.
Fungerade helt utan problem, Vista 64 oem ordnade tom. en dualboot mellan XP och Vista åt mig.
MS sitter inte och surar, om du köper två ms OS till en dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |