Permalänk
Medlem

Datorn POSTar inte..

Som rubriken lyder: Datorn POSTar inte.. eller något alls, det är helt enkelt svart. Som om det inte vore någon kontakt.

När jag startar datorn låter det som det borde, fläktar och hårddiskar spinner upp. Men sen är det allt.. Har dubbelkollat alla kablar osv då jag misstänkte en grov felkoppling till en början.

Inget syns på bildskärmen, och jag får inget ljud från datorns POST
Har provat att byta CPU , kört med enbart en minnesmodul i taget på alla möjliga platser, ett annat grafikkort, tre olika hårddiskar, dragit ur allt som inte är nödvändigt osv men det ger inga utslag alls... Bara moderkort samt CPU ger samma resultat -> ingenting.

Tror att det blev såhär när jag provade att ta bort batteriet som sitter på moderkortet av nyfikenhet. Det blir heller ingen skillnad om jag kör utan batteriet på plats.

Powerknappen verkar inte på sitt bästa humör heller då det inte händer något varken vid en enkel knapptryckning eller när jag håller in den. Men resetknappen fungerar då DVD-läsaren i den datorn är mycket gammal och ger ifrån sig ett mycket speciellt ljud vid uppstart.

Har även gjort allt detta med ett likadant moderkort och det ger samma resultat.

Innan jag provade att plocka bort batteriet på något av korten POSTade datorn som den skulle..

Specifikationerna är följande:
Moderkort: Asus P4U800-X (har två stycken)
CPU: P4 3.0 samt 2.8Ghz
Minne: 2x512MB Twinmos 400Mhz
Hdd: WD 40GB 7200RPM (samt två WD 20GB)

All hjälp är extremt välkommen!
Tack på förhand

Edit: Problemet löst... Men har inte en aning om vad som skrället en kick. Liv i burken och XP flyter på som aldrig förr. Tänk att nästan 12 timmars arbete skulle gå åt..

Förresten, lås eller ta bort tråden nu när jag inte behöver hjälp längre

Visa signatur

Wohoo!