XFX Radeon HD4770 (fläktfråga)

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD4770 (fläktfråga)

Hej,

I väntan på våra hd5850-kort (som det är brist på just nu) så beställde jag ett hd4770 som min far tar över när det lite bättre kortet kommer.

Allt fungerar underbart och jag kunde inte klaga alls egentligen, men jag har en liten fråga. Det är så att fläkten, eller, varvtalet på gpufläkten går upp och ner hela tiden (mönstret verkar vara oregelbundet). Har inte kontrollerat ifall det bara är när datorn arbetar - som under spel, men det är lite jobbigt att höra att den går i högvarv, sedan går ner igen till "viloläge" varefter den går upp och ner hela tiden.

Är detta normalt, eller kan det vara något fel på kortet? Det har varit så sedan jag först kopplade in kortet idag på eftermiddagen.

Tack.

Permalänk
Medlem

nej, fult normalt, kan även ställas manuellt i catalyst controlcenter:)

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Avstängd

har du testat ATIs controll center där du kan ställa fläkten på lägsta?? om inte GÖR DET haha

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Testa som sagt atis kontrollpanel, under ati overdrivefliken, där kan du ställa fläkten manuellt, men håll dock koll på tempsen, brukar inte vara ngn fara men man vet aldrig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Skönt att höra!

Overdrive var dock gråmarkerat (förstod ingenting tills jag hittade knappen, hehe) och temperaturen ligger just nu på 52 grader C. Av nyfikenhet, vart ligger farozonen för temperatur?

Och, är det okej att sätta fläkten på 50% tro?

Permalänk
Medlem

Håll dig under 95 och du klarar dig, håll dig under 80 och det är inga problem alls, kortet kommer hålla fler år än du kommer behöva!

grader altså...

40% fanspeed borde räcka! Beroende på fläkttyp och chassikylning

Permalänk
Medlem

Den egentliga farozonen lär ligga på närmare 100°C, men det är ju jäkligt bra om man kan hålla kortet under 80°C.
Tro gör man i kyrkan, ta reda på om 50% är tillräckligt för ditt kort i din setup.
Jag har haft ett XFX 4770, men fläkten var högljudd och kortet blev skitvarmt så det skickade jag tillbaks och köpte nuvarande ist(hörs nästan inget, vare sig i idle eller spel).

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori