SweClockers drop!

W7, går ej aktivera nyckeln.

Permalänk

W7, går ej aktivera nyckeln.

Tjena SweC members.

Nu är det såhär att min dator har krånglat o jäklas med mig ett bra tag nu, så jag inhandlade ett nytt moderkort i hopp om att allt skulle ordna sig, men!

Verkar som jag inte kan aktivera min W7 nyckel nu när jag installerat om W7 på ett annat moderkort. Stog att det inte gick på den här datorn, och då undrar jag varför?
Köpte W7 Home premium, ingen uppgradering eller liknande och har haft W7 installerat tidigare, dock så körde jag med 64-bitars tidigare men 32-bitars nu. Men kan som sagt inte aktivera nyckeln, testat flera gånger för att undvika skrivfel.

Så, vad kan det vara som jäklas för mig nu då?

(hittar även inte min andra HD på "den här datorn", men hittas som komponent, har "viktiga" filer på den och lite brydd om varför den inte heller vill visas, funkade utan bekymmer förra gången)

Mvh HolyD

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du. Det låter som att du köpt en OEM-licens. Det innebär att när du installerar ditt OS så knyts detta till din hårdvara. En OEMlicens är till för att endast fungera på en dator och för att verifiera detta knyts din registrering alltså till ditt moderkort. Anledningen till att man ändå vill ha en OEM är ju då att det blir billigare vid inköp.

Vet inte exakt hur allt hänger ihop här så komplettera gärna detta den som känner för det.

Sök OEMlicens på wiki så får du en bättre förklaring.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Med andra ord så har jag fått fel produkt av Amazon.
Då jag beställde <Microsoft Windows 7 Home Premium, Full Version (PC DVD)>

Bör jag då medela Amazon eller microsoft? =/ Skulle verkligen behöva få igång datorn till ikväll. -.-'

Tack för det snabba svaret åtminstone!

Permalänk
Medlem

Du kan prova ringa Microsoft support för att aktivera det, och säga att du uppgraderat moderkortet. Du kan även fråga Microsoft vad det är för licens och varför det inte fungerade med nya moderkortet. Sen kan du kontakta Amazon och fråga varför du fått fel licens när du har mer info från Microsoft.

Eftersom nyckeln inte går att aktivera kan det inte skada att kontakta Microsoft direkt.
http://www.microsoft.com/sverige/msab/contact/default.mspx

Permalänk
Medlem

Har du drivrutinerna till nätverket installerade?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara