Permalänk
Medlem

det kommer dröja ett braaaaaaaa tag tills det blir någon uppdatering på den bärbara-fronten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Härligt med skitsnack ibland! Ska du upplysa någon så gör det med korrekt information. Den sanna anledningen till att Apple inte använder HDMI är för att till skillnad från DisplayPort så kostar HDMI pengar. $10 000 per år och företag och $0,04 per skeppad enhet. Säger sig självt att snålvargarna på Apple inte inkluderar detta. Av samma anledning inkluderar man inte Blu- ray, som också kostar stålar. Vill man sedan ändå ha en överprisad Apple Cinema- skärm så får man även köpa en adapter - som i sin tur generar än mer pengar till företaget.

Sedan kan man ifrågasätta resterande åsikter du har. På vilken grund står du när du menar att folk hellre vill ha en extra skärm än att koppla datorn till exempelvis tv? Specifikt när vi pratar om en dator som ska vara så anpassad och fin att den är en del av möblemanget.

Baserat på det, borde det inte ligga i Apples egna intresse att "sälja bättre" tror du?

Om du klagar på att han har underbyggd information, sen gör du exakt samma sak. herre gud. Om du nu tycker cinema display är överprisad, försök då hitta en LED skärm med samma egenskaper som cinema för ett lägre pris. många har försökt men ingen har lyckats. sen anledningen till att dom inte har hdmi är väll inte att det är för dyrt för dom att göra. det ligger väll snarare i att de inte vill ha en kombinerad utgång för bild och ljud. utan väljer istället att ha en seperat för varje. handlar väll mer om ont om plats. för du vet väll att alla saker som är på en dator säljs med ett visst påslag som ändras efter komponenternas kostnader.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Avstängd

Men seriöst, vad tror du annars det handlar om? Företaget med en av världens största marginaler, som dessutom tillsammans med några få andra företag i världen lyckas gå plus ett år som detta, skulle det kunna handla om något annat? Naturligtvis har man räknat på att företagets yield blir högre om man väljer en öppen, mindre etablerad (där med inte sagt att den är sämre) standard - om man samtidigt kan tvinga sina kunder att köpa mer av företagets produkter. Exempelvis så äter antagligen en enda Apple Cinema upp flertalet licenser av HDMI/Blu-ray.

Givetvis tycker jag att Apple Cinema, som koncept, är överprisat. Det innebär inte att jag plockar ut en enskild produkt och jämför, så som du gör, utan jag tar ett jämförelsepris överlag. Självklart är en högupplöst 24" ledskärm svårt att definera som prisvärd eller icke prisvärd - som du säger så har den få konkurrenter - däremot kan man titta på deras 20" eller 30" modeller, eller än värre titta på avsaknaden av 22/26/27"- modeller.

Jag köper inte att ett designföretag som Apple kan tycka att det är bättre med fler än färre kablar, det går inte i linje med deras i övrigt ganska cleana linjer.

Citat:

det ligger väll snarare i att de inte vill ha en kombinerad utgång för bild och ljud. utan väljer istället att ha en seperat för varje. handlar väll mer om ont om plats

Du får gärna utveckla vad du menar, lite svårläst.

Citat:

du vet väll att alla saker som är på en dator säljs med ett visst påslag som ändras efter komponenternas kostnader

Inte nödvändigtvis. Det finns flertalet exempel från både ATI/AMD, Nvidia, Intel m fl som påvisar motsatsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men seriöst, vad tror du annars det handlar om? Företaget med en av världens största marginaler, som dessutom tillsammans med några få andra företag i världen lyckas gå plus ett år som detta, skulle det kunna handla om något annat? Naturligtvis har man räknat på att företagets yield blir högre om man väljer en öppen, mindre etablerad (där med inte sagt att den är sämre) standard - om man samtidigt kan tvinga sina kunder att köpa mer av företagets produkter. Exempelvis så äter antagligen en enda Apple Cinema upp flertalet licenser av HDMI/Blu-ray.

Givetvis tycker jag att Apple Cinema, som koncept, är överprisat. Det innebär inte att jag plockar ut en enskild produkt och jämför, så som du gör, utan jag tar ett jämförelsepris överlag. Självklart är en högupplöst 24" ledskärm svårt att definera som prisvärd eller icke prisvärd - som du säger så har den få konkurrenter - däremot kan man titta på deras 20" eller 30" modeller, eller än värre titta på avsaknaden av 22/26/27"- modeller.

Jag köper inte att ett designföretag som Apple kan tycka att det är bättre med fler än färre kablar, det går inte i linje med deras i övrigt ganska cleana linjer.

Du får gärna utveckla vad du menar, lite svårläst.

Inte nödvändigtvis. Det finns flertalet exempel från både ATI/AMD, Nvidia, Intel m fl som påvisar motsatsen.

jag som håller på med bildbehandling och behöver en skärm som klarar av mina krav anser inte att en cinema display är överprisat. men om du vill ha en skärm för gaming eller dylikt så passar inte cinema display dina behov. Så den diskussionen är bara löjlig

Om du läser lite ekonomi på mer avancerad nivå än företags ekonomi A på gymnasiet så inser du snabbt att det finns två viktiga begrepp. Omsättningshastighet samt vinstmarginal. Carlsberg och Coca Cola är 2 företag som har en Otroligt liten vinstmarginal, men de omsätter sitt lager flera gånger om per år och uppnår fortfarande en hög vinst. sen finns det andra företag som apple som inte säljer med samma hastighet, då behövs en större vinstmarginal.

men för att återgå till frågan om standarder som bör / inte bör finnas eller är för dyra för en mac så är det bara skitsnack. Om apple vill använda en standard som hdmi använder dom det för att dom tror på den. inte för att den ger en ok avkastning. vinstmarginal uppnår du ändå om du ändrar priset i förhållande till vilka komponenter det finns i den.

Sen till frågan om Hmdi eller mini display samt optisk ljudingång. vilken är rätt väg ? Jag ser häldre en mini display samt en seperat ljudkabel. Ja vill ha ljudet direkt in i förstärkaren och inte omvägen genom tvn. men det kanske bara är jag. ser ingen fördel med att ha en hdmi sladd som kör både bild och ljud genom samma kabel, fast de ska till två olika "boxar"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
jag som håller på med bildbehandling och behöver en skärm som klarar av mina krav anser inte att en cinema display är överprisat. men om du vill ha en skärm för gaming eller dylikt så passar inte cinema display dina behov. Så den diskussionen är bara löjlig

Om du läser lite ekonomi på mer avancerad nivå än företags ekonomi A på gymnasiet så inser du snabbt att det finns två viktiga begrepp. Omsättningshastighet samt vinstmarginal. Carlsberg och Coca Cola är 2 företag som har en Otroligt liten vinstmarginal, men de omsätter sitt lager flera gånger om per år och uppnår fortfarande en hög vinst. sen finns det andra företag som apple som inte säljer med samma hastighet, då behövs en större vinstmarginal.

men för att återgå till frågan om standarder som bör / inte bör finnas eller är för dyra för en mac så är det bara skitsnack. Om apple vill använda en standard som hdmi använder dom det för att dom tror på den. inte för att den ger en ok avkastning. vinstmarginal uppnår du ändå om du ändrar priset i förhållande till vilka komponenter det finns i den.

Sen till frågan om Hmdi eller mini display samt optisk ljudingång. vilken är rätt väg ? Jag ser häldre en mini display samt en seperat ljudkabel. Ja vill ha ljudet direkt in i förstärkaren och inte omvägen genom tvn. men det kanske bara är jag. ser ingen fördel med att ha en hdmi sladd som kör både bild och ljud genom samma kabel, fast de ska till två olika "boxar"

Att du inte gör det betyder inte att den är det. Jag jämför med vad som finns i konkurrerande händer och finner där med Apples produkter överlag överprisade. Du behöver en bra skärm i syfte att kvalitetssäkra ditt jobb, inga konstigheter med att lägga ned pengar på det då. Jag hade själv uppmuntrat till det. Men rent konkret så är Apples sidoprodukter relativt dyra i jämförelse med liknande produkter från andra. Det är allmänt känt och inget att förfäras över, Apple tar ut pengar på hårdvara för att kunna utveckla mjukvara.

