dammsug datorn nu är den enormt trögstartad

Permalänk
Medlem

dammsug datorn nu är den enormt trögstartad

Dammsög som sagt datorn försiktigt eftersom den samlat damm i ett år.

när jag satt i alla kontakter och sånt så börja den starta upp alla fläktar gick igång med dog 4-5 sekunder senare.

pröva starta den ett par gånger till med samma resultat. kolla om det var glapp på strömkabeln till datorn men det verkade det inte vara.

efter ett par till försök efter att dragit ur strömkabeln och slagit på och av nätagget ett par gånger så gick datorn igång och funka fin fint i ungefär 45min tills den dog.

efter den dött så pröva jag starta upp den men gick inge vidare. fick nåt meddelande på datorn om en varning om överklockning i röd text i bios. datorn har aldrig överklockats.

fick sen igång datorn igen och den har varit igång ungefär 2 timmar.

någon ide om vad som kan va fel?

Permalänk
Hedersmedlem

*suck*

du har nog dödat din dator med ESD...

dammsug _ALDRIG_ en dator! Använd tryckluft!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Man brukar avråda från att dammsuga datorer eftersom munstycket lätt blir ESD-laddat och sedan när du rör någon komponent med dammsugaren blir det en liten stöt och någon komponent förstörs.

Det är antagligen det som har hänt nu, någon komponent har blivit ESD-skadad. Vilken komponent det är och vad som är fel är svårt att säga, det gäller väl att testa med olika komponenter och ta reda på.

Det finns säkert någon mer insatt här på forumet som kan ge lite mera detaljerad hjälp.

Permalänk
Medlem

okej tänkte att det måste vara problem med nätagg eller strömkabeln eller nåt glapp eftersom jag haft datorn igång i två timmar ungefär och hårdiskar grafik och sånt verkar funka bra. men sen är inte jag någon expert direkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Använd tryckluft!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Skaffa ett ESD-armband dra ut alla komponenter sätt i dem igen och se till att alla kablar är rätt intryckta, använd tryckluft nästa gång.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

tryckluft! got it

Permalänk
Medlem

Det som oftast går sönder är minne/ moderkort så testa med bara ett minne.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Det som oftast går sönder är minne/ moderkort så testa med bara ett minne.

Stämmer bra det. Minne eller moderkortet är det oftast. Eller vilken annan komponent som helst. Troligtvis den som fick urladdningen!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Har nog haft ganska tur då. alltid damsugit mina datorer och inte fått problem. kör dock en riktigt billig och plastig dammsugare så är väll där skon klämmer

Men för att var lite on-topic. bara att testa sig fram och köra lite uteslutningsmetod. funkar allitd

Permalänk
Medlem

Tror jag ska sluta dammsuga datorn känns det som! Har gjort det sedan min första dator 96 utan problem men känns ju dumt att chansa när man hör att det kan gå så fel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur fixar man tryckluft hemma i sin lägenhet? Vad behövs...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risby
Hur fixar man tryckluft hemma i sin lägenhet? Vad behövs...

T.ex https://www.inet.se/foerbrukning---media/rengoering/nexus-try...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Finns även på Biltema och kjell & company...

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk

Eller så blåser man ut det värsta "manuellt" utan att spraya hela innan mätet med saliv då.

Och så håller man dammsugaren på säkert avstånd från komponenterna.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om att använda en cykelpump. Borde funka lika bra som tryckluft.

Permalänk
Medlem

ställ den på trappen en blåsig dag..

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vad säger ni om att använda en cykelpump. Borde funka lika bra som tryckluft.

Om man orkar pumpa

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Altså jag har haft en jävla tur då med mina burkar här hemma. För dum som man är och inte läst fakta om detta så har jag dammsugit i princip alla och tvi tvi ta i trä aldrig haft några problem alls.. men otur kanske spelar en stor roll med..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk

i skolan gör dator-ansvarige rent datorerna i el-verkstaden, finns trycklufts-"anordning" installerad så han kör med de, ganska bra tryck i dom, ett under att inget gått sönder.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
Altså jag har haft en jävla tur då med mina burkar här hemma. För dum som man är och inte läst fakta om detta så har jag dammsugit i princip alla och tvi tvi ta i trä aldrig haft några problem alls.. men otur kanske spelar en stor roll med..

