Permalänk
Medlem

Tabort scrolllist på hemsida..

Hej, har skapat en enkel hemsida uppbyggd på tabeller..
Problemet är att scrollningslisten syns. Använder jag mig av scrolling="no" i tabletaggen så blir de bara grå. Går de att fåbort den helt? Tex, scrollborder eller likannde?

Tack

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lägga in:

<head> <style type="text/css"> <!-- body {overflow: hidden;} --> </style> </head> <body scrolling="no">

Om du vill ta bort scroll, men det brukar inte vara så användarvänligt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Hoppas du testar sidan i olika upplösningar, så att du är säker på att scrollen aldrig behövs.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller det "fenomenet".

Det är störande när sidan hoppar i sidled beroende på om listen visas eller inte.
Man borde kunna låsa sidan så den har samma position med eller utan list..

Finns säkert nått css trick, men vad vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myllerman
Gillar inte heller det "fenomenet".

Det är störande när sidan hoppar i sidled beroende på om listen visas eller inte.
Man borde kunna låsa sidan så den har samma position med eller utan list..

Finns säkert nått css trick, men vad vet jag ej.

Beror på vad du har för innehåll, men man kan ju köra i antal procent av fönstrets pixlar i x- och y-led.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Så länge man i så fall ser till så att inte x antal pixlar av innehållet försvinner in under kanten så. Men tror detta problemet bara uppstår om layouten inte är vänsterställd.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boboa
Hej, har skapat en enkel hemsida uppbyggd på tabeller..

Läs Webboken och använd bara tabeller till tabulär data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Du skulle kunna lägga in:

<head> <style type="text/css"> <!-- body {overflow: hidden;} --> </style> </head> <body scrolling="no">

Om du vill ta bort scroll, men det brukar inte vara så användarvänligt.

Tack!, men

I FF finns scrollisten kvar men i Safari försvann den. Inte kolla nåt på pc än men de kommer.
I FF är de gråtonad precis som om man skulle ha skrivit "...<table scrolling="no">..."

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Hoppas du testar sidan i olika upplösningar, så att du är säker på att scrollen aldrig behövs.

Åh ja de kommer jag göra. Önskemålet är en ren sida utan scroll och annat som stör, just nu förstör scrollisten den designen som är tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boboa
Åh ja de kommer jag göra. Önskemålet är en ren sida utan scroll och annat som stör, just nu förstör scrollisten den designen som är tänkt.

Men var kommer den ifrån då? Om allt innehåll passar så borde den inte finnas där..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Men var kommer den ifrån då? Om allt innehåll passar så borde den inte finnas där..

Jadu, ska kolla FF i windows istället. För i safari finns den ej med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför finns det en scrollbar på en sida som inte behöver scrollas menar jag. Internet Explorer (7 åtminstone) har alltid en scrollbar till höger oavsett om den behövs eller ej. Är det en scrollist inuti tabellen? Det borde tyda på att du har tvingat en cell till vissa dimensioner och lagt in något som är för stort.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Varför finns det en scrollbar på en sida som inte behöver scrollas menar jag. Internet Explorer (7 åtminstone) har alltid en scrollbar till höger oavsett om den behövs eller ej. Är det en scrollist inuti tabellen? Det borde tyda på att du har tvingat en cell till vissa dimensioner och lagt in något som är för stort.

Har tvingat, ska räkna om men ändrar jag till scrolling="yes" så får jag fortfarande inte så man kan scrolla med den. De är en scrollist inuti tabellen ja.

Visa signatur