Vi kan ta min skärm, HP LP3065, som exempel. Den är mer än 3000kr billigare än Apples motsvarighet, är av nyare modell, har fler ingångar och utgångar och är dessutom höj/sänk/vridbar. Man kan ta många sådana här exempel, när det väl kommer till kritan så är inte Apples produkter alltid bättre utan man betalar helt enkelt för loggan. Precis som med Ferrari eller Bang&Olufsen - inga konstigheter men man kan åtminstone vara ärlig mot sig själv och erkänna vad man betalar för. Sedan vet i tusan om jag själv skulle kunna köpa en liten led idag, presterar de som tv-apparaterna på OnOff så går de än så länge bort på en gång pga betraktningsvinklarna.

Det var länge sedan jag gick ut gymnasiet men visst känner jag till det du skriver om. Det är förstås helt naturligt och inget att förvånas över, men Apple som är världens tredje eller fjärde största datorleverantör (har jag läst någonstans) har riktigt feta marginaler i jämförelse med HP och Acer som innehar första och andraplats. Oavsett så har Apple stora marginaler och är riktigt duktiga på marknadsföring. Det glädjer mig något oerhört att vi är överens om något.

OnT då

DisplayPort som sådan stöder ljud i samma kabel. Det är Apple som valt bort att inte koppla ihop ljudutgången med grafikutgången, om jag förstår det rätt.

MEN!

Citat:

Om apple vill använda en standard som hdmi använder dom det för att dom tror på den. inte för att den ger en ok avkastning.

Här tror jag du har helt fel. För mig är det givet att det handlar om att öka på intäkterna än mer. Det är rätt enkelt faktiskt, idag finns det bara ett fåtal Displayport- skärmar (även om ATI storsatsar på samma sak så ska det fortfarande komma fler produkter för att det ska vara någon mening) var av Apples Cinema är en av dem. Man vet att vill man använda deras Cinema så måste man antingen köpa en Mac eller en ganska dyr adapter från dem. I den branch jag jobbar i kallar vi det för direkt och indirekt merförsäljning.

Ex:

1. Du har en macbook och vill koppla den till en extern skärm. Oavsett måste du köpa en adapter från Apple = mer pengar till Apple
2. Du har en macbook och vill koppla den till en extern skärm. Du köper en displayport- kabel och en skärm på närmsta Macotek = mer pengar till Apple
3. Du köper en Apple Cinema av valfri anledning. Du måste nu köpa en adapter för din Acer Timeline = mer pengar till Apple

Hade det istället varit HDMI/DVI så hade det varit mindre pengar för Apple. Först i licenskostnader, sedan riskera att inte få någon försäljning på adaptrar, kablage eller monitor. Så jodå, jag är helt övertygad om att det handlar om något ekonomiskt. Dessutom, när jag får tänka på det, så går det helt stick i stäv med hur Apple tänker. Man vill helt enkelt låsa in användaren så mycket som möjligt och bara använda egna produkter och lösningar.

Sedan, antalet kablar, jag ser förstås färre kablar. Dock har jag en reciever med HDMI- ingångar och en dedikerad HTPC. Jag tror att de flesta nyare recievrar idag har HDMI- ingångar. Att direktkoppla till tv eller liknande finner jag mestadels onödigt och något som är temporärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Först i licenskostnader

För varje tillverkad produkt som har HDMI så måste tillverkaren betala licens för användningen av HDMI, displayport är gratis att använda = Apple tjänar inga licenspengar vilket resulterar i att du gissar dig till saker istället för snackar fakta, så även stora delar av dina inlägg...

Dessutom valde dom troligen displayport över HDMI pga den högre bandbredden, vem vet vilka planer dom har och vilken upplösning deras kommande skärmar kommer att ha!

Det har varit klart sen länge att HDMI skulle höra till allmän media medans displayport utvecklades speciellt för att användas till datorer och datorskärmar, att Apple tillsammans med Dell är dom som pushar för denna standarden betyder inte att dom valde onödiga alternativ utan snarare anda användare som är så jävla sega, dom flesta tillverkare verkar vilja kunna erbjuda 123089r482y7903645072394867024 olika modeller som i princip inte skiljer ett skit istället för att följa utvecklingen!

