GUIDE: Hur du ghostar/kopierar din hårddisk till en ny hårddisk utan ominstallation
Hur du kopierar (ghostar) din hårddisk
Börjar din hårddisk bli för liten eller låter oroväckande illa? Ja. Hur ofta har det inte hänt att utrymmet på ens hårddisk börjat ta slut och du måste köpa en större, Eller du har suttit och svurit för att din hårddisk plötsligt tvärdött trots att du fått varnings signaler ifrån den iform av misstänkta och oroväckande ljud?
Så vad göra? Vilka är då alternativen?
• Köra på som vanligt i tron att hårdddisken inte lägger av? (knappast troligt) Den kommer att ge upp sin livskraft förr eller senare och då förmodligen innan man hunnit säkerhetskopiera sina bilder, musik, filmer, program osv osv. Vilket många slarvar med allt för ofta.
• Börja om från början efter ett haveri med att installera om ett helt operativ system, program mm mm (utan ev förlorade privata bilder, musik, filmer ?
• Eller om du har en frisk hårddisk som börjar bli full och har köpt en ny och större och väl hemma märker att du inte har plats att sätta i ännu en till disk i ditt chassi?
• Eller snabbt köpa en ny hårddisk och köra en ”ghostning” från din dåliga disk till en ny fräsch? Helt utan att behöva installera om precis allt. Och samtidigt ha alla personliga filer och inställningar kvar?
Det är nu du får användning av konsten att Ghosta din disk.
Men vad är då en ghostning av en hårddisk?
Jo! Kort och gott kan man sammanfatta det som att man gör en exakt kopia av en hårddisk till en annan.
Detta spar framför allt en massa tid. För hur kul är det att behöva spendera x antal timmar med att installera om precis allt?
Så här följer en guide om hur du går till väga för att göra denna ghostning.
Programmet jag kommer använda mig av i denna guide heter Paragon hard disk manager. Ett program som är lätt och smidigt för just detta ändamål och som även har en hel del andra användbara funktioner (som jag inte tänker gå in på i den här guiden).
Steg 1
Förbereda den nya disken
I detta fall mellan 2 IDE diskar
Ska man kopiera från eller till Sata diskar bortser man från byglings alternativen.
Den nya disken är här förbyglad som "master" . Vilket jag inte vill ha i detta fall då den hårddisken vi skall kopiera av sitter byglad som "cable select".

Vi kollar hur den måste byglas om för just "cable select".

Bygel flyttad och satt som "cable select".

Är däremot den dåliga disken som du vill ghosta/kopiera av byglad som "master" så byglar du med fördel den nya disken som "slave" istället för som i mitt fall "cable select".
Steg 2
Provisoriskt inkopplad

Steg 3
Efter att vi startat upp datorn gör vi en snabb koll i diskhanteraren och ser efter att disken hittats. Den syns här som (D: ) . Märkte också att den dåliga disken hade icke partitionerat och outnyttjat utrymme. Vi formaterar den "nya" disken samtidigt också.

Efter att formateringen är klar så stänger vi diskhanteraren.
Steg 4
Vi startar nu upp programmet (paragon hard disk manager)som skall användas.
Och väljer här först alternativ 1 och sedan 2

Efter att vi klickat på "migrate to a new hard disk..... kommer denna ruta upp. Vi väljer här "Next"

Steg 5
Vi markerar (ljusbrun markering i ytterkanten) den hårddisk som skall ghostas/kopieras och trycker "Next".

Steg 6
Vi väljer disken vi skall ghosta/kopiera till. I detta fall finns det bara en att välja på. Och trycker "Next"

denna fråga dyker upp trots att disken är formaterad. Vi kryssar i den lilla rutan "Yes, continue copy operation" och trycker sen på "Next"

Steg 7
Då det i det här fallet rör sig om en partition jag vill kopiera väljer jag alternativet "partitions raw copy". Vill man kopiera en hel opartionerad disk eller en flerpartitionerad disk väljer man HDD raw copy istället. Vill man dessutom att PHDM skall kontrollera hårddisk ytan på den nya disken kryssar man även i "perform surface test". Jag vet att den nya diskan är 100% ok och väljer här bort det. Tryck sen "Next"

Steg 8
Kopieringen skall börja
För att starta kopieringen vill PHDM att vi nu startar om datorn. Så det gör vi.

Steg 9
Efter omstart av datorn så börjar kopieringen.
879 Mb klart.

1.39Gb klart.

Steg 10
När kopieringen av disken sen är klar så startar datorn upp som normalt igen. Då öppnar vi diskhanteraren igen för att kolla att det ser bra ut.
Och det gör det. Vi ser att den nya disken (som konstigt nog bytt beteckning) (E: ) har samma storlek som den dåliga C: disken. mao allt OK!

Nu är det bara att stänga av datorn och byta ut den gamla disken mot den vi nu har ghostat/kopierat allt till. Bli inte oroliga ifall disken bytt enhetsbeteckning som i detta fall till E: . Den kommer automatiskt få beteckningen C: när man bootar upp från den.
Klart!
Du ska nu ha allt precis som innan du började, Fast på ny hårddisk och utan ominstallation.
Programmet som användes i denna guiden är inget gratisprogram. Men det är bra och är väl använda pengar och det finns här > http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/
Denna guiden omfattar enbart detta program.!
Det finns såklart ett flertal likvärdiga program, Både betal och freeware program att välja mellan.
Andra olika betalprogram av denna typ finns att läsa om och jämföra mellan HÄR
Två hyfsade gratis program (EASEUS Todo Backup & HDClone) finner du HÄR och HÄR
.
*Slutlig version*