Det är ändå inte så vanligt att man dammsuger en gång och så startar inte datorn. Jag har själv dammsugit min och andra datorer flera gånger, de har aldrig fått något fel som jag vet skulle bero på dammsugandet. Nu använder jag dock tryckluft, helst kombinerat med dammsugare så att du först blåser upp dammet och sedan suger in det i dammsugaren som du håller just utanför chassit.

En dator kan dock få ESD-skador och ändå starta, det kan antingen då vara fel som visar sig först flera månader senare, eller så kanske prestandan sjunker lite/felfrekvensen blir högre, något som man inte alltid märker.

Permalänk
Inaktiv

Ett tips till de som tänker köpa tryckluft på burk; se till att det inte finns smörjning i burken också - jävligt lätt att ta fel då det oftast står tryckluft på båda och undertexten med smörjning är svår att upptäcka.

Permalänk
Medlem

tur att man har en Kompressor

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

åk till närmast bensinstation, där har de tryckluftspumpar för bildäck, de har rätt bra tryck i dem eller en golfklubb, för där finns de för att rengöra skornas undersida

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
tur att man har en Kompressor

Så SANT Så zatzy. Tur man har det hemma.
Mvh: hotspot.

Permalänk
Medlem

Vad jag brukar göra ett par gånger om året utöver traditionell städning med tryckluft är att planera en mindre storstädning.

Jag gör alla nödvändiga backups innan, sedan fortsätter jag med att plocka ut samtliga komponenter, även moderkortet, ur chassiet och varje komponent stoppar jag ner i sina respektive anti-stat påsar. Jag plockar sedan ut nätaggregaten (har ett Antec P190) och sedan dammsuger jag hela chassiet samt torkar av och skulle någon fläkt visa tecken på slitage och börjat låta så byts även de ut.

Efter det så är det ju bara en fråga om att bygga upp datorn igen, bättra på sina kabeldragningsskillz och då kan man även passa på med en nyinstallation av OS'et.

Lite overkill kanske, men tjusigt blir det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Vad jag brukar göra ett par gånger om året utöver traditionell städning med tryckluft är att planera en mindre storstädning.

Jag gör alla nödvändiga backups innan, sedan fortsätter jag med att plocka ut samtliga komponenter, även moderkortet, ur chassiet och varje komponent stoppar jag ner i sina respektive anti-stat påsar. Jag plockar sedan ut nätaggregaten (har ett Antec P190) och sedan dammsuger jag hela chassiet samt torkar av och skulle någon fläkt visa tecken på slitage och börjat låta så byts även de ut.

Efter det så är det ju bara en fråga om att bygga upp datorn igen, bättra på sina kabeldragningsskillz och då kan man även passa på med en nyinstallation av OS'et.

Lite overkill kanske, men tjusigt blir det.

lite mycket fritid?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darx
tryckluft! got it

Du kan ju sätta på ett vanligt munstycke av plast på dammsugarslangen så finns det ingen risk för esd längre....

Visa signatur

Core I5, SSD jada jada

Permalänk
Medlem

Man måste inte använda sig utav tryckluft, jag har alltid dammsugit mina datorer, och aldrig haft några problem, men ett par regler lär man följa.

1: se till så att inte munstycket nuddar detaljer på ditt moderkort.

2: använd ett munstycke som är gjort i plast, eventuellt något munstycke som har en plastring i nedre delen av munstycket.

3: se till att hålla fläktarna stilla, håll i den med ett finger penna eller dyligt, den varvar upp något hemskt om du inte ser till så den står still, detta medför att lagret skulle ta slut mycket tidigare.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chillman
Du kan ju sätta på ett vanligt munstycke av plast på dammsugarslangen så finns det ingen risk för esd längre....

Har det inte med att dammet blir elektriskt laddat utav dammsugaren?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C