Dessutom betalar man inte för loggan när man köper Apple grejer, man betalar för kvalité (aluminium är fan så mycket bättre än alla plastblock som andra tillverkare har), design, genomtänkta lösningar! Men visst, nöjer man sig med plastsaker som är skitfula så finns det billigare alternativ än Apples ja, men man betalar ändå inte för loggan!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

tror vi skippar tjatet om överpris etc för att svara lite onT nu.

Rätta mig om jag har fel angående mini display. Ati:s nya grafikkort som stödjer upp till sex skärmar använder sig utav 6 st mini display portar. dvs standarden börjar spridas, och jag tror även den kommer att gå förbi dvi/hdmi inom en snar framtid pga den mindre storleken på själva sladde, dvs det krävs mindre plats för att få dit den på en bärbar alternativt ett grafikkort.

Dock är hmdi och mini display redan inarbetade standarder, och genom en mini display så kan du köra hmdi med en adapter. Frågan är vilket håll apple går med sina nya produkter. ja tror de håller kvar vid mini display pga den mindre storleken samt försäljningen av adapter vid sidan om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
För varje tillverkad produkt som har HDMI så måste tillverkaren betala licens för användningen av HDMI, displayport är gratis att använda = Apple tjänar inga licenspengar vilket resulterar i att du gissar dig till saker istället för snackar fakta, så även stora delar av dina inlägg...

Dessutom valde dom troligen displayport över HDMI pga den högre bandbredden, vem vet vilka planer dom har och vilken upplösning deras kommande skärmar kommer att ha!

Äh knip va. Vem som helst med lite verklighetsförankring kan räkna ut med rumpan att din slutsats av vad jag skrivit är fel. Givetvis får Apple inga pengar på HDMI- licensen. Däremot måste de betala för den, vilket gör att för var dator som säljs så förlorar de en inkomst. Väldigt basic faktiskt.

Likaså har du fel angående bandbredden. Displayport stöder upp till 8,64gbit medan HDMI stöder upp till 10,2gbit i senaste utförandet (1,3, kom 2006 så ingalunda något nytt).

Men visst har du rätt på en punkt, är man bland de första så är man också ofta ganska ensam.

Permalänk
Avstängd
Citat:

tror vi skippar tjatet om överpris etc för att svara lite onT nu.

Rätta mig om jag har fel angående mini display. Ati:s nya grafikkort som stödjer upp till sex skärmar använder sig utav 6 st mini display portar. dvs standarden börjar spridas, och jag tror även den kommer att gå förbi dvi/hdmi inom en snar framtid pga den mindre storleken på själva sladde, dvs det krävs mindre plats för att få dit den på en bärbar alternativt ett grafikkort.

Dock är hmdi och mini display redan inarbetade standarder, och genom en mini display så kan du köra hmdi med en adapter. Frågan är vilket håll apple går med sina nya produkter. ja tror de håller kvar vid mini display pga den mindre storleken samt försäljningen av adapter vid sidan om.

jag tror också att displayport kommer bli en standard att räkna med. Problemet som kan uppstå är att det blir för många standarder. Man ska betänka alla möjliga scenarion som kan uppstå, vilket är en av anledningarna till att VGA med stor sannolikhet kommer överleva alla övriga standarder. Till slut känns det bra att jag övertygat dig, åtminstone delvis, om att försäljningen vid sidan av genererar pengar till Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

jag tror också att displayport kommer bli en standard att räkna med. Problemet som kan uppstå är att det blir för många standarder. Man ska betänka alla möjliga scenarion som kan uppstå, vilket är en av anledningarna till att VGA med stor sannolikhet kommer överleva alla övriga standarder. Till slut känns det bra att jag övertygat dig, åtminstone delvis, om att försäljningen vid sidan av genererar pengar till Apple

Ojdå där kom vga in på en liten sida. finns det fortfarande nya produkter som säljs med vga ?.. vet att ja fick vga i min tv av någon konstig anledning. Men är den inte utdöende nu ?

