Dreamhack flyttas till Göteborg

Permalänk
Medlem

Förstår att dom väljer GBG före nån annan stad. Närmare till både UK och Tyskland och med tanke på att det blivit mer av en månglarmarknad och giganstiskt spelcafe så är det helt rätt från den synvinkeln. Nu har det alla möjligheter att utvecklas till en ännu större show internationellt.

Sen alla ni som gnölar om Jönköping. Jag är säker på att ni kan börja om där med ett eget LAN. Börja med en av dom mindre hallarna. Välj en veckan innan skolstart och hitta på nått klatschigt namn så kan ni mycket väl utveckla det till nått liknande.

Sen titta på andra städer och planera in fler events. Västerås och Örebro ligger bra till. Borlänge som ju redan haft stort lan innan. Sundsvall... Umeå. Linköping. Lund. Det finns gott om städer som skulle vara lämpliga för LAN med 5000+ besökare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Elmia hallarna har 4 stora hallar, största på 12 800 kvm och minsta på 47 00 kvm

Totalt: 34 950 kvm

Svenska mässan har 8 hallar i lite olika storlekar, största på 11 800 kvm och minsta på 1 500 kvm

Totalt 41 000 kvm

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför kan man inte ha det i Stockholm? Älvsjömässan är väl Sveriges största lokal?

Det ligger bra till också. Stockholmare behöver bara ta pendeltåg i 11 minuter från T-centralen och folk utanför Stockholm så brukar det finnas speciella tåg som åker direkt dit, som Dreamhacktåget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Den erfarenhet jag har av stockholmare är inte speciellt positiv. Av det att dömma så åker man ogärna dit för ett evenmang. Det är verkligen "Störst, bäst och vackrast" attityden som folk ogillar.

behövs det sägas mer? >.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
du hade älskat DH för typ 2-3 år sen då hade dom skit mycket av precis just det

Öh? Eller inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Bojkotta DH summer i gtbg!

Vad är det för dumheter... varför bojkotta dom för att dom byter upp sig?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontuza
Elmia hallarna har 4 stora hallar, största på 12 800 kvm och minsta på 47 00 kvm

Totalt: 34 950 kvm

Svenska mässan har 8 hallar i lite olika storlekar, största på 11 800 kvm och minsta på 1 500 kvm

Totalt 41 000 kvm

Ja, men det e ju lite tråkigt att sitta splittrat i 8 hallar :S

Permalänk
Medlem

+ Det flyttas till en större stad vilket genererar flera aktiviteter.
+ Lättare att ta sig dit.
+ Utrymme för att utvecklas.
+ Fler får plats.

- Större städer = Fler stölder. Jag gissar på att crew kommer ha det ganska jobbigt med dem.
- Hallarna är uppdelade i mindre hallar. Visst, totalytan blir större men vad spelar det för roll om man blir tvingad att bryta upp i små grupper?
- Parkeringsplatser kommer vara ett helvete att få tag på.

Jag kommer åka på Summer i vilket fall. Vi får se om det blir bra eller anus, det är väl ingen idé att ha förutfattade meningar?
Förövrigt planerar dem att flytta tillbaka Dreamhack Winter till Elmia, detta var endast för att Elmia var uppbokat så ta det lilla lugna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Borde ha fler konventions.
DreamHack lockar mig inte.

Orka gamers. Vill ha något där folk skriver VHDL eller Verilog på FPGA, där folk visar upp demos, föredrag om Wi-Fi crack, Xbox mod, och Coreboot.

Något riktigt geekigt. Inte massa jolt-drickande, chipsätande fjortisar som skriker HS.

Så många gånger jag sett dig klaga på fjortisar på swec så kan man undra om det snarare är så att det är du som är en fjortis?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Aldrig i livet jag åker till Göteborg för DH, tar för lång tid att åka dessutom.
Elmia var precis lagom att åka till.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Aldrig i livet jag åker till Göteborg för DH, tar för lång tid att åka dessutom.
Elmia var precis lagom att åka till.

