Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorien
Jag ser ärligt talat ingen anledning till att ha NAT aktiverat. Kör utan NAT nu med min stationära, min laptop som trådlös, min 360 och min PS3. Olika externa IPs på alla och de kommer ändå åt utdelade filer i nätverket.

Skönt, själv klarar man inte av utan NAT. Kör hellre det påslaget och låter surfningen ta några extra sekunder att ladda.

Permalänk

Någon mer än jag som har problem med prestandan och stablitet med en Macbook Pro och wireless på Netgear med NAT avslaget?

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Nu har jag stött på ett till problem, få se om jag kan lösa det också med er hjälp

Det gäller mitt trådlösa nätverk, jag hittar modemet/routern men när jag ska ansluta så får jag upp "Det gick inte att ansluta till nätverket. Kanske kan nätverket inte längre nås. Uppdatera listan över tillgängliga nätverk och försök sedan ansluta igen".

Jag har givetvis uppdaterat och provat igen, jag har startat om datorn men det är fortfarande samma problem. Jag kommer aldrig så långt att jag ska fylla i nätverksnyckeln.

Permalänk
Medlem

Radera dina trådlösa nätverksprofiler och prova igen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

hmm hur hittar jag och tar bort nätverksprofiler? :-/ Jag har Windows XP

Permalänk
Medlem

Här.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem

Ok gjorde det och det kommer fortfarande upp samma felmeddelande :-/

Permalänk
Medlem

Snackade med min syrras unge över MSN nu och han sa att jag kunde göra något som hette "Clone mac ip", men jag hittade inget sådant på "Netgear gateway", vet ni vad det innebär och vart man kan hitta den inställningen?

Om inte det skulle funka tyckte han att jag skulle köra en reset på routern/modemet och försöka igen...

Men jag vågar inte göra något förrän jag fått höra lite vad ni tycker om detta?

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte med datorn. Nästa steg är att starta om modemet. I värsta fall nollställa det. Clone mac är inte något som behöver testas, det eftersom jag antar att det fungerar med kabel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorien
Jag har fått ett problem med det nya modemet.

Jag kan inte få min ftp-server till att fungera.

Testat att port mappa 20-21 TCP/UDP. testat annan port, testat active och passive, inget funkar. Fick till slut stänga av NAT för tillfället. Någon som har fått sin FTP-server att fungera bakom detta modem med routern/NAT igång?

Tacksam för svar.
Mvh, Niklas

Hade samma problem. Slutade med att jag stängde av NAT och kopplade in min DIR-655 som fick agera router istället... Sen dess fungerar det jätte bra

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk

Bredbandskollens test.

Skicka 9.70mbit
ta emot 94.63mbit

svarstid 5 ms

Helt acceptabelt för deras 50-100mbit tjänst, men den kan gå ner ibland på downloaden.
Men får iaf alltid ut mer än 50mbit som de lovat.

Permalänk
Medlem

Iller:

Japp det fungerar med kabel.

Du menar att starta om modemet som vanligt via att dra ut kabeln och sätta i den igen efter ca 15 sek? Provade det och det blev inte skillnad, ska prova att nollställa det nu.

Sedan, för att inte göra något uppenbart fel, gäller det väl att trycka in knappen på modemet som ser ut som en punkt med "vågor" kommande ifrån punkten? Det finns även en knapp där det hänger ett hänglås över samma bild, den lyser inte.

Blomster:

Jag har redan stängt av NAT, så du menar att jag i värsta falla måste köra med en extern router för att få det att fungera? Jag har faktiskt en trådlös Netgear-router liggande så det kan bli min sista utväg isf.

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har man ännu ett modem att hämta ut. Får se om ström adapter håller bättre denna gången.

Permalänk
Medlem

Jag nollställde modemet och nu fungerar det inte ens med kabeln längre (sitter hemma hos min föräldrar nu)

Jag kommer in på routern via webläsaren men jag kan inte ladda torrents eller surfa på andra sidor. Jag försökte stänga av NAT men om jag gör det så kommer jag inte ens in på routern via webläsaren (testade båda adresserna, den med NAT av och den för NAT på).

Själva inställningsmenyn för routern ser även mycket annolunda ut nu efter nollställningen, många fler inställningsalternativ.

Skulle vara otroligt tacksam för all hjälp jag kan få för att iaf få igång det med kabel igen.

Ska även ringa Comhems support, men är tveksam till om dem kan hjälpa mig då dem jag pratat med hittills verkar kunna mindre än mig typ :-/

EDIT: Se mitt inlägg längre ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Slänger ut frågan här innan jag eventuellt skapar egen tråd:

Angående CG3100: Någon annan som har problem med HomeGroups i W7 och som kör detta modem/router (med NAT aktiverat)? Jag kan inte se skapade grupper på andra datorer, oavsett vilken burk jag väljer att skapa en på.
Funkade fint med D-Link DIR-655.

