Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag pluggar. Och smittas någon är det deras problem om de inte vaccinerat sig. Vill de inte bli sjuka får de vaccinera sig, jag bryr mig inte.

Var skrev jag att jag motsatte mig deras siffror, de är säkert korrekta, men du tycker inte deras siffror är lite skumma? Om de nu har forskning känns det ju som om de borde kunna göra en någorlunda smal estimering. 6-60% kunde ju varenda kotte gissat, mer än 0% och alla lär inte bli sjuka. Känns mer som skrämselpropaganda.

Alternativet är att ta sig till ett sjukhus, ta en spruta och riskera biverkningar (som komiskt nog gör dig sjuk med feber osv). Eller så tar jag chansen och hoppas det hamnar runt 10% dvs ganska bra odds för att klara mig. Och om jag får det ligger jag bara hemma och ser på tv några dar.

Det med biverkningarna kan ju vara lite löjligt men är samtidigt ett lotto.
Ska man ändå riskera att bli sjuk på ett eller annat sätt så borde det ju också vara ens egna val.

Vet ju läkare som blivit sjukare efter att ha vaccinerat sig än vad de någonsin varit tidigare. Men chansen för det är ju minimal egentligen men tillräckligt för honom för att vägra vaccinera sig igen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det med biverkningarna kan ju vara lite löjligt men är samtidigt ett lotto.
Ska man ändå riskera att bli sjuk på ett eller annat sätt så borde det ju också vara ens egna val.

Vet ju läkare som blivit sjukare efter att ha vaccinerat sig än vad de någonsin varit tidigare. Men chansen för det är ju minimal egentligen men tillräckligt för honom för att vägra vaccinera sig igen.

Precis, tror knappast jag kommer få svininfluensan (brukar inte få vanliga influensan) så jag tänker inte ta mig tiden att ta massa vaccin

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det ni käftar om här?

har svårt att få grepp om diskussionen nu...

Permalänk
Medlem

alla är tydligen experter på influensan i den här tråden, alla har rätt, ingen har fel och det bara tjatas hela tiden..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad exakt är det ni käftar om här?

har svårt att få grepp om diskussionen nu...

Jag käftar inte om något. Jag bara kommenterade åsikten att man inte vill riskera att bli sjuk av vaccinet. Man kan ju bli det även om oddsen är små.
Fast jobbar man inom vården så borde ju ens yrke vara ett större riskområde egentligen än ett vaccin. Så mitt inlägg var bara en kommentar, inget diskussionsunderlag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
alla är tydligen experter på influensan i den här tråden, alla har rätt, ingen har fel och det bara tjatas hela tiden..

Det finns ju inga rätt eller fel. Allt är ju bara spekulationer. Det som var rätt eller fel får vi reda på när influensan har dragit över.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det finns ju inga rätt eller fel. Allt är ju bara spekulationer. Det som var rätt eller fel får vi reda på när influensan har dragit över.

Heh, när influensan dragit över så kommer vi inte veta rätt och fel. Vi kommer bara ha statistik (som alla parter kommer tolka på sitt sätt) och dumma anekdoter om hur någon klarade sig undan svininfluensan då de åt mycket vitlök.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Vad är det folk skulle ha rätt eller fel om då egentligen? Ingen tror väl inte svininfluensan existerar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nu har den här tråden många sidor, men min åsikt:

Sverige är ett land som inte drabbats särskilt hårt av svininfluensan (nåja, lite otur för de 160 barnen i skellefteå), ändå vill våra politiker massvaccinera oss. Det betyder att våra politiker är kloka och smarta, eller idioter. Då allt annat tyder på att de är just idioter, så tror jag inte det här är ngt undantag.

Istället tjänar Glaxo en massa pengar. Grattis till dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Heh, när influensan dragit över så kommer vi inte veta rätt och fel. Vi kommer bara ha statistik (som alla parter kommer tolka på sitt sätt) och dumma anekdoter om hur någon klarade sig undan svininfluensan då de åt mycket vitlök.