Precis! Sen blir det väl dyrare, det lär det ju blia iaf

Kul att man hade tänkt att åka ner. Aja, får hoppas de är i Elmia på Winter. Annars blir det inte nå DH för mig :/ Har inte ens vart ner 1 gång. Men gbg är bara för mkt. Sen palla liksom, sitta uppdelade i massa hallar, inte nå kul det ju :<

Bojkottar DH gbg nu.

Visa signatur

Intel Quad Q9400(2,66ghz)|nVidia GTS250|4GB RAM|Hitachi Deskstar 1TB hdd|Windows Vista Home Premium 32-bit|Logitech G19|Qpad 5K

-Hardstyle-

Permalänk

Tänkte dra på nästa DH för första gången och så hör man detta :/ fan Jkpg ligger ju bra till.

Permalänk
Medlem

Angående parkering så finns det flera i närheten av mässan. Focus parkeringshus är närmast sen finns valhalla, lisebergs parkeringshus, parkeringshus i gårda och lisebergs södra parkering. Elmia ligger för övrigt mitt i ingenstans i jönköping medans mässan ligger mitt i centrum, lättare att skaffa mat

Permalänk
Proffsmoddare

Otroligt vad livrädda folk är för förändring, helt sanslöst. Folk reagaerar som gamla gubbar på 70+ OOO nej herregud förändring!! är ni galna, jag har gjort såhär alltid och det ska jag fanimej fortsätta med. Förändring är livsfarligt!! Det kan aaldrig bli bra. Om ni inte gör som jag vill så tänker jag inte vara med och leka....

SUCK.....

Tur att alla inte har den attityden för då hade vi förmodligen fortfarande använt iglar och bön som botemedel mot sjukdomar.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Otroligt vad livrädda folk är för förändring, helt sanslöst. Folk reagaerar som gamla gubbar på 70+ OOO nej herregud förändring!! är ni galna, jag har gjort såhär alltid och det ska jag fanimej fortsätta med. Förändring är livsfarligt!! Det kan aaldrig bli bra. Om ni inte gör som jag vill så tänker jag inte vara med och leka....

SUCK.....

Tur att alla inte har den attityden för då hade vi förmodligen fortfarande använt iglar och bön som botemedel mot sjukdomar.

Took the words out of my mouth

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Göteborgare är trevliga, men angående "störst bäst och vackrast" attityden så är ni inte så dåliga med att påpeka hur illa ni tycker om en så fort man säger att man är från Stockholm. Självklart är det med glimten i ögat...men så även från våran sida ^^

Idén med att flytta runt ett av evenemangen skulle nog vara det bästa, det är nog inga problem att fylla SM i Götet, Älvsjö i Sthlm och "whatever" dom har i Malmö var 3e sommar till exempel...

Tycker hittills att det mesta låter positivt, förutom då det självklara med att flytta till en större stad (må det vara Göteborg, Stockholm eller Malmö) att det kommer att vara fler stölder och det kommer vara stökigare runt omkring alltihopa. Tyvärr så går det inte att undvika.

Tror inte det är helt främmande för mig att faktiskt ta mig ner till Sveriges baksida/framsida om jag inte har nått bättre för mig just då. Om så bara för ett daypass och några hotellnätter med tjejen...för det finns ju mer att göra i Göteborg än bara kolla dreamhack

Permalänk
Medlem

Där sket sig planerna för att fara på Dreamhack i sommar. Inte fan åker jag från Umeå till Göteborg. Nog långt att åka till Jönköping.

Visa signatur

Intel Core i5-2500K @ 4.2Ghz | MSI P67A-C45 | KFA2 GeForce GTX 560Ti 1024MB | Corsair Force 3 120GB + 3.2TB | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Fractal Design Define R3 | Cooler Master Hyper 212 EVO PnP

Permalänk

Det är ju inte dirrekt att det är förändring det är att det blir så jäkla mycket dyrare att ta sig ditt och bil tid för att komma ditt därför tänker inte jag åka ditt.