Ska bli roligt och följa utvecklingen mellan hdmi samt mini display, när nya versioner kommer av de olika standarderna. en punkt är förvånansvärt underhållande, det är hur olika standarder har nästintill samma hastigheter. bara ja som funderar varför alla ligger inom nästan samma intervall ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Äh knip va.

Moget, är du 12 år gammal?

Citat:

Vem som helst med lite verklighetsförankring kan räkna ut med rumpan att din slutsats av vad jag skrivit är fel. Givetvis får Apple inga pengar på HDMI- licensen. Däremot måste de betala för den, vilket gör att för var dator som säljs så förlorar de en inkomst. Väldigt basic faktiskt.

Läs igen, inte konstigt att du lär dig fel när din hjärna inte behandlar inkommande information rätt, inte någonstans nämndes det att Apple skulle få pengar för HDMI-licensen, DU påstod att dom fick licenspengar för displayport vilket jag sa att dom inte får, det står ganska tydligt i mitt svar, hur du kan omvandla det till HDMI vetifan!

Citat:

Likaså har du fel angående bandbredden. Displayport stöder upp till 8,64gbit medan HDMI stöder upp till 10,2gbit i senaste utförandet (1,3, kom 2006 så ingalunda något nytt).

Ordet "valde" är en dåtid form, men visst, HDMI har uppdaterats, så även displayport, båda standarder kommer att konstant att uppdateras, displayport har funktioner i stil med Apples tänkande, tex möjligheten att kunna daisy chaina skärmar med fullt hårdvarustöd, 3D (kommer till HDMI med) osv osv osv osv osv, fördelarna för displayport i datorer över HDMI är många.

Citat:

Men visst har du rätt på en punkt, är man bland de första så är man också ofta ganska ensam.

Ensam? 30st av världens största elektronikföretag använder sig av displayport, hur är det ensamt?
AMD, Dell, Samsung, Nvidia, HP, Intel, Lenovo.
Displayport växer ifatt HDMI och fortsätter dom i samma takt så har dom lika många stödjande produkter inom 2 år, dessutom är dom avsedda för 2 helt olika saker, att båda kan driva skärmenheter betyder inte att dom är lika!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror de flesta datorer än idag säljs med VGA direkt på chassit om vi pratar bärbara alternativt med adapter i form av DVI-A eller Displayport. Fortfarande så är VGA den allra vanligaste formen av grafikingång på skärmar av olika slag och kommer med stor sannolikhet också vara så i många år fram över. Anledningen är helt enkelt att det är en så pass bra fungerande standard att den är svår att ersätta. Du har kompatibiliteten, du har användarbasen och du behöver egentligen inte fundera på längd och dylikt. Det finns exempelvis otroliga mängder konferenslokaler runt om i Sverige där man kan hyra exempelvis projektor för diabildsvisning och liknande, dessa är garanterat VGA- kompatibla men ytterst tveksamt om de är DVI- kompatibla. Samma sak med din tv, tillverkaren vet att med VGA kommer du alltid kunna koppla in en dator.

Kan absolut hålla med om att de är snarlika i sina utförande. Om X-per tillåter ett par kvalificerade gissningar så anser jag att man gott kan plocka bort DVI på längre sikt och enbart ha HDMI och Displayport. Displayport har den fina egenskapen att längden på kabeln inte spelar allt för stor roll, medan HDMI är väldigt känsligt på det. Bandbredden är säkerligen tillfälligt lagd på den nivån som den ligger på för att det idag inte finns (eller åtminstone bara ett fåtal) skärmar som har högre upplösning än 2560x1600.

Permalänk
Avstängd

x-per: Min gode herre, peka på vart jag skrev att Apple skulle få pengar på att sälja med displayport. Citera gärna så ska jag omvandla det till ord du förhoppningsvis tar in. Jag tror nog vi menar samma sak, bara att du får höjt blodtryck så fort Apple synas eller kritiseras. Jag skrev i första inlägget på förgående sida följande:

Citat:

Apple inte använder HDMI är för att till skillnad från DisplayPort så kostar HDMI pengar.

