Permalänk
Medlem

Rund Funktion

Hej!
Har börjat fundera lite på ett projekt att hitta ett så exakt värde på PI som möjligt. Hade tänkt att använda mig av metoden där man räknar ut hur mycket av en cirkel täcker en kvadrat.

För att göra detta på ett enkelt sätt tänkte jag att jag kunde använda mig av en helt rund polynom, eller rättare sagt som bildar en halv cirkel när Y>0.

Mkt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Svar på vad?

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mofflan
Svar på vad?

Ojdå, glömde skriva att jag ha svar på en så rund funktion som möjligt.

Permalänk
Medlem

Du kan använda http://en.wikipedia.org/wiki/Gauss-Legendre_algorithm
Men det kanske du inte ville?

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Du kan använda http://en.wikipedia.org/wiki/Gauss-Legendre_algorithm
Men det kanske du inte ville?

Tanken är ju att jag ska komma fram till på på ett sätt som jag "kommit på själv"
Tack så mkt för länken ändå det var väldigt intressant:) Ska testa detta nästa gång jag har tillgång till räknare.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så är def av PI = omkretsens/diameters

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoK
Om jag inte minns fel så är def av PI = omkretsens/diameters

Lite svårt att mäta en cirkel och få värden som kan ge Pi med mer än några sifror bara.

Permalänk
Medlem

Är ju lite beroende på storlek av cirkeln hur många "bra" siffror man får.
Vad har du tänkt själv förutom det som du redan skrivit, genom integration av en approximerad cirkelbana ?

Visa signatur

Permalänk

y=(1-x^2)^0.5 Fås av att x^2+y^2=radien (pythargoras sats). Om du integrerar mellan -1 och 1 så får du pi/2. Tror jag.

Edit: Med närmare eftertanke är det nog svårt att integrera uttrycket för hand, och integralen kommer innehålla arcsinus. Men du kan få ett närmevärde numeriskt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Molnlandare
y=(1-x^2)^0.5 Fås av att x^2+y^2=radien (pythargoras sats). Om du integrerar mellan -1 och 1 så får du pi/2. Tror jag.

Tack så mkt. Att jag inte tänkte på det...
Då får jag pi eftersom integralen*2=cirkelns area och eftersom radien är 1 är arean Pi.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer väl rätt bra, inte helt klar över din fråga längre.
Någon tanke gällande arcsin termen ?

Edit: Tar lite längre tid att integrera när skallen är trött

Visa signatur

Permalänk

Jag är inget proffs men jag tror att arcsinus-funktionen i grund och botten delvis bygger på Pi, alltså för att veta vad arcsin är måste du veta vad pi är. Att använda arcsin(som har pi "inbyggt") för att räkna ut Pi är däför inte särskilt korrekt. Men jag är som sagt inget proffs.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En annan lösning är att använda sig av vår kära vän Eulers formel:

Pi/4 = arctan(1/2)+arctan(1/3)

Och utveckla med Maclaurinutveckling för arctan

Visa signatur

Permalänk

NoK: Som tidigare sagt är det kanske inte så smart att använda arctan.

Billiknelse för att göra det enklare(?) att förstå. DU har fått i uppdrag att bygga en hastighetsmätare som mäter hastigheten på passerande bilar för polisen. I stället för att till exempel göra en apparat som har två sensorer på ett visst avstånd från varandra och som mäter tiden emellan bilen kör förbi den första och den andra så gör du en apparat som ringer upp en kompis som har en lasermätare som mäter hastigheter, säger till kompisen att mäta hastigheten på bilen och sedan ringa dig och berätta. Slutresultatet är oavsett om du gör lösningen med sensorer eller den med uppringning, att du får reda på hastigheten på bilen. Men lösning två ger dig knappast rätt att hävda att du byggt en hastighetsmätare. Att "anropa" arctan är som att ringa en kompis som vet svaret.

Permalänk

Nästan som att använda knappen PI på miniräknaren för att räkna ut omkretsen på cirkeln, för att sedan räkna ut PI. (Omkretsen/Diametern = PI)

Citat:

Billiknelse för att göra det enklare(?) att förstå. DU har fått i uppdrag att bygga en hastighetsmätare för polisen. I stället för att till exempel göra en apparat som har två sensorer på ett visst avstånd från varandra och som samtidigt mäter tiden emellan så gör du en apparat som ringer upp en kompis som har en lasermätare som mäter hastigheter, säger till kompisen att mäta hastigheten på bilen och sedan ringa dig och berätta. Slutresultatet är oavsett om du gör lösningen med sensorer och den med uppringning, att du får reda på hastigheten på bilen. Men lösning två ger dig knappast rätt att hävda att du byggt en hastighetsmätare. Att "anropa" arctan är som att ringa en kompis som vet svaret.

#Edit.. räkna matte 01:21 på natten, lyckat

Permalänk
Medlem
Citat:

Billiknelse för att göra det enklare(?) att förstå. DU har fått i uppdrag att bygga en hastighetsmätare som mäter hastigheten på passerande bilar för polisen. I stället för att till exempel göra en apparat som har två sensorer på ett visst avstånd från varandra och som mäter tiden emellan bilen kör förbi den första och den andra så gör du en apparat som ringer upp en kompis som har en lasermätare som mäter hastigheter, säger till kompisen att mäta hastigheten på bilen och sedan ringa dig och berätta. Slutresultatet är oavsett om du gör lösningen med sensorer eller den med uppringning, att du får reda på hastigheten på bilen. Men lösning två ger dig knappast rätt att hävda att du byggt en hastighetsmätare. Att "anropa" arctan är som att ringa en kompis som vet svaret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Nästan som att använda knappen PI på miniräknaren för att räkna ut omkretsen på cirkeln, för att sedan räkna ut PI. (Omkretsen/Diametern = PI)

Det är en enorm skillnad om man ska bevisa någonting eller om man bara ska räkna fram någonting.

I det förstnämnda fallet så är det viktigt att veta vad som kom först; "hönan" eller "ägget".

I det sistnämnda fallet så är det helt OK att använda sig av ett "ägg" för att få en "höna", eller att använda sig av en "höna" för att få ett "ägg".

Så länge som du inte tar ett "ägg" för att få ett "ägg", eller tar en "höna" för att få en "höna" så är du nog på det torra.

Taylorserier har inget med PI att göra, så att använda sig av dem för att räkna ut PI är nog helt rimligt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du säger att genom att beräkna arctan mha Maclaurin serien så är det samma sak som att ringa än vän. Eller tänkte du dig att man trycker på knappen för arctan på räknaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix

Du kan ju skicka radien på cirkeln mot oändligheten och sedan be någon arbetslös jultomte mätat omkretsen

Bater: Om du vill ha det enkelt men ha lite känsla av att du gjort det själv integrera x^2+y^2=1 map x och utveckla sedan arcsin termen mha Maclaurin serien.
Annars kan du ju alltid doktorera i matematik om du tycker det spännande med matte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, har inte läst alla svaren, men det finns igentligen bara ett sätt att räkna ut pi:
4/1 - 4/3 + 4/5 - 4/7 + 4/9 - 4/11 + 4/13 .....

allt annat är inte korrekt (Skriker!)
//troll

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Jag gillar Newtons metod, den är enkel att förstå och använda även för den som inte är så matematiskt insatt:

Permalänk

Vad sägs om att också kolla på den, rätt långa, wikipedia artikeln om ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Computing_π

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag sökte inte sätt att räkna ut pi, jag sökte en funktion som ska användas i ett program som ska räkna ut pi. För att visa hur rå datorkraft kan lösa problem:)