Jag som tänkte också åka i sommar för första gången till dh men blir blir det i gbg så nae då blir det inget.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Hm, något DH i Sthlm skulle det aldrig bli för mig iaf, då det ligger alldeles för långt bort från där jag bor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
Angående parkering så finns det flera i närheten av mässan. Focus parkeringshus är närmast sen finns valhalla, lisebergs parkeringshus, parkeringshus i gårda och lisebergs södra parkering. Elmia ligger för övrigt mitt i ingenstans i jönköping medans mässan ligger mitt i centrum, lättare att skaffa mat

Jo visst finns det parkeringsplatser runt mässan. Men det är ju inte så att parkeringshusen står tomma i gbg på sommaren. Liseberg drar till sig rätt många bilar en fin sommar helg.

Nä man får nästan hoppas att dem fixar nått p-hus endast för DH.

Maten håller jag dock med om till 100%. Finns många fler ställen att välja på i gbg.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
behövs det sägas mer? >.<

Men att han säger att den är störst kan ju faktiskt bero på att den faktiskt ÄR störst.

Permalänk
Medlem

Ä-N-T-L-I-G-E-N

Jönköping är en håla, finns inge att göra där...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ni får la änna åka kollektivt då. Tänk på miljön gubbar.

Nä men, för oss som bor på framsidan så blir det ju bättre, och det där med parkering löser sig alltid.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll det blev om att det blev för långt, Ni folk norrifrån (norr om stockholm) får ta och förklara er lite. beroende på vilken väg man åker så blir det ~10 mil extra bilkörning till göteborg, om man då ska köra bil i 7-8 timmar vad gör då en extra timma i bilen då?

Permalänk
Medlem

Från umeå:
Driving directions to Gothenburg
985 km – about 12 hours 24 mins

Driving directions to Jönköping
958 km – about 10 hours 54 mins

Tror det är flyg som gäller därifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
Från umeå:
Driving directions to Gothenburg
985 km – about 12 hours 24 mins

Driving directions to Jönköping
958 km – about 10 hours 54 mins

Tror det är flyg som gäller därifrån

JAG Hade inte vågat skicka min dator genom bagage hanteringen på flygplatserna.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Musikälskare

Roligt tråd älskar hur folk överreagerar!

Håller med [WP@]Wolverine på alla punkter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xidde
Där sket sig planerna för att fara på Dreamhack i sommar. Inte fan åker jag från Umeå till Göteborg. Nog långt att åka till Jönköping.

det är bara 993km till göteborg och 909 till jönköping från Umeå:)
Det känns som om 84km hit eller dit kvittar i sammanhanget:)
http://www.lundberg-lagerstedt.se/distance/

edit: såg att jag var lite långsam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skarlath
Det där e inte fel siffror men du kan ju inte jämföra svenska mässans totalyta med elmias mässyta, Svenska mässan har en mäss och utställningsyta på 41000kmv uppdelat på en på 11 800kvm och flera mindre..svenska mässans näst största hall är hälften så stor som elmias nästa största (4800kvm mot 9600kvm)

Ah, det förklarar saken.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
det är bara 993km till göteborg och 909 till jönköping från Umeå:)
Det känns som om 84km hit eller dit kvittar i sammanhanget:)
http://www.lundberg-lagerstedt.se/distance/

edit: såg att jag var lite långsam

Precis!
Folk får det att framstå som att det skulle vara minst dubbla resvägen till göteborg än vad det är till jönköping om man kommer norr ifrån.

Göteborg ligger drygt 15 mil väst om jönköping.
Finns fan folk som pendlar 15 mil om dagen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Roligt att alla blir så dramatisk för en liten flytt. Ni som klagar på att det blir längre, tänk på dem som redan har det långt.

Visa signatur

pff