Vilket bildredigeringsprogram?

Permalänk

Vilket bildredigeringsprogram?

Jag har små behov av ett bildredigeringsprogram.

Det ska först och främst vara enkelt, sedan måste det kunna hantera RAW (Canon) och så ska man enkelt kunna ställa in nivåer, ta bort brus, röda ögon och lägga på lite filter kanske.

Vad ska jag satsa på?

På min pc jag har nu har jag testat Lightroom som är kanon till att ställa nivåer på RAW-bilder och sedan har jag testat Photoshop till att ta bort brus och andra smågrejer bara. PS är dock för dyrt för mig plus att jag inte har användning för alla funktioner.

Permalänk
Medlem

Kollat på Photoshop elements ? Skall väl vara någon Lite version av vanliga PS om jag ijte fatta det fel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat GIMP? Det är open-source och ganska populärt? Jag har inte använt det så mycket själv, men det är ju gratis, så varför inte testa?

Permalänk
Medlem

Pixelmator är helt ok

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Elements har jag kört men det är för basic på de få funktioner jag använder tycker jag.

GIMP är istället för avancerat - då struntar jag i att fixa bilderna har jag märkt.

Hur funkar Aperture 2 då?

Permalänk

photoshop är lätt och kul Men för mainstream känns det som.
Ville bara säga det lol

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Re: Vilket bildredigeringsprogram?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
På min pc jag har nu har jag testat Lightroom som är kanon till att ställa nivåer på RAW-bilder och sedan har jag testat Photoshop till att ta bort brus och andra smågrejer bara. PS är dock för dyrt för mig plus att jag inte har användning för alla funktioner.

Bara så du vet så finns också Lightroom för Mac.

Annars Pixelmator?

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Vilket bildredigeringsprogram?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Bara så du vet så finns också Lightroom för Mac.

Annars Pixelmator?

Jo jag vet men jag hade önskemål om ett program som passar mig, jag körde Lightroom och Photoshop.

Pixelmator är alltså enkelt och fixar mina krav?

Permalänk
Hedersmedlem

låter som att du letar efter PhotoScape. Finns tyvärr inte till mac... ännu. Annars är det säkerligen precis det du behöver

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Ok, aja, i väntan på det får jag testa Pixelmator, det verkar ju schysst när man läser om det.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Ok, aja, i väntan på det får jag testa Pixelmator, det verkar ju schysst när man läser om det.

Tack för tipsen!

Tipsar också om pixelmator, det är trevligt och har en human prislapp om man jämför med många av de andra tipsen i denna tråden.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Aperture då? Det kostar 1895 kr hos Apple. Du kan testa det gratis. Jag tycker det verkar ett bra program. Jag har ingen Mac än så jag har inte testat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Aperture då? Det kostar 1895 kr hos Apple. Du kan testa det gratis. Jag tycker det verkar ett bra program. Jag har ingen Mac än så jag har inte testat det.

Aperture är ett ganska avancerat bildhanteringsprogram, framförallt för massvis utav foton. Mycket saker för att organisera och fixa och dona med sina foton - toppen för en fotograf skulle jag tippa på.

Kanske lite overkill för en vanlig "fixa lite foto eller göra någon rolig"-bild typen och kostar därmed lite för mycket i mitt tycke.

Pixelmator går loss på strax över 400SEK.

Men detta beror förstås vad man söker för något, enligt trådskaparens krav så känns det som att pixelmator fixar saken. Aperture lär för visso göra det också, men jag tvivlar på att det är värt de 1400+ SEK extra som man får lägga ut för det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Aperture är ett ganska avancerat bildhanteringsprogram, framförallt för massvis utav foton. Mycket saker för att organisera och fixa och dona med sina foton - toppen för en fotograf skulle jag tippa på.

Kanske lite overkill för en vanlig "fixa lite foto eller göra någon rolig"-bild typen och kostar därmed lite för mycket i mitt tycke.

Pixelmator går loss på strax över 400SEK.

Men detta beror förstås vad man söker för något, enligt trådskaparens krav så känns det som att pixelmator fixar saken. Aperture lär för visso göra det också, men jag tvivlar på att det är värt de 1400+ SEK extra som man får lägga ut för det.

Jao, du har nog rätt. Jag tycker Photoshop och Lightroom är så svåra dom med.
Själv så köpte jag Adobe Creative Suite 4 Design Standard Student Edition samtidigt som jag gjorde min beställning från Apple..det kostade mig 2490 då fick jag iofs inDesign CS4, Photoshop CS4, Illustrator CS4, Acrobat 9 Pro, Adobe Bridge CS4, Adobe Device Central CS4 och Version Cue CS4. Jag ångrar lite grann nu att jag inte köpte Creative Suite 4 Design Premium istället så hade jag fått Photoshop Extended. Jag var då inte speciellt sugen då att lägga 1200 mer för Extended , Flash, Fireworks och Dreamweaver. Jag köpte dom för jag är någolunda van i Photoshops miljö. Fast jag tycker Aperture verkar lite intressant är att det ser så mer macigt ut än alla andra program som har nämnts.

Permalänk
Medlem

Men oj, hur kan alla ha missat iPhoto? Det följer med gratis med datorn och klarar allt det trådskaparen vill ha. Det är helt sjukt bra faktiskt! Och när man känner sig mätt på iPhoto går man enkelt vidare till Aperture. Rekommenderas starkt!!!

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Men oj, hur kan alla ha missat iPhoto? Det följer med gratis med datorn och klarar allt det trådskaparen vill ha. Det är helt sjukt bra faktiskt! Och när man känner sig mätt på iPhoto går man enkelt vidare till Aperture. Rekommenderas starkt!!!

Ahhh, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen

Haha! Det förstås. Ibland ser man inte skogen för alla träd (eller hur det nu brukar uttryckas).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör på Aperture, som en avancerad iPhoto kan man säga. Fungerar mycket bra om man inte behöver totalredigera bilder. Då måste man ha Photoshop CS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

iPhoto och Aperture kan t.ex beskära, justera kontrast och färger och sånt, men du kan inte manipulera pixlar på samma vis som i photoshop eller motsvarande. Iofs kan det hända att Aperture har såna funktioner numera, men iPhoto har det definitivt inte.

Steget upp från iPhoto är dock inte nödvändigtvis photoshop (och inte CS, utan CS4 isåfall) utan man kan t.ex gå till Pixelmator som många här redan föreslagit.