Bildproblem med HDMI/DVI-kabel mellan LCD-TV och datorn.

Permalänk

Bildproblem med HDMI/DVI-kabel mellan LCD-TV och datorn.

Tjena!

Jag har problem att få min Philips 32" LCD-TV att funka som den ska när jag kopplar in den till datorns grafikkort (Geforce 8800 GS) via HDMI/DVI-kabel.

Problemet är så att bilden får ett slags färgat "filter"

Kopplar jag in den på HDMI2 så blir bilden på tv:n grönaktig och på HDMI1 så blir den lila.

Jag har testat en massa olika inställningar i Nvidias kontrollpanel, men inget hjälper tyvärr.

Kabeln är ca. 5 m, tillverkaren kommer jag ej ihåg.

Hoppas någon här har någon förklaring på problemet och tips på hur man kan återgärda det.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men det kanske är TVns inställningar som är fel och inte datorns. Jag fick kass bild på min Samsung TV och det visade sig bero på bildförbättringsmotorn, när jag ställde om TVn för "dator" då blev bilden bra. Prova med VGA kabel, blir bilden bra då är det ganska sägert TVns inställningar som är fel.

Permalänk

Tv:n har ej någon VGA utgång.

Jag har också trixat omkring med bildinställningarna på TV:n men det hjälpte inte heller, fanns ändå inte så många inställningar att ändra på ändå.

Permalänk
Medlem

är det en analog dvi utgång som du använder på ditt grafikkort ? föratt det ska funka med dvi----hdmi så måste dvi porten va digital det kan även va fel på din kabel

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

På hur enklast sätt kan man titta om det är analog eller digital utgång på grafikkortet?

Men ärligt talat så tror jag nog faktiskt att det är kabeln som helt enkelt är trasig, jag vill minnas att den funkade förut. (var ett tag sen jag körde med HDMI/DVI-kabeln)

Har alltid varit onödigt krångligt att få det att funka förut också, man var tvungen att ändra fram och tillbaka till olika upplösningar, klona bilden m.m. på skärmen och Tv:n osv. innan man fick allt att funka.

Ljudet var också ett stort problem, kopplade in en separat RCA-kabel så ville inte ljudet spelas upp på HDMI-kanalerna, bara på EXT4 kanalen (SCART)

Fast igår så funkade det faktiskt att få ljud på HDMI kanalen med RCA-kabeln.

Jag tror nog jag helt enkelt ska prova med att köpa mig en ny HDMI/DVI-kabel. Med en 5 meters kabel ska väl det inte vara något problem med att bildsignalen blir korrupt?

Men blir lite snurrig av dom olika standarderna som finns nu, DVI-D, DVI-I, DVI-A, Dual-Link, HDMI 1.3a m.m.