HP iPaq Voice Messenger (1095 kr på Dustinhome)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Visar sig att det är HP som ska stå för reparation direkt.
Men dustin lovade att om HP vill att jag ska betala frakt så betalar dustin frakten.

Nu efter en firmware återställning så har knappen som tidigare bara fungerat ibland fungerat helt, får se om det bara är en tillfällighet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös
Har klarat mig rätt bra sedan ovan. Stängde av ActiveSync, synk med exchange via WiFi och den verkar ha klarat sig ca 2 dagar utan laddning...

Sen igår på jobbet så drog jag igång ActiveSync igen. Kom hem, såg till att inga program kördes i BG (task manager) och inget WiFi heller, gick o la mig med 3 batteripluppar.
Väcks av backup alarmet igen (som numera blivit ett krav pga opålitligt mobillarm). Telefonen har gått ner på sparläge och varnar mig om att jag ska ladda/byta batteri.

Bara jag som lider av opålitligheten med denna telefon?

...och nu håller batteriet bra igen...

Slutsats:
Kör man vissa program som aktiverar mycket bakomliggande funktioner/program i telefonen som exempelvis ActiveSync med exchange via WiFi eller Garmin GPS, så stänger telefonen inte av/rensar funktionerna/programmen då man avslutar dem... inte ens om man avslutar dem med "task manager".

De ligger alltså kvar i bakgrunden och kör ur batteriet riktigt fort.

Enda lösningen som jag har på problemet är en omstart av telefonen... löjligt...

En bättre lösning skulle ju vara, som tidigare nämnt, ett program som ligger i bakgrunden vilket stänger av program som ej använts på ett tag.

Eller en möjlighet att stänga av alla icke essentiella program med en enkel knapptryckning (voice commander knappen intryckt i 3 sek?) ELLER vid byte till en viss profil.

Tills ett sådant prog. finns/hittas så får man helt enkelt passa sig med vad man kör på telefonen då risken är att du försover dig, eller värre

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

...och nu håller batteriet bra igen...

Slutsats:
Kör man vissa program som aktiverar mycket bakomliggande funktioner/program i telefonen som exempelvis ActiveSync med exchange via WiFi eller Garmin GPS, så stänger telefonen inte av/rensar funktionerna/programmen då man avslutar dem... inte ens om man avslutar dem med "task manager".

De ligger alltså kvar i bakgrunden och kör ur batteriet riktigt fort.

Enda lösningen som jag har på problemet är en omstart av telefonen... löjligt...

En bättre lösning skulle ju vara, som tidigare nämnt, ett program som ligger i bakgrunden vilket stänger av program som ej använts på ett tag.

Eller en möjlighet att stänga av alla icke essentiella program med en enkel knapptryckning (voice commander knappen intryckt i 3 sek?) ELLER vid byte till en viss profil.

Tills ett sådant prog. finns/hittas så får man helt enkelt passa sig med vad man kör på telefonen då risken är att du försover dig, eller värre

Jo det är ett problem, men de tre sakerna som drar batteri är WiFi, 3G Data och GPS.

Jag grejar till och från med ett litet app som man ska kunna låsa dessa funktioner av helt så inget kan dra igång dom om dom är av i programmet.

Samt ska det kunna ställa in känsligheten steglöst på optojoypaden.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Citat:

Jo det är ett problem, men de tre sakerna som drar batteri är WiFi, 3G Data och GPS.

Jag grejar till och från med ett litet app som man ska kunna låsa dessa funktioner av helt så inget kan dra igång dom om dom är av i programmet.

Samt ska det kunna ställa in känsligheten steglöst på optojoypaden.

Mmm, måste vara WiFi och GPS som spökar för mig... det som stör mig mest är att det ibland inte verkar gå att se om de saker som drar ström är på eller ej.

Jo, det har jag ju sett att du gör.
Skitbra!

Ett val i din applikationen där man koppla av och på till "voice commander"-knappen (kanske hålla in 3sek) och/eller en "profil" vore ju helt klart grädde på moset... så att man kan hålla in den lite snabbt innan man lägger sig eller välja profilen och därmed vara försäkrad om att man inte vaknar (eller vaknar för sent) med död telefon.

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Mmm, måste vara WiFi och GPS som spökar för mig... det som stör mig mest är att det ibland inte verkar gå att se om de saker som drar ström är på eller ej.

Jo, det har jag ju sett att du gör.
Skitbra!

Ett val i din applikationen där man koppla av och på till "voice commander"-knappen (kanske hålla in 3sek) och/eller en "profil" vore ju helt klart grädde på moset... så att man kan hålla in den lite snabbt innan man lägger sig eller välja profilen och därmed vara försäkrad om att man inte vaknar (eller vaknar för sent) med död telefon.

Let's not get ahead of ourselves

Jag har aldrig programmerat för WM förut med det ska inte vara så mycket annorlunda än till xp/vista/7.

