Nätaggregatet vill gå i pension

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet vill gå i pension

Halloj på gatan!

Har en dator som är drygt 2 år gammal, sen några dagar tillbaka så har min fläkt börjat låta lite mer än normalt.

Jag har öppnat datorn och rensat han på dam så gott det går, men det är lite skillnad med Nätaggregatet då det är fastskruvat.

Jag har läst olika sidor som skriver att det nog är dags att byta, även om jag har en relativ god kunskap om datorer så är aggregatet något jag aldig har "busat" med.

Innan jag bestämmer mig för att köpa en ny så tror jag ljudet orsakas av för mycket dam.

Min fråga:
Aggregatet är ju fastskruvad på både Chassin och sedan finns det lite skruvar på aggregatet på insidan av chassit.. jag är rädd att förstöra något i samband med att jag skruvar loss den. Finns det några tips hur jag ska bära mig åt att lossa han ifrån datorn och försöka göra en liten rengörning på han och se om det blir bättre?

Tack på förhand

/Fredrik Eriksson

Permalänk
Medlem

Om du inte är extremt klantig så kommer du inte ha sönder något, dra ur strömsladden och slå ur strömmen innan bara och var varsam för ström som kan ha lagrats i komponenterna.

Har du garanti så kan det vara bra att veta att du sumpar den genom att öppna nätagget men är man försiktig så är det otroligt svårt att skada någonting i nätagget.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har varit och flummat i datorn nu.. jag har tagit ut grafikortet (Nvidia GTS8800) och kollat fläkten där.. men den verkar må bra.

Helt säker på att det är nätaggregatet jag måste byta.. så jag formulerar om min fråga.

Min dator är ca 2 år gammal, det finns hundra olika nätaggregat på affärerna.. hur vet jag vilken ajg ska köpa? hur vet jag att den har samma dimensioner?

Permalänk
Medlem

Bortset från Antecs 850W så passar de flesta andra i alla lådor som är ATX, mest en fråga om vad du ska driva för rig i framtiden. Ska du ha flera grafikkort och en Corei7 så tycker jag du ska satsa på ett 750W nätagg, annars räcker ett Corsair CX400 bra till det mesta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack Typhonos!

Hittat ett bra Aggregat på 370W.. läste precis på min nuvarande att den verkar köra max 250W.. vad har det för effekt på min dator om jag stoppar in en 370W?

Permalänk

köp helst ett 400watt eller 500

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Om du har ett 250w nu så köp ett Corsair 400w, tyst, stabilt och billigt för att vara ett kvalitetsagg.

Permalänk
Entusiast

Säger som dem andra, Corsair omkring 400 watt.

Angående storlek och mått. Det behöver du inte oroa dig över, det är det som är den stora fördelen med ATX-standarden.

Var dock uppmärksam, en del datortillverkare såsom Dell, HP, Fujitsu-siemens med flera andra märkesdatorer, älskar att konstruera egna standarder.

Så har du en märkesdator, lär den datorn med ganska stor sannolikhet ha en egen special-standard och du kan bara köpa nätagg från datortilvlerkaren ifråga, och till just den datormodellen.

Undantag finns dock, och på senare tid börjar dem stora tillverka använda den numera uråldriga ATX-standarden.

ATX-nätagg har följande dimensioner och infästning: (se länk nedan)
http://www.pcguide.com/ref/power/sup/formATX-c.html

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferren
Tack Typhonos!

Hittat ett bra Aggregat på 370W.. läste precis på min nuvarande att den verkar köra max 250W.. vad har det för effekt på min dator om jag stoppar in en 370W?

Hur vet du att det är ett bra nätagg? Håll dig till bra märken, det är egentligen det viktigaste. Har du ett dåligt nätagg kan det sluta med att det går sönder och tar med sig andra komponenter

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

Sen ett tips innan du byter nätagg är ju att ta tryckluft och blåsa ur det gamla, då slipper du ju öppna agget... duh

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill bara påpeka att CX400 är väldigt prisvärt, men också innehåller klart sämre komponenter än VX450. Skillnaden är avsevärd, men också priset. Dator som går ofta = VX450, annars duger CX400 (samma sak i princip som tidgare Eartwatts; ok, men inte jättebra).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferren
Har varit och flummat i datorn nu.. jag har tagit ut grafikortet (Nvidia GTS8800) och kollat fläkten där.. men den verkar må bra.
|...| läste precis på min nuvarande att den verkar köra max 250W.. vad har det för effekt på min dator om jag stoppar in en 370W?

Hu? 250W för ett 8800GTS? Är det den gamla eller nya versionen av 8800GTS (320/640MB = gamla, 512MB = nya)? För det är riktigt tight, vem har byggt den burken?

Visa signatur

Nej är också service.