Permalänk
Medlem

anarkizt: WPA2-PSK grejjen, testat annan webläsare? Vad har du för webläsare?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Du borde ju ha minst lika bra med nya modemet och 10-39 får du ju enbart om det antingen ligger kvar på 50 eller det endå är uppgraderat till 100. Testa båda utgångarna på modemet och testa inaktivera NAT kanske?

Dock verkar ju NAT fungera för andra så kan vara annat fel. 10-39 är ju rejäla skillnader. Testat gamla tptest som man kan tanka från samma ställe som man kör bbkollen? Vet man någon ftp som klarar att ge 100mbit kan man alltid testa det också. bbkollen förlitar jag mig inte till så mycket.

Exakt, bör ju ha minst lika bra... Har testat att inaktivera NAT. Ska testa gamla tptest istället, har testat med ftp och det ger också samma hastighet, så antagligen blir det även samma med gamla tptest.

Någon tekniker skulle ringa upp mig. Tror väl knappast att det blir någon skillnad

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
anarkizt: WPA2-PSK grejjen, testat annan webläsare? Vad har du för webläsare?

Har endast provat med Chrome, tänkte aldrig på att det kunde vara ett sådant problem, bra tips! Ska testa när jag kommer hem.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Fick min AVI för XXL-modemet redan idag, så det blir hämtning och test i eftermiddag. Kundtjänst sa att det antagligen skulle ta fem dagar, det tog två.

Permalänk
Medlem

har oxå hoppat på 100tåget men får bara ut 14-21mb.. hade samma fel med mitt 50modem, har haft detta sen Augusti dessförinnan har det fungerat som det ska lite överkapacitet tillomed.... ringt till comhems support säkert 30-40 ggr ang detta och har till sist fått dom till att skicka ut en "tekniker" som kommer på måndag o kollar över allt.... hoppas att dom hittar felet och åtgärda det...
med denna post så vill jag bara säga att allt hopp inte är ute utan man får "tjöta" lite sen ger dom med sig och iallfall försöker laga felet...

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, någon som vet hur det ligger till med kostnader när man har bindningstid kvar? Alltså, jag har i dagsläget 50 mbit med 4 månaders bindningstid kvar. Så som jag fattar det betalar jag fortfarande 429 för de månader som är kvar på bindningstiden, men jag får 100 mbit istället. När dessa månader är slut, hur funkar det då? Slås det över till 399 eller är jag fast med att pröjsa 30 spänn mer varje månad? Och jag antar att jag behöver punga ut kapital för modemet.

Ringde kundtjänst, men de hade inget konkret svar om vad som skulle hända.

De rådde mig sonika att vänta tills månaderna gått ut och därefter haka på något erbjudande om 6 månader för 299 samt gratis modem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Snabb fråga, någon som vet hur det ligger till med kostnader när man har bindningstid kvar? Alltså, jag har i dagsläget 50 mbit med 4 månaders bindningstid kvar. Så som jag fattar det betalar jag fortfarande 429 för de månader som är kvar på bindningstiden, men jag får 100 mbit istället. När dessa månader är slut, hur funkar det då? Slås det över till 399 eller är jag fast med att pröjsa 30 spänn mer varje månad? Och jag antar att jag behöver punga ut kapital för modemet.

Ringde kundtjänst, men de hade inget konkret svar om vad som skulle hända.

De rådde mig sonika att vänta tills månaderna gått ut och därefter haka på något erbjudande om 6 månader för 299 samt gratis modem.

Ptja jag hade 6 månader kvar på mitt XL som jag för närvarande betalat 399kr i månaden på.

Ringde comhem och beställde XXL så fick jag 299kr/mån 6 mån och 399kr/mån efter det och så modemet för 1kr men ingen gratis frakt.

Edit: De kanske är så sviniga att de håller kvar dig på den högre månadsavgiften då det självklart ger dom mer pengar men å andra sidan så ger de ju mig sänkt månadsavgift i 6 månader så en uppgradering för mig blev win/win

Sen om det här resulterar i att jag får 6+12 månaders bindningstid låter jag vara osagt men för min del kvittar det då min hyresgästförening inte lär fixa in fiber på ett bra tag.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Ingen som lagt märke till på XL-XXL tjänsterna står det: Extra uppström: 7-10 Mbit

Låter ju och ser ut som man kunde beställa ytterligare fart upp, dvs 14-20 Mbit totalt.

Självklart är det ett fel på deras hemsida

Permalänk
Medlem

Jo har också tänkt på det men lär ju vara felskrivet..

