Video: SSD mot mekanisk hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Video: SSD mot mekanisk hårddisk

SweClockers testare Jonas Thörnqvist demonstrerar prestandaskillnaden mellan SSD-lagring och en vanlig mekanisk hårddisk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yey, måste fan önska mig en SSD till julklapp!!!

Permalänk
Medlem

Kanon med lite videos

Permalänk
Medlem

Härlig video! Bra tänkt att skapa denna

Permalänk
Medlem

Bra video, sitter själv på en första generationens Intel, men går långsammare för mig, antagligen pga att jag fortfarande är fast med Vista (Jag vet, jag ska byta så fort jag har råd ). Kan dock säga att jag ändå skulle sätta SSD högst upp på önskelistan trots att jag redan har en, alla mina andra datorer med vanliga hårddiskar som systemdisk känns så fruktansvärt långsamma nu.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

Kul med videos! Bra gjort. Imponerande skillnad i uppstart av operativet samt programmen.

Permalänk
Medlem

riktigt bra med video review

Permalänk
Medlem

har vart intresserad av ssd sen det kom.. detta gjorde INTE saken bättre för min budget!

tack för videon, GRYMt!

Visa signatur

^^,)

Permalänk

Cpu'n är väll ändå en I5 750 och inte en I7 750 som det står i texten och sägs i videon ^^ Annars riktigt bra initiativ.

//Emil

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Medlem

riktigt bra med Videos av detta inslag. Känns som det är lättare att ta till sig än massa benchmarks

Känns dock som att jag väntar med att köpa ssd tills nästa år då jag antagligen köper en helt ny dator Priserna lär ju antagligen sjunkit ytterligare till sommaren kan jag tro

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Trevligt med videorecension.
Härlig akustik i lokalen

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Riktigt bra med video recension, hoppas att ni fortsätter med det!

Permalänk
Medlem

Trodde det hette och uttalades Sweclockers, tydligen så ska det vara Sveclockers om man får tro honom man kan ju tänka sig att det kan uttalas så på svenska.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Kul med video, ganska proffsigt gjort också Dock säger Jonas väl i7 om jag inte hör helt fel, när det i själva verket är i5 - men det är ju inte av någon betydelse.

Mer av detta i framtiden! Tror även det kan få fler hit till Sweclockers om man ser en videorecension på youtube och klickar på en länk hit.

EDIT: Själv har jag redan hoppat på SSD-tåget och råder alla andra som använder datorn relativt mycket att göra det samma. Ger en rejäl boost.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

direkttillgången är också så underbart med ssd.
min dator har aldrig varit rappare än med ssd.

nu blir det ett par Kingston 40gb i raid0 som uppgradering.;)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Bra! Fortsätt med detta!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Grymt härligt med videos, kul att man har precis samma grejer nästan som ni använde i demon också, ser skillnaden lite bättre då

Då var det bara att börja lagra pengar till en SSD då Fan för er

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra initiativ i mitt tycke. Hoppas ni fortsätter med dessa videos.

Att övrig användning accelereras bra med en SSD var ju redan rätt uppenbart men hur pass det i spel förbättras var riktigt intressant att se. Lite fundersam är jag dock över komponentvalet, brukar inte dessa tester göras med vassare maskiner eller var det helt enkelt så att det var dessa komponenter det fanns dubbletter av för testning?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på mer klipp utav Sweclockers för detta klipp var riktigt bra

Permalänk

Mycket bra initiativ detta gjorde definitivt att en SSD hamnade på listan av eventuella framtida inköp. Inget ont om andra testerna men som sagt svårare att få en jämförelse där jämfört med det här. Så detta är ett bra sätt att komplettera upp vissa av testerna med.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk

Bra test, jag är intresserad av att se multitasking tester också.

par2 återskapning av rar arkiv samtidigt som du packar en större fil
samt virus söker och kör en sfv check på andra rar filer

Krävande I/O tester alltså

Vem är inte nyfiken på multitasking prestanda ?

Permalänk
Medlem

:D:D:D

Visa signatur

"Recognize I'm a fool and you love me".

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni fortsätter att köra dessa video inslagen! Även på recesnsioner och chassis och alla möjliga häftiga nya produkter.

Mycket roligare och det är bevisat att man lär sig mer utav Audio-inlärning kombinerat med video:D

Permalänk
Medlem

Verkligen bra

Visa signatur

LEE

Permalänk
Medlem

Sjyst med videos, skapa gärna en Sweclockers kanal på youtube så kan man prenumerera för framtida videoklipp

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Tycker alla borde kolla in denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Är en jämförelse mellan X-25M och En Raptor disk =P

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett fler jämförelser än bara de två som görs i testet. Lite fler program/spel hade varit trevligt att se för att få en bättre bild av skillnaden.

Förutom det så tummen upp på Sweclockers video tester! Helt toppen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zilanto
Tycker alla borde kolla in denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Är en jämförelse mellan X-25M och En Raptor disk =P

Men testet är ju inte speciellt realistiskt. Likväl rätt häftigt.

Permalänk
Medlem

Clockren timing så här till Jul och allt. Blir nog en liten julklapp till mej från mej ivarje fall. Var en av dom tveksamma tidigare men nu när det finns på bild så försvann tvivlet! Tack Jonas Thörnqvist.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!