Permalänk
Medlem

Åsikter om datorpaket (~10 000)

Hej!

Har fått lite hjälp av en polare att sätta ihop ett datorpaket.
Mina kunskaper angående komponenter sträcker sig inte speciellt långt, så lite åsikter skulle vara guld värt!

Ganska spikat paket, men ändringar angående grafikkort/processor är välkommna.

Antec Performance One P183 1345 kr

Gigabyte GA-P55-UD3 1124 kr

Corsair HX 620W (80+) 1065 kr

Core i5 750, 2.66GHz 1791 kr

PowerColor Radeon HD5770 1GB 1569 kr

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 1178 kr

Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 360kr

500GB Western Digital Caviar SE SATA II 450 kr

Optiarc AD-7243S DVD±RW Svart SATA, OEM 262 kr

Fractal Design 120mm Silent Series (2 ST) 95 kr/st

Totalt pris: 9 334 kr

Är det bra prestanda för priset?
Jag vill kunna spela nya spel med krävande inställningar, typ CoD 6 eller liknande.

Grymt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

När det gäller moderkort hade jag kollat på gigabytes nya kort (Gigabyte GA-P55A-UD3) dessa som heter GA-P55"A" har stöd för USB 3.0 och SATA 6Gbs. Inte fel att vara förberedd för nya standarder för 180:- extra i ditt fall.

Visa signatur

ASUS P7P55D-E PRO, Intel i7 860, 8Gb DDR3, PowerColor HD5870 PCS+, Intel330 180Gb SSD + 3Tb HDD, Corsair 750HX, FD Define R2.
Skärm: Samsung P2450.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Du får ursäkta min okunnighet; men USB 3.0 och SATA 6Gb?
Är det något som kommer bli standard inom kort, eller om ett par år?

Prisskillnaden är nästan obefintlig, så det låter ju bra.

Något annat som kan ändras?

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 360kr

för en dator för 10 000 ? får man fråga varför ?

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Ingen aning, som sagt var det min vän som fixade paketet. Fått den rekommenderad från många håll, och att vara lite overkill är ju aldrig fel

Alternativ?

Permalänk

Antar han menade the other way around, alltså att den är lite klen. men ska du inte överklocka speciellt mycket så funkar ju även stock, så en AC Feezer fungerar ju absolut för ändamålet

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/6208-smygtitt_pa_usb_30

Sakta kommer det dyka upp produkter som stöder USB 3.0, men det är väl först nästa år man kommer se mer av det. När det gäller den nya SATA standarden är det väl i huvudsak SSD enheter som kommer dra nytta av detta.
Båda standarder är ju dessutom bakåtkompatibla och för den lilla prisskillanden ser jag ingen anledning att inte ha stöd för dem

Visa signatur

ASUS P7P55D-E PRO, Intel i7 860, 8Gb DDR3, PowerColor HD5870 PCS+, Intel330 180Gb SSD + 3Tb HDD, Corsair 750HX, FD Define R2.
Skärm: Samsung P2450.

Permalänk
Medlem

Så kunnig var jag... haha
Alltså är den inte helt bra men funkar? Kommer ju precis som du antog inte överklocka.

Har siktat in mig på Gigabyte GA-P55A-UD3, då prisskillnaden är så liten, och det är ju mer ekonomiskt i längden

Mer tips?

Permalänk
Medlem

Nu antar jag bara, att du skall spela med burken, men jag hade tagit bort prolle kylaren och tagit ett fractal define r2 chassi istället så har du pengar till ett 5850 utan att ta sönder budgeten helt o hållet.

hoppas d va till ngn hjälp =/

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

Bra tanke, men är inte värdens mest kräsne när det gäller grafiken, så ett så pass dyrt grafikkort behövs nog inte. Blir nog i framtiden då jag har lite mer pengar att röra mig med.

Grafikkortet jag valt är väl inte dåligt, eller? Kostar ju ändå en liten slant menar jag. Och jag har inte direkt planerat att lira Crysis på högsta upplösningen (eller över huvudtaget) så just grafikkortet är det nog ingen fara med, bara det funkar prima när det gäller lagom krävande spel.

Permalänk
Medlem

om du inte ska överklocka ser jag det i alla fall som en ganska onödig investering att köpa en kylare för 2600. Stock funkar bra för det ändamålet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 360kr Hmm.... Kanske bara jag som är dum i huvudet men tolka det först som att den kostade 2360.. men när ja kollar på den så ser det mer ut som att den heter Rev 2 och kostar 360 kr. så då va det inte en så stor fråga längre. Over and Out

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppsan, såg nu när du sa det att det hela inte var särskilt tydligt..
Alltså är den helt okej eller?

Verkar inte vara så mycket snack annars, så satsar på att beställa de delar jag skrivit där uppe med undantag för moderkortet.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

jag hade satsat på ett lite biligare chassi samt nätagregat. och sen lagt pengar på typ 5850, så är du mera framtid säkrad.
sen kan du ju lika gärna strunta i cpu kylare om du ändå inte ska klocka. sen klarar stock av en liten bit över 3 ghz.

typ ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347165 som nätagregat. fortfarande modulärt och samma effekt. inte riktigt lika bra kvalite men duger.
sen behöver du nog inte 650 så de gör inget om agget inte riktigt lever upp till förväntan;)

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Låter ju vettigt i sig, men kan nog vara bra att ha ett lite bättre agg. om jag får för mig att uppgradera i framtiden.. vilket jag lär behöva.

Snabb fråga utöver allt annat:
Core i5 750, 2.66GHz eller Athlon 2 x4 630 2,8 GHz?
Har ju ganska bra koll på vad ni lär svara, men lite pro/cons om de båda skulle sitta fint.