SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.. Verkar som majoriteten tycker att jag borde köra på ett i5-system ändå.. Visst jag kör SLI just nu men vet är inte så himla övertygad av det i skrivandets stund då det verkar finnas Relativt få spel som utnyttjar två grafikkort.. Och isf klarar jag mig på då ett ATI i 5XXX-klassen (OM nu inte nvidia släpper sin nästa generation). Och detta med att köra tunga redigeringsprogram TROR jag inte att jag kommer behöva köra på denna burk. Utan jag tror det tyngsta som kommer vara på denna dator är spel.

Vidare har jag läst på andra forums där folk tycker att 1156-socket är "Dead-end" då de inte kommer liksom släppas andra bättre processorer i just det socket. Men sedan läste jag att Intel ändå tänkt släppa ytterligare en ny socket (vet inte om det är sant).

Men skulle man kunna enas om att för att maxa prestandard per krona för SPEL så är i5 det bästa valet när det kommer till processor-val?

Permalänk
Medlem

Eller är i7-860 något att föredra? och även går det att kör SLI med detta moderkort i fullt PCI Express X16-läge med säg en i5-processor om jag nu skulle få för mig i framtiden att köra det?

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-maximus-i...

Permalänk
Avstängd

i5 med quadcore är pris/prestanda ett utmärkt val.
ska man jobba med dator är följande att tänka på,
snabb hårddisk, mycket ram, dvs ssd och 6gb ram.
grafikkortet ett 5850 eller 5870 klarar det mesta idag.

snabbheten ligger en hel del i ssd, där det är att som systemdisk idag väljer man en ssd.
Min kompis som kör photoshop tycker datorn är för snabb nu med intels ssd.
Han köpte också ett i5 system med gigabyte ud3 bräda micro atx som körs i 3.2ghz.
snabbt och bra system.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja efter lite funderingar så tror jag det blir nå i denna stil.. ser det rätt ok för att kunna klara av dagens och framtidens spel ett tag iallafall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Ja efter lite funderingar så tror jag det blir nå i denna stil.. ser det rätt ok för att kunna klara av dagens och framtidens spel ett tag iallafall?

http://forumbilder.se/thumbs/642200973214Pcf87.jpg

ser bra ut

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
skaffar han i7 kan han köpa i9 senare

1. i9 Kommer kosta uppåt 9k
2. När det väl går att köpa för en rimlig peng (kanske 1-2år) så är det massa nya standards på g, jag vet inte men typ, ddr4, usb 3.0, sata III, pci-e 3.0 m.m så ett nytt moderkort kommer kanske vara en nödighet om 2 år
3. Om inte spelen uppdateras så kommer de allra flesta spel inte ha stöd för 6 kärnor, och eftersom han inte håller på med något processorkrävande så lär han ju knappast ha behov av en i9 ändå

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Tack då blir det en så då

Permalänk
Avstängd

Asså till er som säger att i5 är till för dem som inte ska klocka snackar skit. Det klart man kan klocka utmärkt med i5 och få väldigt bra prestanda. Jag tror en klockad i5 (3,8-4Ghz) samt andra bra komponenter så som moderkort och minnen kommer fungera utmärkt, även med CF setup.

Permalänk
Medlem

att klocka en i5'a går alldeles utmärkt. läste senast idag om nån som fått upp sin i 5.2 Ghz (!) :O....en annan bra tråd om OC på i5: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
att klocka en i5'a går alldeles utmärkt. läste senast idag om nån som fått upp sin i 5.2 Ghz (!) :O....

Haha inte på luft då inte haha

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Haha inte på luft då inte haha

haha nä antagligen inte men de påstod jag inte heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
att klocka en i5'a går alldeles utmärkt. läste senast idag om nån som fått upp sin i 5.2 Ghz (!) :O....en annan bra tråd om OC på i5: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

*EDIT

5,48GHz var det visst^^
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=239264

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men moderkortet jag visa på bilden ser rimligt ut eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Ja fråga butiken innan köp.

Ska stå: SLBEJ för en D0

Se här

W3520 funkar ju om man vill vara säker. Jag har läst att xeon cpuer har hårdare kvalitetskrav än vanliga i7. Jag vet inte om det är sant men jag kör min w3520 på 4.4Ghz (Vatten). På ett R2E.

Permalänk
Medlem

i5 räcker till dig, allt annat är onödigt och pengar i sjön i princip.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Asså till er som säger att i5 är till för dem som inte ska klocka snackar skit. Det klart man kan klocka utmärkt med i5 och få väldigt bra prestanda. Jag tror en klockad i5 (3,8-4Ghz) samt andra bra komponenter så som moderkort och minnen kommer fungera utmärkt, även med CF setup.

Jag tycker inte att 1156 är dålig att klocka på snarare att om man inte tänker klocka så ta 1156 då en oklockad 750/860 är bättre än en oklockad 920 på grund av just turbomode på 1156 CPU:n.
Sen har ju i5 lite sämre förutsättningar att klocka än en 1366 pga inbygda PCIe kontroller, och klockar man en i5 hårt får man slå av turbo mode och då tar man bort fördelen som 1156 har över 1366.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Den stora fördelen med i7 920 är multitasking. (hyperthreading)
Det gör att du kan jobba med fler saker samtidigt.

Men i spel osv, så är detta ingen fördel, och många stänger av funktionen i bios varje gång dom skall spela.
Så jag tror att du klarar dig gott med en i5.

Med din budget så hade jag valt i5.