Bingo.
Nån jävla apa till läkare som påstår att fett skyddar mot influensan och cancer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bingo.
Nån jävla apa till läkare som påstår att fett skyddar mot influensan och cancer...

Men det vet väl alla att ris är lösningen??!!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Bingo.

Va det inte anna anka som åt brosk för att hajar "var gjorda av brosk och hajarna får inte svininfluensan"?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Va det inte anna anka som åt brosk för att hajar "var gjorda av brosk och hajarna får inte svininfluensan"?

Nej cancer var det. Parodin på det var ju ännu roligare, nån som sitter och tuggar på en disktrasa för att disktrasor får ju inte cancer

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Hmmm, en liten enkel fråga:
vad diskuteras egentligen?

Iaf nu har man tagit den där sprutan. Enda bieffekten är åtstramning i muskeln, ingen trötthet, tryne eller feber. Jobbar på som vanligt på sjukan...
Hysterin har lagt sig, folk är hemma och är förkylda istället.
Snart är det jul igen, skall bli intressant och se om det är ensamhet, knorrsjukan eller räserbajs dom söker för...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Har också vaccinerat mig. Kan rapportera att enda biverkningen är ont i armen.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv

Har också vaccinerat mig, fick hiv :/. Att vaccinera sig var tydligen dåligt, mea culpa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD

Allt verkar vara som vanligt på sweclockers forum

Om man måste ta en ny spruta om nå år när viruset muterat, blir det ett jäkla liv även då? Fan räcker det inte med årliga vinterkräksjukan tjatet.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Allt verkar vara som vanligt på sweclockers forum

Om man måste ta en ny spruta om nå år när viruset muterat, blir det ett jäkla liv även då? Fan räcker det inte med årliga vinterkräksjukan tjatet.

Jag hade lite feber 1998 i alla fall kommer jag ihåg. Tyvärr har man ju inte fått några fler sjukdagar efter det. Känns ju lite jobbigt ibland faktiskt. Så ingen vinterkräksjuka, svininfluensa eller fågelpest har drabbat mig än

Ibland känns det som man i vart fall kunde stanna hemma nån dag pga migrän eller nåt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det beror ju på hur det muterar. Det är långt ifrån säkert att mutationer gör vaccin eller naturlig immunitet effektlös.

Förövrigt så ökar antalet mutationer linjärt med antal som blir infekterade, så ännu en orsak till att vaccinera är att förhindra att det uppkommer nya varianter av viruset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag hade lite feber 1998 i alla fall kommer jag ihåg. Tyvärr har man ju inte fått några fler sjukdagar efter det. Känns ju lite jobbigt ibland faktiskt. Så ingen vinterkräksjuka, svininfluensa eller fågelpest har drabbat mig än

Ibland känns det som man i vart fall kunde stanna hemma nån dag pga migrän eller nåt.

hehe antingen har du ett bra imunförsvar, eller kanske är ermit, eller bara renlig av dig. Men har man ett jobb man tycker om så är det bara bra att man slipper vara sjuk, man kommer bara i obalans när man måste vara hemma mitt i veckan.

Men bryter det ut en epidemi så är det väl bara att stanna inne och leva på mitt konservlager som jag byggt upp under några månaders tid....... ni vet som många paranoida amerikaner syslar med ifall sovjet invaderar te x. Kanse kärnvapenkrig, fins mycket man kan oroa sig över. Det ligger nog i mäniskans natur.

Såg ditt inlägg nu Haricots

Okej Tack för infon

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe antingen har du ett bra imunförsvar, eller kanske är ermit, eller bara renlig av dig. Men har man ett jobb man tycker om så är det bara bra att man slipper vara sjuk, man kommer bara i obalans när man måste vara hemma mitt i veckan.

Men bryter det ut en epidemi så är det väl bara att stanna inne och leva på mitt konservlager som jag byggt upp under några månaders tid....... ni vet som många paranoida amerikaner syslar med ifall sovjet invaderar te x. Kanse kärnvapenkrig, fins mycket man kan oroa sig över. Det ligger nog i mäniskans natur.