Visa signatur

Permalänk

vilken skräprouter...
billig skit går ju inte o ändra password i wpa2 endast wep funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
vilken skräprouter...
billig skit går ju inte o ändra password i wpa2 endast wep funkar

Vet inte om jag nämnde det, pratade med comhem. Det är en bugg som gör att man inte kan ändra det med vissa webläsare. Ska fixas med ny mjukvara när nu den kommer. Jag kan inte testa då jag inte har ett sådant modem vilken webläsare det fungerar på.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kopplat in modemet.

Skapligt måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Vad är då fanemej FEL hos mig då? Blir galen. Någon som har någon annan idé? Phunky?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får 95mbit mot bredbandskollen.

Tips. Jag hade ~30 när ja koppla in modemenet och surfa gick segt som fan.
Kom fram till att modemet inte klarade ECN.
Har man vista/w7 se till att ni har
ECN Capability : disabled

Sen får jag ca 60mbit på min ena burk som har TCPAckfrequency 1.
95mbit på den andra som har default TCPAckfrequency.

Stängde av NAT och nu funkar ECN som vanligt.

Permalänk
Medlem

Har du felanmält? Om inte så gör det omgående. Kolla i modemloggen. Tror man någonstans ska se hur många kanaler modemet hittar. Kolla så det ligger 6st där. Oavsett eller så bör du felanmäla.

"Kom fram till att modemet inte klarade ECN.
Har man vista/w7 se till att ni har

Sen får jag ca 60mbit på min ena burk som har TCPAckfrequency 1.
95mbit på den andra som har default TCPAckfrequency.

Stängde av NAT och nu funkar ECN som vanligt."

Varttusan gör/ställer man in det?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

NAT stängde jag av i modemet/routern under Advanced nånstans.

kör en "netsh int tcp show global" från en admin command prompt.

borde se ut

TCP Global Parameters
----------------------------------------------
Receive-Side Scaling State : enabled
Chimney Offload State : automatic
NetDMA State : enabled
Direct Cache Acess (DCA) : enabled
Receive Window Auto-Tuning Level : normal
Add-On Congestion Control Provider : ctcp
RFC 1323 Timestamps : disabled

"netsh int tcp set global" så ser man alla alternativ och hur man ändrar.

TCPAckfrequency är en register nyckel de flesta gamers lägger in för att få ner pingen.

Mitt funkar perfekt hittils så jag är nöjd.

Permalänk

vad är det för knapp som sitter ovanför nätverk på routern?
öppna portar verkar inte funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
vad är det för knapp som sitter ovanför nätverk på routern?

Är det inte en sån för att slippa skriva i password när man ansluter?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Ja NAT visste jag hur man slog av efter en snabb koll i manualen men det andra var nytt för mig. Det fungerar ju inte för alla så all info som går att samla in är ju till nytta både för er och eventuellt comhem när jag skickar det vidare. Tjänsten är ju väldigt ny och även om kanske 50 har testat tjänsten innan lansering säger inte det att det fungerar för den 51a

Vissa buggar visste de redan om som lösenordet för WPA tex...

Skitrouter håller jag nog inte med om. Detta är nog det mest avancerade/kompetenta och dyraste modem comhem haft. 495kr kostar det KNAPPAST som comhem tar om man skulle köpa det direkt från Netgear. Säkert 2000pix, alltså som en digitalbox av mer avancerad modell. Svårt att säga då ingen direktsäljer modemet då jag sökt på nätet. Tekniken är ju förhållande ny också så mjukvarufel är inte så märkliga. Inte många tillverkare som har detta docsis 3 chip heller. Dessutom stödjer modemet redan nu mer download och upload än 100/10 + telefoni och deras VOD. En router som klarar 11n kostar väl bara den upp emot 1000kr. I alla fall min DIR-655.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

jo det är det nog...
Tack.
försöker lära känna routern o lösa problem

Permalänk

nu går det inte o gå in på modemet längre

Permalänk
Avstängd

Ja, det är knappast en skräprouter.

Gigabit LAN + 802.11N + USB
8 Mbytes Flash
32 Mbytes SDRAM

är bra egenskaper, gör den bättre än många andra.

Mest mjukvaran som inte är någon höjdare. Hade jättegärna sett Tomato köra på den.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Kopplade in det nya modemet för några minuter sedan, och allt har hittills fungerat över förväntan. Har dock inte gjort all konfigurering ännu så det finns fortfarande en möjlighet att det kommer att krångla.

Jag klagar inte på hastigheterna iaf (med mitt gamla modem fick jag ungefär 20 ned och 10 upp)

Visa signatur

Gigabyte GA-M720-US3 nForce 720 | AMD Phenom II X4 965 BE | Radeon HD4870 1 GB | 2 stycken 500 GB Western Digital | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB | 620 W Corsair

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Det är även för att verifiera att man som agent har rätt kundbild uppe i sina system. System kan fela och då gör man detta för att inte påbörja en felsökning på en annan kundbild än just din. Sedan kan det naturligtvis vara så att alla inte ser dessa uppgifter.