Det som är lite bökigt är att jag skriver normalt sett allt i C# men det kör man inte till WM, men det ska inte vara något större bekymmer

Vi får se vad det blir
Kommer kanske en alfa under/efter helgen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå.

Hade en Ipaq 614 tidigare men den tröttnade jag på pga:

För små knappar med knasterljud.

Hur är det med denna? Är knapparna bra?
Är telefonen gedigen?

Vikten och storleken
Hur känns denna? Hur är den att ha i fickan?

Mediokra prestanda
Hur känns denna i menyerna?
Vet att Wm i sig är lite slött av sig.

Sedan undrar jag rent allmänt, hur är den att leva med?
Är den värd sina 1500kr?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Köpte en iaf.

Hur får man bort att den förutspår ord man försöker skriva?
Har letat.

Får förövrigt inte till detta med åäö. När jag ska in
Start > Settings > 0 (more) > 0 (more) > 3 (Adaptext Options). Därefter går du in i Dictionaries, väljer Add New Dictionary

Så får jag bara upp Ipaq meny där den vill att jag ska logga in.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Hur får man bort att den förutspår ord man försöker skriva?
Har letat.

Adaptxt Options - Mode - Multitap - Svenska (om man har svenska installerat)

Citat:

Får förövrigt inte till detta med åäö. När jag ska in
Start > Settings > 0 (more) > 0 (more) > 3 (Adaptext Options). Därefter går du in i Dictionaries, väljer Add New Dictionary

Så får jag bara upp Ipaq meny där den vill att jag ska logga in.

Får du inte upp "Add Ons Portal"? Där nånstans i menyerna kan du köpa svensk ordlista för 3$.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stålburken
Adaptxt Options - Mode - Multitap - Svenska (om man har svenska installerat)

Får du inte upp "Add Ons Portal"? Där nånstans i menyerna kan du köpa svensk ordlista för 3$.

Jag har ju redan köpt med dessa 4poäng du får. Filerna ligger på datorn och jag har lagt de i rooten.
Helt omöjligt och skriva något på svenska just nu.

Visa signatur

Permalänk

Tror .atp-filen måste ligga i My Documents

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stålburken
Tror .atp-filen måste ligga i My Documents

När jag lagt den där kommer den hittas automatiskt då? Eller kommer jag fortfarande bli länkad till den där sidan?

Visa signatur

Permalänk

Det ska komma upp ett nytt val i Adaptxt options - Dictionaries, ja automatiskt.

Permalänk
Medlem

Men varför kommer jag till Hps add on portal? sen när jag stänger den så kommer jag tillbaka till undermenyn.

Fick det att fungera nu. Var i mitten av texten det stod "Vill du addera något du redan har laddat ner typ."

Ibland är man blind. Tack för hjälpen.

En sak till bara!
Hur ser man vilka program som är igång på Windows standard?
Och hur stänger man sedan av det?

Har bara använt pekversionen tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

En sak till bara!
Hur ser man vilka program som är igång på Windows standard?
Och hur stänger man sedan av det?

Har bara använt pekversionen tidigare.

Du startar taskmanager (jag har den bunden till att hålla in knapp 5), där ser du vilka applikationer som är igång, kan switcha till dem och avsluta dem. Du ser dock ej vilka processer som körs.

...Annars om vill gå tillbaka till ett program som du gått ur ifrån så brukar man kunna "backa tillbaka till det" genom att använda "bakåtknappen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du startar taskmanager (jag har den bunden till att hålla in knapp 5), där ser du vilka applikationer som är igång, kan switcha till dem och avsluta dem. Du ser dock ej vilka processer som körs.

...Annars om vill gå tillbaka till ett program som du gått ur ifrån så brukar man kunna "backa tillbaka till det" genom att använda "bakåtknappen".

Då så! Tack.

Någon som vågat installera Wp 6.5 ännu? Tycker instruktionerna verkar så oklara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Då så! Tack.

Någon som vågat installera Wp 6.5 ännu? Tycker instruktionerna verkar så oklara.

Man kan se vilka processer som är igång inne i taskmgr,
'högerklick/menu' inne i tskmgr och välj 'View/3'; 'Processes/2'

Dock kan man inte stänga av processerna då, men man ser alla processer som körs - även windows processer som t.ex 'device.exe' etc.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ni är några som skriver att garmin xt funka perfekt.
Själv har jag det problemet att det bara kommer siffror i stället för bokstäver när jag skall skriva adressen.
Någon som har något tips hur man skall avhjälpa detta=

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornj50
Ni är några som skriver att garmin xt funka perfekt.
Själv har jag det problemet att det bara kommer siffror i stället för bokstäver när jag skall skriva adressen.
Någon som har något tips hur man skall avhjälpa detta=

Umm... trycka in pil upp/ner -knappen eller * för att byta teckenmode borde det vara.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Let's not get ahead of ourselves

Jag har aldrig programmerat för WM förut med det ska inte vara så mycket annorlunda än till xp/vista/7.