Såg ditt inlägg nu Haricots

Okej Tack för infon

Jag har haft ett serviceyrke så det är konstant kontakt med andra människor. Jag har bra gener

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tog vaccinet igår. Den bieffekten jag märker av mest är smärtan i armen. Vaknat säkert 10 gånger inatt av att jag rullat över på armen eller slagit i den, kan höja armen max 30 grader idag typ. Är också väldigt trött och har lite feber, känns lite som en bakfylla med en släng av influensa. Men känns ändå ganska lindrigt om man jämför med influensan, om man nu skulle få den.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Tog vaccin för någon timme sedan, egentligen var det endast tid för högriskgrupper men det var inte en enda person i lokalen. Jag knallade in och frågade om det gick bra att ta vaccinet, och det var inga som helst problem utan de ville vaccinera så många som möjligt.

Jag har varit lite emot att ta förebyggande vaccin, risken att få en dödlig influensa är nog minimal. Men alternativet om man inte tar vaccinet nu när det finns, riskera ligga hemma med "vanlig" influensa upp till en vecka känns urbota dumt om man tänker efter lite.

Nu ska det bli spännande att se om jag får några bieffekter av vaccinet.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Avstängd

Hygglig populärvetenskaplig artikel (eller åtta småartiklar om man så vill) från Newscientist: http://www.newscientist.com/special/swine-flu-myths-that-coul...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hygglig populärvetenskaplig artikel (eller åtta småartiklar om man så vill) från Newscientist: http://www.newscientist.com/special/swine-flu-myths-that-coul...

Intressant från artikeln: Surprisingly, there is little evidence that hand-washing works either, except among young children.
Men jag kommer fortsätta att överdrivet ofta tvätta händerna ändå.

Dessutom:
It may not be too late to hit the gym, though. A recent study in mice found just a single session of exercise before catching flu reduced disease severity, although regular exercise beforehand worked even better.
Där jag trodde motsatsen, men det beror väl på för vem? Det är just på gymmet som jag umgås mycket med folk och utbyter kroppsväskor... Nu är väl inte svett så farligt kanske.. Men det blir ju även lite saliv.. Nu säger de i .o.f.s. att träning är bra för att motverka och inget om att smittas på träningen.

Nå får se vad jag gör med vaccinationen, jag avvaktar nog på andra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Intressant från artikeln: Surprisingly, there is little evidence that hand-washing works either, except among young children.
Men jag kommer fortsätta att överdrivet ofta tvätta händerna ändå.

Dessutom:
It may not be too late to hit the gym, though. A recent study in mice found just a single session of exercise before catching flu reduced disease severity, although regular exercise beforehand worked even better.
Där jag trodde motsatsen, men det beror väl på för vem? Det är just på gymmet som jag umgås mycket med folk och utbyter kroppsväskor... Nu är väl inte svett så farligt kanske.. Men det blir ju även lite saliv.. Nu säger de i .o.f.s. att träning är bra för att motverka och inget om att smittas på träningen.

Nå får se vad jag gör med vaccinationen, jag avvaktar nog på andra.

Sägas kan dock att tvätta händerna och även sprita dem är förnuftigt av andra skäl, god handhygien bör man alltid ha, sen råkar det vara så att man inte ska överdriva nyttan för just influensan.

Hundratusentals har redan vaccineras runt om bollen, så vad specifikt är det du väntar på?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Sägas kan dock att tvätta händerna och även sprita dem är förnuftigt av andra skäl, god handhygien bör man alltid ha, sen råkar det vara så att man inte ska överdriva nyttan för just influensan.

Hundratusentals har redan vaccineras runt om bollen, så vad specifikt är det du väntar på?

Bra fråga, men det pratar om brist på vaccin överallt, så jag avvaktade på att det skall bli mer lätttillgängligt. Då anser jag att försökskaninerna har varit tillräckligt många.
Nå jag går väl och kollar hur det ligger med vaccin imorgon på sjukhuset, får se hur det blir.
*edit*
Att det inte är brist på en ny produkt, måtte då vara ett extremt korkat mått på att tillräckligt många har prövat produkten. Men ändå, de ihop med att få tag på vaccin har varit min ursäkt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".