Löst utryckt ur hela stycket men hur du kan feltolka det ifrågasätter jag. Är det något annat ställe jag varit otydlig på så peka gärna på det. Det är mycket möjligt att det är fel, men diskussionen i sig är ändå intressant. Du skrev:

Citat:

displayport är gratis att använda = Apple tjänar inga licenspengar

Ganska mycket samma sak, va?

Visst finns det fördelar med Displayport. Men än så länge ligger i framtiden. Mycket möjligt att det du skriver stämmer, att det kommer bli stort om några år, men nu är det inte det.

Menar att Apple är ensamma om det just för att de är ett av få företag som säljer hela kedjan, med start vid dator och slutar vid skärm. Mig veterligen säljer vare sig AMD, Nvidia eller Intel produkter som tar emot bildsignal utan bara skickar. Säkert finns det något mer företag som säljer hela paktet men än så länge är det bara ett fåtal, vilket i jämförelse med vad som finns gör dem ganska ensamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men man kör väl bilden via förstärkaren också? DVS hdmi mellan dator och förstärkare, hdmi mellan förstärkare och tv. På så sätt säkrar man väl också att synkningen blir oklanderlig? Jag har inte HDMI på varken tv, förstärkare eller dvd (tv'n är 9,5 år gammal, dvd'n 9... ) så jag vet inte huruvida jag är helt fel ute eller inte, men det är så jag uppfattat det, personligen kör jag ju scart (eftersom jag inte heller har komponent) för bilden, direkt till tvn, och ljudet med coax till förstärkaren. Och så köpte jag mig en toslink till mini toslink till Macbooken.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
HDMI är en standard som inte hör hemma i datorvärlden utan i vardagsrummet.
HDMI har man bara till tv/projje, men det är betydligt vanligare att folk vill ha en externa skärm än en tv till datorn.

Därav har Apple inte prioriterat HDMI alls.

Sen har en massa andra tillverkare HDMI för att det låter mordernt och säljer bättre.

Det finns adapter till apples burkar för HDMI om man behöver det.

Ja men det är ju minidvi så man får ju inget ljud därigenom som man hade fått av en enkel hdmi port.

Permalänk
Medlem

mini-displayport har nu blivit godkänd av VESA och Displayport i övrigt har ökat bandbredden till 21.6 GB/S, en fin liten uppdatering som bådar för fina produkter, väntar ivrigt på att kunna daisychaina skärmar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ojsan, en skaplig liten uppdatering i bandbredd må jag säga. Vi får se om det blir något då. Var kan man läsa mer om denna nya versionen? Hittar bara information om 1.1. Hur går det med resten av alla "fel" jag har?

Permalänk
Medlem
Citat:

ojsan, en skaplig liten uppdatering i bandbredd må jag säga. Vi får se om det blir något då. Var kan man läsa mer om denna nya versionen? Hittar bara information om 1.1.

http://www.vesa.org/

Citat:

Hur går det med resten av alla "fel" jag har?

Sunt förnuft och logik tar hand om det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack för länken.

Citat:

Sunt förnuft och logik tar hand om det

Förvisso, men i det här fallet verkar det saknas hos dig. Motivera dig istället för att göra som alla andra Mac- fans som blir lite trängda. Möt mina "fel" med lite löpande text istället för med smileys. Jag vill fortfarande ha svart på vitt där du får det till att jag skriver att Apple skulle få licenspengar för displayport...

bara som exempel. Eller kan det vara så att den stolta mac-älskaren kanske insåg att han har fel? (så, det borde väl elda på tillräckligt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Förvisso, men i det här fallet verkar det saknas hos dig. Motivera dig istället för att göra som alla andra Mac- fans som blir lite trängda. Möt mina "fel" med lite löpande text istället för med smileys. Jag vill fortfarande ha svart på vitt där du får det till att jag skriver att Apple skulle få licenspengar...