Det som är lite bökigt är att jag skriver normalt sett allt i C# men det kör man inte till WM, men det ska inte vara något större bekymmer

Vi får se vad det blir
Kommer kanske en alfa under/efter helgen

Går det bra för dig Josasp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Umm... trycka in pil upp/ner -knappen eller * för att byta teckenmode borde det vara."

Tyvärr, det funkar inte heller. Jag har provat allt jag kan komma på men det kommer bara siffror utom när jag trycker A och då väljs Andorra, men det är ju inte alltid man vill åka dit.
Jag har dock kommit på en genväg.
Välj "klar" utan att skriva något så kan man scrolla sig till rätt land.
skriv tre siffror i postnumret så kan man scrolla sig till rätt gata.
(Får nämligen inte till space i postnumret).
Får väl ha en postnummerkatalog i bilen.
Hur gör ni, ni som har fått det att funka?

Permalänk

Jag har inte kvar programmet men har för mig att jag hade ett liknande problem. Fick skriva väldigt snabbt för att lyckas, programmet gick vidare så fort man dröjde nån tiondels sekund

Permalänk

Låter som nåt fel med adaptxt, testa att trixa lite med det.

EDIT: Jag menar... Garmin ska ju inte automatiskt välja Andorra då du endast skrivit "A"... Möjligtvis PRESENTERA Andorra bland andra alternativ då du skrivit "And" ...Nä, kolla upp adaptxt så att den inte fyller i automatiskt eller nåt liknande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att lägga till skrivardrivrutin på denna mobil? Som det är nu är det ganska begränsat eller är jag fel ute när jag försöker gå via "Jetset PRINT 5"?

Försöker lägga till en nätversskrivare Brother 5130 men Brother finns inte alls med som valbar drivrutin och inte verkar man kunna välja nån annan drivrutin heller?

Fick den idag och den är värd dom 1595:- man får ge med ett 4GB minne! PS! Du som skrev att man inte ger denna telefon till nån som är >40 så är jag själv 48 men fortfarande nyfiken på tekniska prylar.

Permalänk
Medlem

Någon som har uppdaterat till 6.5 än? En ny version är släppt där man slipper uppgradera till vodafone versionen först. Står även att det går att byta tillbaka nu ifall man skulle göra något garantiärende.

Har windows 7 men programmet skulle inte fungera på den även fast jag testat startat det och så. Vågar inte pröva.

Tyvärr är xda nere just nu för underhåll.

Edit* Nu är xda uppe igen.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=559630

Edit2* Min är uppdaterad nu!
Dock vet jag inte hur man lägger till grejer till windows egna startskärm?
Då jag skulle vilja ha musikspelaren framme som det är på hps egna.
Den följde också med men vill helst ha orginal

Visa signatur

Permalänk
Medlem

La en beställning på denna mobilen igår efter några veckors mobilletande. Helt okej pris tycker jag. Hur funkar gpsen på denna mobilen? Om jag använder den utomlands kommer det då kosta massa pengar att ha den igång eller är det helt gratis användning?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

gpsen fungerar bra men drar mycket ström. Vill du använda gratis utomlads behöver du t ex garmin eller tom tom. Google maps som medföljer laddar ner kartorna kontinuerligt.

Permalänk
Medlem

Är det bara min kamera eller är den väldigt långsam vilket får till följd att bilderna blir ganska suddiga? Finns det något "bästa" inställning för att kringgå?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Citat:

Någon som har uppdaterat till 6.5 än? En ny version är släppt där man slipper uppgradera till vodafone versionen först. Står även att det går att byta tillbaka nu ifall man skulle göra något garantiärende.

Har windows 7 men programmet skulle inte fungera på den även fast jag testat startat det och så. Vågar inte pröva.

Tyvärr är xda nere just nu för underhåll.

Edit* Nu är xda uppe igen.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=559630

Edit2* Min är uppdaterad nu!
Dock vet jag inte hur man lägger till grejer till windows egna startskärm?
Då jag skulle vilja ha musikspelaren framme som det är på hps egna.
Den följde också med men vill helst ha orginal

Intressant! Fungerar det bra för dig fortfarande? Gjorde du precis som det stog i instruktionen för uppgraderingen? Hade du nåt strul?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Är det bara min kamera eller är den väldigt långsam vilket får till följd att bilderna blir ganska suddiga? Finns det något "bästa" inställning för att kringgå?

Den verkar vara grymt jävla långsam/dålig.
Jag tror inte det finns någon inställning som gör den bättre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant! Fungerar det bra för dig fortfarande? Gjorde du precis som det stog i instruktionen för uppgraderingen? Hade du nåt strul?

Det gick bra men jag råder dig inte att göra det än. Då jag inte har något nät i min
Men tror han jobbar på något nu då flera har klagat.
var dock inte så stor skillnad och startskärmen mellan hps egna och 6.5 är i princip identiska. Windows egna känns dock mer "anpassad".

Gjorde uppgraderingen frånen vista dator för windows 7 fungerar det som sagt inte med.

Förövrigt ger man fan i att använda kameran. Oanvändar in till det sista.

Visa signatur