Permalänk
Medlem

Crash varning

Hej
Har skaffat en ny systemdisk, Spinpoint f3 efter ett par dagar fick jag varning av windows att köra en backup för att disken är på väg att crasha, hur pålitligt är det?
Har kört massa tester med hdd tune, HDDScan 3.1, windows error check och SeaTools och allt blir grönt, är skeptisk om Windows har rätt eftersom varningen kommer endast fram när jag har SolidWorks och photoshop cs4 igång samtidigt, aldrig annars, kan det vara så att dom programvaror triggar något i SMART varnings systemet?
Några tips på andra tester jag kan köra för att vara på den säkra sidan?
kör win 7 x64 och asrock x58 mb (har dock inte lyckats köra igång diagnos program från USB pinne)

Tacksam för alla svar och tips

Permalänk
Medlem

Kolla SMART i HDTune eller liknande. (under Health)
Kolla efter gula/röda rader.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Har kört
HDTune
"Health": allt står ok,
"Error Scan" (inte quick): alla fyrkanter gröna
SeaTools
"S.M.A.R.T.": grönt
short & long "Generic": grönt
Short & Long "drive self test": Grönt
HDDScan
"SMART": allt grönt

har även kört diverse benchmarks osv. för att kolla om temperaturen ändras men den ligger på stadiga 31-32 grader

Kan det vara Windows som skräms i onödan eller ska ja skicka tillbaka den? körs som systemdisk så det är en del pillande att byta ut

Permalänk
Medlem

Skickar du in den kommer dom att göra liknande tester du redan gjort och blir det "grönt" fakturerar dom ett par hundringar+frakt.

Kör vidare + backup på viktiga filer....