Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Någon som köpt nyligen och fått A01 så får ni gärna skriva var ni köpte ifrån.
Ska enligt en tekniker på dell vara ute sedan 20 November även om inte alla lappar är uppdaterade på skärmen...

EDIT: http://en.community.dell.com/forums/t/19307543.aspx

Jag beställde en från Dustin i dag. Står det på den vilken version det är?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa

Finns väl en liten lucka på sidan där USB-portarna sitter, så är det på 2209WA i alla fall. Den går att dra rakt utåt med naglarna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Sitter här och funderar på att köpa en jag också. Vill dock veta om det är revesion A01 dock. När du får din får du gärna säga vad du har för version! Man bör väl kunna kolla detta i menyn också eller? På skärmen dvs.

Citat:

Wait... Does this mean the fix is now in all monitors and it is safe to order????
* That is my understanding.

Also you say the label may not be changed... does this go for brand new monitors as well or will the new ones say A01?
* I really do not know about the label. I just know they are fixed.

I was under the impression that dithering occured under sRGB and one other mode. Is it fixed for all modes?
* The dithering was fixed in Adobe RGB and sRGB modes.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Fick svar från dustin idag Jag har dock köpt en annan skärm till mina päron och behåller min gamla skärm. Men det kan vara kul för en andra att se.

Citat:

Hej

Det bör vara den nya revisionen, de senaste vi fick kom in i början på förra veckan.

Men jag kan inte lova något, och det är tyvärr inget som vi kan kontrollera innan varan skickas till dig.

Vänliga hälsningar

Cecilia Lundblad

Dustin Home
Sälj

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Har beställt en från dustin plus lite annat junk som inte fanns i lager i samma veva.. Ska bli spännande att se vad man får, när det dyker upp..

Permalänk
Medlem

Verkar vara en grymt bra skärm, väljer man Game Mode blir inputlagen avsevärt lägre enligt http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2410.htm.

Nån som testat o lira spel med game mode ? Uppför sej skärmen då annorlunda då? tex att färgerna blir sämre eller nå sånt...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick skärmen i dag och tycker hittills att den känns mycket trevlig, men utmärkt bildkvalitet i vridet läge. En pixel har fått för sig att det är roligt att vara röd konstant mot ljus bakgrund, men enligt Dells webbplats får man acceptera upp till sex sådana. Dessutom är det ärligt talat inte alls särskilt irriterande.

Enligt etiketten har jag fått rev A00, men man kunde ju tydligen inte lita på etiketten. Tyvärr hittar jag inget alternativ i menyn för att kontrollera revisionen.

Permalänk

Du kan testa något av de här programmen för att försöka få liv i den fastnade subpixeln

http://udpix.free.fr/
http://www.jscreenfix.com/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paraflax
Verkar vara en grymt bra skärm, väljer man Game Mode blir inputlagen avsevärt lägre enligt http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2410.htm.

Nån som testat o lira spel med game mode ? Uppför sej skärmen då annorlunda då? tex att färgerna blir sämre eller nå sånt...

Det framkommer väl av recensionen och gör det nu inte det så står det klart och tydligt här i tråden. Hur vore det att läsa alla nio sidor innan du vräker ur dig frågor?
Spelläget innebär skärmens riktiga färgrymd, dvs wide gamut. Det kommer att bli lite överdrivna färger, det är inte alls säkert att man uppfattar det som sämre, vissa tycker bara det är häftigt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Måste ha missat nånstans i tråden att nån skrev om gamemode, ursäkta att jag vräkte ut mej en fråga...

Blir lätt denna skärm när nästa lön dimper ner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paraflax
Måste ha missat nånstans i tråden att nån skrev om gamemode, ursäkta att jag vräkte ut mej en fråga...

Blir lätt denna skärm när nästa lön dimper ner

Inget personligt menat, men jag blir bara så trött på alla som upprepar samma frågor om och om igen utan att läsa igenom det som redan skrivits.
Det vanligaste är frågor av typen "fungerar den här skärmen att spela på?", en för det mesta helt onödig fråga då i princip alla skärmar som finns på marknaden sen ett antal år tillbaka fungerar alldeles utmärkt såvida man inte är väldigt känslig.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=966...
Det där inlägget kan vara bra för att få lite perspektiv på millisekundrar hit och millisekundrar dit

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Jag fick skärmen i dag och tycker hittills att den känns mycket trevlig, men utmärkt bildkvalitet i vridet läge. En pixel har fått för sig att det är roligt att vara röd konstant mot ljus bakgrund, men enligt Dells webbplats får man acceptera upp till sex sådana. Dessutom är det ärligt talat inte alls särskilt irriterande.

Enligt etiketten har jag fått rev A00, men man kunde ju tydligen inte lita på etiketten. Tyvärr hittar jag inget alternativ i menyn för att kontrollera revisionen.

Kan du inte kolla i skärmens meny? bör stå där viken version du verkligen har?