Hej
Har/hade samma problem här med Win 7 Home groups, efter felsökning (med felsökaren)i Homegroup/nätverk fick jag resultatet att "System Tid stämmer inte överens med Datorns Tid" ???? kollade lite i datorn, rätt tid och tidzon, kollade i modem/router config, under "Connections" visades tiden (i routern) längst ner, en timme "fel"
Datorns tid 13.11
Routerns tid 14.11
Har inte hittat nån inställning där man kan ändra routerns tid än...
löste "problemet" tillfälligt med att går tillbaka till min D-Link 655 som router, DCHP och NAT av i Netgear, nu fungerar Home Group som vanligt igen..

ännu konstigare var att Home Groupen fungerade mellan 2 win7 datorer som var kopplade trådlöst, men inte med den "tråd" kopplade Datorn ????

fortsättningen följer..

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Beställde XXL-Tjänsten i fredags och fick tjänsten aktiverad idag, dock har inte det nya modemet kommit, så internet är segare än sirap med det gamla modemet.

YES!

Hur lång tid tog det för er att få modemet?

Tacksam för svar :~)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osvar
Beställde XXL-Tjänsten i fredags och fick tjänsten aktiverad idag, dock har inte det nya modemet kommit, så internet är segare än sirap med det gamla modemet.

YES!

Hur lång tid tog det för er att få modemet?

Tacksam för svar :~)

2-3 vardagar för min del.

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång min uppkoppling via kabeln igen, startade om allt så funkade det.

Men det är fortfarande samma sak med det trådlösa... Om jag trycker på någon annans trådlösa nätverk (grannarnas) så kommer det direkt upp att jag ska fylla i en nyckel, men med mitt så söker den och sedan får jag ett meddelande att den inte hittar det.

Det är skumt att den hittar modemet/routern på listan (med full mottagning), men att jag inte kan koppla upp mig mot den, känns som om det måste va något med inställningarna i modemet/routern, men vad? :-S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Jag har fått igång min uppkoppling via kabeln igen, startade om allt så funkade det.

Men det är fortfarande samma sak med det trådlösa... Om jag trycker på någon annans trådlösa nätverk (grannarnas) så kommer det direkt upp att jag ska fylla i en nyckel, men med mitt så söker den och sedan får jag ett meddelande att den inte hittar det.

Det är skumt att den hittar modemet/routern på listan (med full mottagning), men att jag inte kan koppla upp mig mot den, känns som om det måste va något med inställningarna i modemet/routern, men vad? :-S

Du har inte bockat i nån trådlös säkerhetinställning i modemgränssnittet som ditt nätverkskort på datorn inte kan hantera?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Jag har EXAKT samma problem! så jävla irriterade fungerar så jävla kasst! får fan spel snart...

Det här hände efter att jag upgraderade mitt 24/10 till 100/100, samt fick det nya netgear modemet.

Tyvärr kan jag inte komma med någon lösning, bara "bekräftelse" på problemet, och därmed kanske uteslutande av era datorer som felkälla.

Jag upplevde precis det där problemet till och från under dom 1,8 år som jag hade comhem.
Jag har slitit mitt hår för att försöka komma på _VAD_ som orsakade problemet..

loggat modemets signalstyrkor, kollat loggen, ringt supporten när felet uppstod, kört wireshark och försökt få ut nått vettigt (skillnad mot när det funkade normalt)... Men min slutsats var att jag (irriterande och pinsamt nog) aldrig kom fram till vad som orsakade skiten...

Det mest störande var precis som ni upplever att tptest visar bra värden, signalstyrkan var även den bra, så supporten säger ju bara att allt ska vara guld och gröna skogar.

Hade en linuxbox, en XP, en vista, och på slutet även en win7... Strulet uppstod på samtliga maskiner

Permalänk
Medlem

Det Oneone menar tror jag helt klart beror på Netgearmodemets NATfunktion som är lätt att inaktivera. Anledningen till att jag tror det är den är för att han säger att det sammanfaller med när han skaffade 100mbit. Nätet är ju detsamma så enda felpunkten jag kan se är modemet. Det du menar Bass tror jag ev är någon typ av DNSrellaterad problematik men inget jag vet något om comhem har eller har haft. Ibland misstänker man dock det då endel WAY back i tråden hade snabbare surf med opendns. Inte hört något om det senaste månaderna mer än nu med detta modem då såklart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Klockan i Router-Modemet

Hej
Nån som har en lösning på, hur man ställer om klocka i router, min och nån annans står 1 timme fel...under "Connection" längst ner står det
"System Time....22.15, fast klockan är 21.15 ???
detta felet gör att Home Groups inte fungerar i Windows 7.
Har varit i kontakt med Com Hem kundtjänst...gissa.. ingen har hört talas om hur man gör, sen skulle hon fråga en kolega...efter 15 minutes väntan blir jag bortkopplat......