Nu jobbar jag inte för comhem men jag har suttit i 2år hos ett annat företag och jag skulle tippa på att situationer och rutiner är ganska lika. Sedan måste jag få säga att jobbet som callcenter agent måste vara bland det mest vedervärdiga jobb man kan ha så ha överseende med personen du talar med, han eller hon kan knappt göra mer åt dina problem än vad du själv kan göra. Att sedan sitta 8 timmar per dag och ta skit större delen av tiden kan få vilken person som helst att verka sur och versig.

Funkar ungefär så här va? http://www.youtube.com/watch?v=1LLTsSnGWMI

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Har också problem med nya modemet!!:( Lyckades logga in en gång, sen var det stopp. Telefon funkar inte , var tvungen att koppla in gamla modemet!!

Permalänk
Medlem

Själv är jag ialf nöjda med deras digitaltv-abbonemang. Abbonerar själv på deras "Digital tv Large" paket samt "Canal+ Film" och det har fungerat bra hitills. Det enda som händer ibland är att "Den Elektroniska Programguiden" (EPG) förlorar informationen om pågående och kommande program. Då drar jag bara ut kontakten till digitalboxen, väntar lite och sätter sedan in den igen så brukar informationen "poppa" upp igen. Enkelt åtgärdat utan problem

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem nya routern/modemet och kopplat in och fixat! Telefonen stendöd. Internet funkar men får bara ut 24/10! (Fick ut 55mbit med gamla modemet!) antar att dom på något sett gjort att modemet har aktiverats med 24/10 anslutning och ringer för att kolla upp detta.
Säger mitt problem och han i telefonen säger "Kan vara att routern fördelar ut bandbredden mellan alla datorer"
Vilket inte är problemet då jag endast har en dator inkopplad.
Sen ber jag honom att kolla om mitt modem är korrekt aktiverat varav han bara lägger på luren i örat på mig. Så är bara sätta sig i en lång jävla telefonkö och hoppas att den andra man pratar med inte läggar på :)..

Edit1: Har nu pratat med en ny person som var bra mycket gladare och han skulle genast skicka ut en ny aktiveringssignal och sedan ringa upp! återkommer med testresultat senare när jag fått det att fungera!

Edit2: Ringde upp och jag startade om modemet och internet funkar
får ut 75/11!
/Hotas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Vad är då fanemej FEL hos mig då? Blir galen. Någon som har någon annan idé? Phunky?

Har precis kopplat in mitt och jag får precis som dig:

skicka: 9.61 Mbit/sek

ta emote: 39.68 Mbit/sek

Känns skönt o veta vad man gör imorgon iaf

Kan ni som har fått rätt hastighet kolla under "Setup > Mta Status" vad ni har för Downstream Frequency?

Jag har "546000000 Hz"

och

6x locked Downstream Bonded Channels
1x locked Upstream Bonded Channels

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Någon som kan kolla om detta ser rätt ut ?
Tycker det är lite väl mycket "Locked"

Permalänk
Medlem

546000000 är standard som startfrekvens har jag för mig så det är inget konstigt i sig. Du ska dock troligen också se om modemet hittar alla andra efterföljande frekvenser någonstans i modemloggen. Gör det inte det beror hastighetsproblemet på detta och ska således felanmälas. Det skadar ju inte att felanmäla i vilket fall men det är större möjlighet att comhem har nått fel än att man har fel i datorn om modemet inte hittar alla frekvenser.

Om modemet inte hittar alla frekvenser kan det bero på allt från modem, koax, uttag osv. Alltså HFCfel rent generellt eller nått centralt. Lycka dock till att förklara det för deras support

Hittar modemet alla frekvenser så KAN det vara nått datorrellaterat tex det JSP tipsade om.

Lucky64: Fungerar fortfarande ditt gamla modem är inte det nya aktiverat hos comhem. Be dem logga in modemet igen precis som Hotas gjorde.

Hotas: Fick du inte ut 70mbit? I så fall "verkar" det fungera men tycker det saknas 2 kanaler om jag inte ser helt fel. Vet inte exakt hur det ska se ut på just detta modem så nån som får ut alla sina 100mbit kan ju gärna skicka en screen på sitt. Upstream channel ser normalt ut. Modemen kan i dagsläget enbart bonda 1 kanal och det är också därför man inte kan få mer än 10mbit i upload vilket jag nämnt tidigare.

Visa signatur

Dooh!