inget bränt med brännare

Permalänk
Medlem

inget bränt med brännare

Hej

Brännarprogrammet i laptopen indikerar att bränning utförts felfritt, men när jag försöker läsa skivan syns inga filer, utan det indikeras att den fortfarande är tom och inspelningsbar. Har provat med två olika brännarprogram och olika slags filer (ljud, data, image). Allt verkar gå bra, men inga filer syns. Lät XP felsöka maskinvaran utan att upptäcka något.

Det går dock fortfarande att läsa redan skrivna skivor.

Det kan nämnas att jag tog isär datorn totalt, för att några metallbitar från gångjärnen lossnat och störde fläktsystemet, så att datorn indikerade överhettning och blev extremt långsam. Efter att jag satt ihop datorn igen fungerar allt annat okej. I och med detta uppdaterade jag också biosen.

Brännaren fungerade tidigare felfritt. Har använt olika brännarprogram, bla. Nero, Creative.

Jag har testat att ta ur brännarmodulen och sätta in den igen, men icke. Kan jag ha glömt någon sladd, då jag tog isär den?

Kan det vara så att programmet "tror" att brännaren bränner något, men att brännarfunktionen (läsa redan skrivna skivor fungerar ju fortfarande) egentligen har slutat fungera och att programmet inte förstår detta?

Kör XP SP3 på en Toshiba SA40

/Martin

Permalänk

Brännaren har olika laser för DVD och CD. Har du provat att skriva/läsa olika skivor ?
En skiva har ett testspår där skivan provskrivs och kontrolläses inför en ny bränning
så om detta inte fungerat så borde skrivarprogrammet fått veta detta.
Har du provat att läsa de brända skivorna i annan läsare/dator ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Brännaren har olika laser för DVD och CD. Har du provat att skriva/läsa olika skivor ?
En skiva har ett testspår där skivan provskrivs och kontrolläses inför en ny bränning
så om detta inte fungerat så borde skrivarprogrammet fått veta detta.
Har du provat att läsa de brända skivorna i annan läsare/dator ?

Tack för svar.

Intressant att veta det där med att maskinvaran har olika laser.

Om du menar DVD, så har jag inte testat, endast cdr och samma fabrikat. Denna typ fungerade dock förut. Enligt skrivarprogrammet har allt fungerat perfekt, både analyseringen (vilket jag förmodar är vad du menar) och själva bränningen.

Däremot har jag inte testat att läsa skivorna i en annan dator. Ska prova detta. Man brukar ju se på skivans yta om det skrivits något, men jag tycker inte jag ser någon skillnad.

Jag har även ominstallerat drivrutiner m.m. från toshibas original-cd för spelaren/brännaren.

Vet du om uppdaterad bios kan ställa till det? Kan det vara så att programmet tror att brännaren fungerar, fastän det inte gör det?

/M

Permalänk

Jag är osäker på vad du menar med "analyseringen" men det jag menar är specialspåret för brännaren där programmet provskriver för att konstatera vilken brännarhastighet som klaras.
Det kanske är enda stället på skivan som är riktigt... Vissa skivor är värdelösa (t.ex. Coop's Luma...) så har du provat annat fabrikat ?

Vanliga moderkorts BIOS påverkar inte detta men ibland kan det finnas uppdateringar för brännarens eget bios/prom.

EDIT: Har du provat att bocka i verifiering efter bränning ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag testade med att kryssa i Verifiering, men då hängde processen sig.

Dte där med testspår vet jag inte exakt vad det är. Det enda som brukar hända före själva brännarprocessen är att det verkar läsa/analysera igenom filerna. Kanske är det detta du menar.

Vad gäller skivorna, så är det just nu Verbatim (jag vet, inte de bästa), men det har gått bra att bränna dessa skivor utan problem förut. Men kanske bör jag prova i alla fall med en annan typ. Jag ska definitivt testa den brända skivan i en annan dator. Också testa att bränna en DVD.

De större ingrepp jag gjort sedan det tidigare fungerade att bränna är att ta ur hela plocka isär hela datorn (brännarmodul, minnen, kopplingar, moderkort m.m.) och uppdatera datorns bios. Och den fungerar bra på alla andra sätt efrter det. I övrigt har jag bara installerat småprogram.

Funderar nu allavrligt på att ominstallera OS, bara för att se vad som händer. Dock jäkligt jobbigt med alla uppdateringar och ominstallering av alla program jag installerat...

Förreste, har maskinvaran ett eget bios alltså? Trodde det bara var en drivrutin, eller är det kanske samma sak?

Ska också kolla din länk.

Tack igen

/M

Permalänk
Medlem

Uppdaterade firmware via din länk, men det hjälpte inte.

Kryssade även i hastighetstest och simulering före bränning, men allt funkar perfekt enligt programmet. Däremot hänger sig verifieringen. Tar lång tid att få den att avbryta.

När jag tittar närmare på skivan ser det faktiskt ut som om det har bränts något. Både programmet och OS visar dock att skivan är tom.

Jag har även testat att bränna musik och försöka spela den i stereons cd-spelare, men den startar inget och visar inte heller några spår.

Nu konstaterat att det även går att spela upp DVD.

Mer tips behövs!

/M

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att även bränna på dvd, men fungerar inte heller. Programmet säger att det gått bra, men inga filer finns på skivan efter bränningen.

Har också kollat att det är DMA-läge inställt.

Håller även på att ragga den gamla biosen från Toshiba.

Please, lite tips från en numera nedstämd amatör.

Skam den som ger sig. Man lär så länge man lever... Och det ska väl gå att få ordning även på detta...

/Martin

Permalänk

mmm... jag har precis plockat ur farssans brännare...
Den klarar att läsa och skriva CD men bara att läsa DVD.
En ny brännare kostar 245:- så vid nästa tillfälle i Ullared så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tokbilligt, bara att byta! Förresten, är det en laptop? Om det är felet även här så byter jag direkt. Frågan är om det är det.

Som jag har förstått det finns det två laser, en läsa/skriva till cd och en läsa/skriva till dvd. Då har skrivarfunktionen slutat fungera på båda laserna samtidigt, vilket verkar otroligt.

Eller är det en läsa-laser till båda och en skrivar-laser till båda? Då kan skrivarlasern ha slutat att fungera.

Uppdaterade bioset ett tag före och har hunnit installera något program innan jag märkte att bränningen inte fungerar. Läste på nätet att biosuppdatering tyvärr också kan ställa till med problem. Det är därför jag relaterar detta till biosuppdateringen.

Försökte med systemåterställning, men datorn vill inte återställa till någon kontrollpunkt eller före en installation. Konstigt det med, då detta har fungerat förut.

Nollställde genom att ta loss CMOS-batteriet, men det löste inget heller.

/Martin