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Du har inte bockat i nån trådlös säkerhetinställning i modemgränssnittet som ditt nätverkskort på datorn inte kan hantera?

Nej jag har inte rört något där vare sig innan eller efter nollställningen... Men sedan kan det givetvis vara så att något är förinställt som inte min bärbara klarar av? Någon som vet hur man kollar det isf?

Permalänk
Medlem

Hur verkar det med den nya 100Mbit tjänsten nu då? Fungerar allt som det ska eller? Kommer själv prova lite imorgon eftermiddag med ett lånat modem.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

The kings of irony ringde mig igår och frågade om jag ville uppgradera till 100Mbit.

En halvtimme innan körde jag Bredbandskollen och fick finfina resultat för mitt 50/10:

Snabbt i en riktning iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Tyvärr kan jag inte komma med någon lösning, bara "bekräftelse" på problemet, och därmed kanske uteslutande av era datorer som felkälla.

Jag upplevde precis det där problemet till och från under dom 1,8 år som jag hade comhem.
Jag har slitit mitt hår för att försöka komma på _VAD_ som orsakade problemet..

loggat modemets signalstyrkor, kollat loggen, ringt supporten när felet uppstod, kört wireshark och försökt få ut nått vettigt (skillnad mot när det funkade normalt)... Men min slutsats var att jag (irriterande och pinsamt nog) aldrig kom fram till vad som orsakade skiten...

Det mest störande var precis som ni upplever att tptest visar bra värden, signalstyrkan var även den bra, så supporten säger ju bara att allt ska vara guld och gröna skogar.

Hade en linuxbox, en XP, en vista, och på slutet även en win7... Strulet uppstod på samtliga maskiner

Precis jag får samma fel på laptopen och stationära. Jag har själv inte testat att avaktivera NAT, det är en funktion som jag vill använda mig utav och vill inte koppla in en extra router bara för att kunna använda en funktion som redan finns i routern.

Om flera har märkt av det här problemet borde väll ändå Comhem ha märkt av det, i alla fall om ni som har problemet felanmäler.

Det som är så irriterande är ju att supporten man ringer inte kan ett skit, vet inte hur deras 2nd och 3rd line är men 1st är iaf katastrof. "starta om modemet" bla bla whatever...

Jag får ta och testa att stänga av NAT när jag kommer hem ikväll. Återkommer, du borde också testa det BasseBaba!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p
Hur verkar det med den nya 100Mbit tjänsten nu då? Fungerar allt som det ska eller? Kommer själv prova lite imorgon eftermiddag med ett lånat modem.

Hej
Du kan INTE bara testa med ett lånat modem, tjänsten måste kopplas in hos ComHem, testa du kan det t.o.m. hända att du kopplas på "automatisk" och då fungerar ditt "gamla" inte längre som det ska.

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hubbe1
Hej
Du kan INTE bara testa med ett lånat modem, tjänsten måste kopplas in hos ComHem, testa du kan det t.o.m. hända att du kopplas på "automatisk" och då fungerar ditt "gamla" inte längre som det ska.

Modemet ska man väl kunna flytta runt hur man vill? Modemet är väl inte bundet till kopplingen i huset utan till ens eget abbonemang. Har för mig de var så när jag flyttade in hos tjejen. Jag kopplade bara in mitt modem istället för hennes för att få den hastigheten jag hade på mitt abbonemang. Detta kanske är ändrat. Jag vet inte.

Permalänk
Avstängd

Så där ja, nu dog mitt andra netgear modem....precis samma som det första allt fungerar bra tills det helt plötsligt bara dör och inte får någon ström, ska säga att modemen var kopplade till _olika_ strömuttag. Skönt att man har kvar sitt 50mbit modem, jag tror jag skiter i deras 100mbit tjänst tills dem fått fram lite fungerande modem.

Netgear verkar totalt urusla.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett nytt modem nu pga jag förlorade 5mbit istället för att få 50mbit. Dock måste man aktivera modemet och jag ringde kl 19 igår då alla som kan aktivera modemet självklart har gått hem. Hoppas att jag får allt att lira idag. Blir era modem glödheta? När jag kopplade ut mitt gamla så brände jag handen lite på det gamla, galet varmt och luktade så där gott som varm go elektronik brukar göra.

/R