Men om du väljer i7 så satsa på 1366 och välj 3x2GB minne och evga x58 kortet.
med i5 så blir det 1156 med 2x2GB minne

Permalänk
Medlem

Tror att du klarar dig fint med ett 1156 system, du kommer troligtvis inte märka någon skillnad mellan ett 1156 system och ett 1366 system.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Casemod-mästare

såg att ni pratade lite om SLI och CF förut och dom båda går på x58
på ALLA moderkort med x58

Permalänk
Medlem

i7 920, den sockeln kommer tillåta dig att göra bättre uppgraderingar i framtiden

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

i5 och i7

Tänk på att minnena skall gå i 1.65v inte högre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Tack för alla svar.. Verkar som majoriteten tycker att jag borde köra på ett i5-system ändå.. Visst jag kör SLI just nu men vet är inte så himla övertygad av det i skrivandets stund då det verkar finnas Relativt få spel som utnyttjar två grafikkort.. Och isf klarar jag mig på då ett ATI i 5XXX-klassen (OM nu inte nvidia släpper sin nästa generation). Och detta med att köra tunga redigeringsprogram TROR jag inte att jag kommer behöva köra på denna burk. Utan jag tror det tyngsta som kommer vara på denna dator är spel.

Vidare har jag läst på andra forums där folk tycker att 1156-socket är "Dead-end" då de inte kommer liksom släppas andra bättre processorer i just det socket. Men sedan läste jag att Intel ändå tänkt släppa ytterligare en ny socket (vet inte om det är sant).

Men skulle man kunna enas om att för att maxa prestandard per krona för SPEL så är i5 det bästa valet när det kommer till processor-val?

När det gäller huruvida det kommer att släppas bättre processorer till s1156 eller ej, så är det snarare mycket sannolikt att det så småningom kommer att göras det. Dock kommer det inte ske på ett tag iom att redan i7 860 är bättre presterande än i7 920 i nästan allt. Allt eftersom man fasar ut i7 920 och ersätter med i7 930 osv, så kommer man sannolikt att släppa bättre processorer till s1156.

Faktum är att en överklockad i5 750 inte flaskar de flesta spel ens om man kör dubbla übergrafikkort som HD5870, så i dagsläget behöver man knappast bättre processor (om nu spel är det man tänkt använda burken till). Även oklockad räcker en i5 750 väldigt långt, om man inte kör med high-end grafikkortslösningar.

I nuläget satsar Intel på att rulla ut budget och lägre mid-end (tvåkärniga processorer med integrerad grafik i processorn) för s1156.
Intel släpper ingen ny socket till dessa processorerna och de går utmärkt att köra på s1156-moderkort som finns ute nu, man måste dock uppdatera BIOS, så att de nya processorerna stöds (i vanlig ordning).
Men vill man kunna utnyttja den inbyggda grafikkretsen i processorn behövs ett moderkort som har DVI/VGA/HDMI-port och möjlighet att förmedla bild från processorns integrerade grafikkrets.
Ett antal av dessa nya tvåkärniga processorer kommer ha hyperthreading och identifieras av OS som en fyrkärnig processor (likt i7 av systemet identifieras som en åttakärnig processor om HT är aktivt).

s1156 är ingen dead-end, det är Intels mainstream-socket, medan s1366 är high-end socketen (och prissatt därefter).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag skulle i ditt fall kört 1156 ändå och spara pengarna. Datorn kommer inte hålla 1 år längre bara för att du tar 1366 nu. Skillnaden i investering är ca 1500-2000kr (40%) och det motiverar inte prestandaskillnaden (5-15%) tycker jag.

Det är i grund och botten samma arkitektur.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

köp dock mobot i min sign istället för p55a-ud3 så får du fler faser och lite annat godis för överklockning. 4ghz nemas problemas.

Permalänk

Kör på en i5 och spara till en ssd

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Skaffa en Intel Pentium III, klarar Microsoft Office galant då det är programet du förmodligen kommer att använda till uppsatsskrivning.

Vill bara säga en sak, tänk inte på vad du kan göra med sakerna i framtiden! Det är bara vad försäljarna stoppar i dig när det vill att du ska köpa dyra och onödiga saker. Jag skaffade mig ett P35 mobo dagen efter det släpptes och då tänkte man, jävlar när Quad Core kommer ut då kan man fortfarande använda samma. Q6x00 serien släpptes, kändes inte lönt att uppgradera. Q9x00 serien kom, inte världens skillnad i prestanda jämfört med min CPU. i7/1366 kom ut, ohh jävlar! Det är ju sjukt mycket snabbare, men va fan! kan ju inte använda mitt mobo eller mina minnen om jag ska uppgradera till sådant! De sa ju att P35 är framtidssäker!

Betalar du själv satsa på i5, betalar farsan så kör på stort med i7 + saftig moderkort. Så tänk på vad du får för pengarna nu, vems pengar du använder och skit i vad som kommer senare är mitt råd! Är nästan 100% säker på du inte kommer att byta till i9 då du skapade den här tråden. Framtidssäker är bara BULLSHIT, inom datorvärlden är ingenting framtidssäker. Förutom datorchassi förstås, tills du tröttnar på den. Eller?

Pengarna du sparar på en i5 kan du ju använda till att köpa flickvännen något fint, gör dig mer glad än att få se en 2% ökning på fps i spelen med i7. Flaskhalsar i5 i spel så kan du glömma i7 kommer få det att flytta på fint! Enda praktiska skillnaden mellan de plattformarna är du får lite högre siffror i 3DMark med i7, annars är det väl knappast märkbart.

Carliz

PS. Tror inte P55-UD3 stödjer SLI.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>