Jag har ju redan sagt vad som är fel, men du har ju valt att göra skumma motfrågor så jag vet inte riktigt vad jag skall svara på :S

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så fan att du har. Du har läst något och antagligen läst fel eller tolkat fel. Jag har till och med citerat mig själv och jämfört med vad du skriver och hävdar bestämt att det fortfarande står samma sak. Ändå får du inte till det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
tror nya macbook pro:arna kommer att få 16:9 skärmar, även om det inte finns några rykten så skulle inte det förvåna mig då apple går över till 16:9 (tex nya iMac)

gissningsvis kommer upplösningarna bli :
13 mbp: 1366x768 el 1600x900
15 mbp: 1600x900 el 1920x1080
17 mbp: 1920x1080 el 2560x1440 (troligtvis inte då det blir för små pixlar, desamma gäller mbp 13 med 900p-skärm)

Hm min två år gamla 17" mac book pro har 1920x1200 vad menar du? Och den är 16:9!
Mårten

Permalänk
Medlem
Citat:

Så fan att du har. Du har läst något och antagligen läst fel eller tolkat fel. Jag har till och med citerat mig själv och jämfört med vad du skriver och hävdar bestämt att det fortfarande står samma sak. Ändå får du inte till det?

Enda jag ser du har invänt dig emot är licensgrejjen!

Citat:

Hade det istället varit HDMI/DVI så hade det varit mindre pengar för Apple. Först i ilicenskostnader,

Är det inte ganska tydligt att du säger att Apples produkter inte har HDMI pga att Apple inte får in licenspengar då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorrekyl
Hm min två år gamla 17" mac book pro har 1920x1200 vad menar du? Och den är 16:9!
Mårten

Njaa den är väll 16:10 som dom flesta andra datorskärmar idag!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är det inte ganska tydligt att du säger att Apples produkter inte har HDMI pga att Apple inte får in licenspengar då?

Ah!
Nu förstår jag! I mitt huvud är det hur tydligt som helst hur jag menar och har svårt att se hur du resonerar. Ordet kostnad brukar ha att göra med utgifter. Förtjänst brukar syfta på inkomst. Men jag ska ta och förenkla det.

HDMI- licensen hade ökat Apples omsättning men minskat vinsten. Om så bara i småpengar när vi pratar om ett företag i denna storlek, men det är de framgångsrika företagen som klarar av sin micromanagement och ser över detaljerna. I jämförelse så är Displayporten "gratis". Man hade även tappat i förtjänst i form av merförsäljning som vi redan pratat om tidigare i tråden.

Hoppas det är klarare så, du hade feltolkat det från första början.

Citat:

Enda jag ser du har invänt dig emot är licensgrejjen!

Mjae det är väl det som dyker upp först. Hittar du något mer är du välkommen att peka på det så jag kan förenkla/motivera det. Jag tror dock att du överlag har missförstått det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah!
Nu förstår jag! I mitt huvud är det hur tydligt som helst hur jag menar och har svårt att se hur du resonerar. Ordet kostnad brukar även ha att göra med utgifter att göra. Förtjänst brukar syfta på inkomst. Men jag ska ta och förenkla det.

HDMI- licensen hade ökat Apples omsättning men minskat vinsten. Om så bara i småpengar när vi pratar om ett företag i denna storlek, men det är de framgångsrika företagen som klarar av sin micromanagement och ser över detaljerna. I jämförelse så är Displayporten "gratis". Man hade även tappat i förtjänst i form av merförsäljning som vi redan pratat om tidigare i tråden.

Vilken konstig efterkonstruktion!

1) "Förtjänst brukar syfta på inkomst", detta nämde du inte i inlägget jag kommenterade ursprungligen!

2) Dom flesta tolkar det nog som att "Hade det istället varit HDMI/DVI så hade det varit mindre pengar för Apple. Först i ilicenskostnader," betyder att Apple får minde pengar för att välja HDMI eftersom dom inte får licenspengar från DP istället, alla som läser ditt ursprungliga inlägg lär tolka det så!

3) "HDMI- licensen hade ökat Apples omsättning men minskat vinsten.", marginellt, dom betalar redan årligen HDMI licensens årsprenumeration på 10'000 usd och domdär 0.04 USD per HDMI enhet är nog inget som motiverar att välja DP istället för HDMI, dom valde helt enkelt DP för att dom såg en större framtid i tekniken och båda teknikerna var ämnade för 2 olika saker, så Apple och dom andra som nu använder DP i datorer gjorde ju det rätta valet oavsett vilket av alternativen som skulle inbringa mest pengar!