Är fortfarande väldigt intresserad av skärmen.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Kan du inte kolla i skärmens meny? bör stå där viken version du verkligen har?

Är fortfarande väldigt intresserad av skärmen.

Jag har letat i menyn, men jag kan inte hitta något sådant i den.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att införskaffa en u2410 också. Hoppas innerligt att jag får en A01 revision, då det annars känns lite surt.

Frågan är bara om det är bäst att beställa direkt, eller vänta på att priset eventuellt sjunker under mellandagsrean? Någon som har erfarenhet av detta sen tidigare år? Brukar priserna sjunka i mellandagarna??

Sen är det några inställningar man ska göra när man får skärmen? Eller är det bara att sätta på en förvald, t.ex. sRBG mode och köra? ev. ljussyrka då.. mer?

Permalänk
Medlem

Versionen står inte i menyn... Det finns en draglucka vid USB-portarna, kolla där. Själv har jag A0 och märker inga av de problem ni nämner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Versionen står inte i menyn... Det finns en draglucka vid USB-portarna, kolla där. Själv har jag A0 och märker inga av de problem ni nämner.

Ja, nej, det står A00 där, men enligt ett citat några inlägg upp kunde man ju inte lita på den informationen.

Permalänk
Entusiast

5000kr på Dustin nu. Jag är sjukt sugen på att köpa den för jag har länge velat ha en till skärm. Tyvärr har jag nog inte plats för 2x 24" på mitt skrivbord
Undrar hur bra HD4850 är på dubbla 24" skärmar...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmoddare

Ingen mer som köpt sin skärm från dustin som kan kommentera vad de fått för revision.

@GAPa
Har du kollat om du har någon av problemen som A00 kommer med?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Ingen mer som köpt sin skärm från dustin som kan kommentera vad de fått för revision.

@GAPa
Har du kollat om du har någon av problemen som A00 kommer med?

Jag kommer att beställa från Dustin så snart jag vet vilken revision det är de har hemma. Så fort de har A01 i lager (eller mitt tålamod tar slut) så blir det en beställning till dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Inget personligt menat, men jag blir bara så trött på alla som upprepar samma frågor om och om igen utan att läsa igenom det som redan skrivits.
Det vanligaste är frågor av typen "fungerar den här skärmen att spela på?", en för det mesta helt onödig fråga då i princip alla skärmar som finns på marknaden sen ett antal år tillbaka fungerar alldeles utmärkt såvida man inte är väldigt känslig.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=966...
Det där inlägget kan vara bra för att få lite perspektiv på millisekundrar hit och millisekundrar dit

om du ska svara på det där viset kan du åtminstone hänvisa honom till korrekt information skrivet av någon som har ett sus om vad gaming hög nivå innebär. hur väl en skärm lämpar sig för gaming avgörs av dess input lag och dess genomsnittliga responstid uppmätt i ms, det har inget med dubbelklick att göra (hur kan man ens komma på nåt så befängt?). om två motståndare har 100 ms i reaktionsförmåga och samma ping kommer den med lägre input lag ha en fördel, även om det rör sig om ett tiotal ms. så om den passar eller inte har att göra med hur seriös datorspelare man är. det är bättre att köpa en tn panel med 2 ms och 100hz uppdateringsfrekvens för halva priset isf, eftersom en ren datorspelare kommer nog aldrig dra nytta av skillnaden i färger ändå.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Jag beställde en stycken u2410 igår.. Orkade inte vänta helt enkelt o_O

Med min otur blir det säkerligen A00 revisionen, men frågan är hur mycket jag störs av det.

To be continued ...

Permalänk
Medlem

Fick min precis idag från Dustin. Fortfarande A00 för er som är intresserade.

Vet någon hur man får skärmen att justera bilden i vertikalt läge.
Händer inget när jag vrider om skärmer vertikalt. Ska den inte justera om sig automatiskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chance

Händer inget när jag vrider om skärmer vertikalt. Ska den inte justera om sig automatiskt?

Kollade du lappen bara? Den är som sagt inte alltid uppdaterad. Har du några av de problem som beskriver A00?

För att justera bilden tror jag man behöver installera någon mjukvara, min gamla LG har iaf ett program för det. Annars kan man vrida i inställningarna för grafikkortet mha Nvidia Control panel om man kör Nvidia. Ati har nog något motsvarande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chance

Nej, har inte läst att den har någon sensor och det är ändå inget att sörja över.
Har du nvidiakort kan du skapa ett snabbkommando.
Högerklick på skrivbordet - nView desktop manager - hot keys - display mode

Själv har jag valt CTRL+SHIFT+0 för landskap, CTRL+SHIFT+9 för porträttläget.
I min gamla version så tar dock inte den numeriska delen av tangnetbordet så ev. kanske du ska skippa siffror. Testa.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Skärmen i sig känns skitbra förutom att efter ett tag fick jag en horinsontell vit linje (ungefär 5 cm lång) som förflyttar sig nerifrån upp i högra delen av skrämen. Sjukt störande.