Dessutom, du har påstått att jag är apple-kåt ett antal gånger nu, stämmer inte, 1 av 4 datorer i mitt hushåll är från Apple, den andra i sign kör Vista, dom andra 2 kör linux så njaaaa?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nej det var för att förenkla för dig än mer. Antog att det bara skulle bli fler feltolkningar annars. Fick även editera några gånger pga märkligare grammatik än vanligt...

Citat:

Apple får minde pengar för att välja HDMI eftersom dom inte får licenspengar från DP istället, alla som läser ditt ursprungliga inlägg lär tolka det så!

Alla med lite grundläggande ekonomikunskaper hade nog klarat ut det. Givetvis handlar det inte om direkta pengar i Apples kista utan vad som blir över när man räknat ut vinst mot kostnad. Det där som brukar avgöra om en aktie stiger eller sjunker i jämförelse med analytikers uppskattning och Apples egna uppsatta mål för kvartal och år.

Citat:

3) "HDMI- licensen hade ökat Apples omsättning men minskat vinsten.", marginellt, dom betalar redan årligen HDMI licensens årsprenumeration på 10'000 usd och domdär 0.04 USD per HDMI enhet är nog inget som motiverar att välja DP istället för HDMI, dom valde helt enkelt DP för att dom såg en större framtid i tekniken och båda teknikerna var ämnade för 2 olika saker, så Apple och dom andra som nu använder DP i datorer gjorde ju det rätta valet oavsett vilket av alternativen som skulle inbringa mest pengar!

Det, däremot, är en konstruktiv sak att skriva istället för något drygt i stil med "Sunt förnuft och logik tar hand om det".

Jag tror verkligen inte på det. Det går vare sig hand i hand med Apples formspråk eller den rent ekonomiska vinsten i det hela. Överlag vill Apple att man lever sitt datorliv lite efter deras regler. Det kan vi nog alla vara överens om, deras produkter fungerar helt enkelt lite bättre med varandra än med övrigas. Man gör det exempelvis genom att försöka få användare som använder deras iPod att använda iTunes (inte för att tala om när Quicktime mer eller mindre installeras per omgående vid installation av iTunes om man inte är uppmärksam).

Vare sig du, jag eller Apple visste särskilt mycket om kommande versioner av Displayport, speciellt inte för något eller några år sedan när beslutet att satsa på tekniken togs. Naturligtvis kan man gissa, ungefär som med Draft N, men jag vill ändå påstå att Apple såg en enorm vinst i att vara ensam tillverkare av hela kedjan för en tid. Vill man använda deras skärmar så är det så mycket enklare om man köper deras adaptrar osv osv.

Okay, du behöver inte vara Applekåt av dig - men du argumenterar som många av dem.

Punkt 1 antog jag att man förstod per automatik...

Permalänk
Medlem

Oavsett så borde dagens VESA uppdatering tyda på att dom satsade på rätt teknik

Dom har en produkt med HDMI och den är avsedd för hemmabio/tv/media bruk, det HDMI var avsedd för, och displayport för sina datorer som den i sin tur var avsedd för!

Båda är bra standarder och som sagt kommer dessa att konstant att uppdateras, vore ju roligt om 1 standard vann för i dagsläget så kan dom användas till samma sak, går ju även att använda båda till mer än just ljud och bild så hoppas på att någon av HDMI eller DP blir standard för överföring av annat också, så det inte kommer ÄNNU fler kontakter i framtiden för samma ändamål, men givetvis kommer det att göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna tråd är ett lysande exempel på varför man blir lite trött på forum. Kan ni inte bara köra on topic?

Jag kämpar för att inte köpa en MBP 15" nu, jag klarar mig faktiskt på min gamla Blackbook. Men så fort det kommer i5/i7 så är det dags för uppgradering. Hade varit otroligt fint med lite hottare GPU och maffigare upplösning!

Visa signatur

Stulen slö sked