Måste få skärmen utbytt. Hört att det ska vara problem med det att Dustin hänsvisar till DELL? Någon som vet mer?

Dubbelkollade versionen i USB-uttaget - fortfarande A00 som på kartingen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en från Dustin för ett par veckor sen och den hade ganska mycket färgskiftningar (grönaktig uppe, röd nere och lite blått längs högerkanten). Testade allt möjligt men det blev inte bättre, ringde dustin och de hänvisade till Dell. Efter en stund med Dellsupporten och ett par magiska knappkombinationer som inte funkade fick jag välja mellan att få den utbytt mot en reparerad inom ett par dagar eller vänta 2-3 veckor och få en sprillans ny istället. Jag valde att vänta (och hoppas jag får en A01 med lite mindre färgskiftning).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag köpte en från Dustin för ett par veckor sen och den hade ganska mycket färgskiftningar (grönaktig uppe, röd nere och lite blått längs högerkanten). Testade allt möjligt men det blev inte bättre, ringde dustin och de hänvisade till Dell. Efter en stund med Dellsupporten och ett par magiska knappkombinationer som inte funkade fick jag välja mellan att få den utbytt mot en reparerad inom ett par dagar eller vänta 2-3 veckor och få en sprillans ny istället. Jag valde att vänta (och hoppas jag får en A01 med lite mindre färgskiftning).

Blått och rött i olika kanter är ett vanligt problem med IPSer.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Proffsmoddare

Låter på dell att de ska sälja slut på sin stock innan de uppgraderar med nytt firmware. Trots att de vet att det är problem så är det inte så många som märker det. Så de uppdaterar bara skärmar som skickas tillbaka för att folk har klagat. De blir tydligen billigare. Detta är vad jag kan få ut av informationen. Någon annan kan ju även ta en titt på den här tråden.

http://en.community.dell.com/forums/t/19307543.aspx?PageIndex...

Här är lite citat från en tråd som behandlar A01 för U2410. Chris M från dell har skrivit en hel del.

Frågan är ju då om man kan köpa en skärm nu direkt och skicka tillbaka den direkt när den kommer till dörren och säga att man vill ha en ny med A01?

Citat:

rkhrt27,
Does this mean that we will never be able to buy an A01 new? We have to buy A00 and will only get an A01 if we go through one exchange?
* Never, not sure since it would be future speculation. Correct. That was the decision the Displays team decided on.

Citat:

All A00s that Dell has on-hand now will continue to be shipped until all stock is depleted.
* All New A00s will ship without the fix. All Used/Refurbished A00s will get the fix.
Anyone that receives an A00 and complains about the dithering issue can send it back for firmware upgrade to A01 at no cost (although i don't know if there's a time limit, and i'm not clear if people can start doing that as of right now).

Citat:

Anyone that receives an A00 and does not complain... at least to someone in-the-know at Dell... will continue to lead an A00-filled life forever.
* Correct.

Citat:

Once all new A00 stock is gone, the new A01s will begin shipping. This is what I'm waiting for, and since Chris said he doubts it will be before Christmas, it gives me hope that maybe it could be as soon as Jan or Feb.
* Not sure. I have emailed them.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

någon som vet hur det fungerar när man skickar tillbaka en skärm till dell? Hänvisar Dustin en till dell? Isf är det ju bara att köpa en skärm och be att få en uppdaterad direkt. Låter som att man ska få behålla den andra tills den nya kommit. Eller tror ni att detta bara gäller dell i USA?

Här är några fler citat:

Will I have an option of keeping original monitor until replacement arrives?
* Yes. You send us the original after you receive the replacement.

Also, would replacement monitor be brand new or refurbished?
* All of the A01s will be refurbished.

Edit: satan, skulle ändrat i min förra post istället. aja...

Edit#2: Nu är det slut dustins lager. Ska vara åter den 25e jan...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Asså.. alla hyllar IPS tekniken att den är så mycket bättre än TN, att IPS har mycket bättre färger etc etc.
Men med denna skärm är svart inte svart utan mörkgrått, den har en massa nyansskillnader (rött i högra nedre hörnet och blått lite här & där etc), +lite vitt här & där, såg en bild på skärmen här i forumet där skärmen hade vitt uppe och nere, fan det såg mycket värre ut än med min HPW2207H som har TN panel.
Så jag förstår inte varför folk hyllar IPS och denna skärm?

Aja.. har en annan fråga, om nu Gaming mode halverar inputlagget jämfört med sRGB, vad finns det då för anledning att köra med sRGB mode då? Borde man inte köra med Gaming mode 24/7?

Permalänk
Medlem

Du kan inte dömma en panel pga EN skärm. Finns ju bra Eizo skärmar som är TN och har bättre färger än IPS. Men fördelen är framförallt betraktningsvinklarna, samt att om du gör rätt (tillverkarna), så bör färgerna vara bättre