xbox 360 har slutat läsa spelskivor, alla andra går bra.

Permalänk

xbox 360 har slutat läsa spelskivor, alla andra går bra.

Är det ett vanligt fel eller har jag bara haft min osedvanliga otur?
I söndags när jag skulle spela lite så satte jag i "Scene it?" och fick upp ett roligt meddelande om att skivan skulle stoppas in i en Xbox 360 konsol.
Konstigt tyckte jag och testade med en annan skiva och samma fel där.
Faktum är att alla skivor jag har ger samma fel.

Efter sökning på problemet så fann jag att man skulle testa skivorna i en annan konsol men de har ju fungerat innan. Andra tipset var att rensa cachen, hjälpte inte. Tredje tipset var att plocka bort hårddisken. Inte heller det fungerade.

Så nu sitter jag här med en otroligt högljudd DVD-spelare (för film fungerar fortfarande perfekt) och letar efter ett faktura-nummer.

Någon som vet ifall detta är ett vanligt fel?
Jag antar att något hänt rent mjukvarumässigt för detta uppstod efter att jag la in den senaste uppdateringen nu i höstas. Det är enda slutsatsen som jag kan dra iallafall.
Ingen som vet om det är något jag kan fixa själv eller om konsolen måste skickas in för reparation?

(För att svara på folks fördomar, nej den är inte flashad. Helt original ca 8 månader gammal.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ja min X360 smälte ner min GOW skiva när jag hade den stående. Jag fick köpa ny skiva att ersätta med. Om du inte har RROD vet jag inte om Ms tar imot din konsol.. Funkar inga spela alls men vanliga dvd filmer funkar? X360 är kända för att gå sönder så jag rekommenderar dig att ringa supporten och höra med dem. Det är säkert nått "tekniskt" fel i konsolen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Ja min X360 smälte ner min GOW skiva när jag hade den stående. Jag fick köpa ny skiva att ersätta med. Om du inte har RROD vet jag inte om Ms tar imot din konsol.. Funkar inga spela alls men vanliga dvd filmer funkar? X360 är kända för att gå sönder så jag rekommenderar dig att ringa supporten och höra med dem. Det är säkert nått "tekniskt" fel i konsolen.

Skivorna är felfria, inga repor.
Inga spel alls fungerar men vanliga CD-skivor och DVD-filmer fungerar utan problem.
Jag misstänker att något är fel med verifikationen mellan DVD-läsare och hårdvaran i konsolen. Att den kan läsa spelskivan men kan inte skicka vidare nyckeln så den kan låsa upp.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Så, nu har jag tagit kontakt med supporten och gjort en förfrågan. Får jag inte svar inom en vecka så får jag ringa istället och prata med dem.
Anledningen till att jag låter det ta lite tid är för att jag inte hittar faktura numret som jag fick när jag beställde konsollen. Skulle ju vara bra ifall de vill veta var jag köpt den och när.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

HACKER DOWN!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Om du inte har RROD vet jag inte om Ms tar imot din konsol..

Den vanliga garantin gäller i 12 månader. Det är RROD och E74 som täcks av den 3åriga förlängda garantin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så, nu har jag tagit kontakt med supporten och gjort en förfrågan. Får jag inte svar inom en vecka så får jag ringa istället och prata med dem.
Anledningen till att jag låter det ta lite tid är för att jag inte hittar faktura numret som jag fick när jag beställde konsollen. Skulle ju vara bra ifall de vill veta var jag köpt den och när.

Skickade du mail istället för att ringa? Ja då lär det dröja innan något händer. xD

Var i kontakt med XBOX-supporten nu i veckan för en kompis räkning... är en XBOX 360 där problemet är att ingen bild finns, medans den verkar fungera i övrigt... man hör ljudet när den bootar alltså. Och ibland kan man spela spelen med vissa artefakter.

Efter att ha registrerat boxen på xbox.com kunde jag se att garantin gällde fram tills mars nästa år. Ringde till supporten och förklarade mitt problem... de frågade efter mina uppgifter. Och nu är det bara o vänta på att UPS-killen/tjejen kommer o ringer på dörren för att hämta boxen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Fick svar en halvtimme efter jag postade inlägget.
De bad mig registrera min box på sidan och göra en felanmälan.
De ska skicka ut en bekräftelse från UPS och sen är det bara att packa ihop den och ringa UPS och be de komma och hämta den.

Snabbt och enkelt.

Dock undrar jag vafan det är som blivit fel. Har spelat rätt lite med den, ca 40-50 timmar totalt tror jag. Så den kan ju inte precis vara utsliten. Och att problemet uppstod efter att man lagt in uppdateringen också.
Jaja, jag får den reparerad iallafall. Retligt fel dock.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Ja min X360 smälte ner min GOW skiva när jag hade den stående. Jag fick köpa ny skiva att ersätta med. Om du inte har RROD vet jag inte om Ms tar imot din konsol.. Funkar inga spela alls men vanliga dvd filmer funkar? X360 är kända för att gå sönder så jag rekommenderar dig att ringa supporten och höra med dem. Det är säkert nått "tekniskt" fel i konsolen.

Mitt xbox slutade oxå läsa skivor. Ringde microsoft och några dagar senare kom de ngn snubbe o hämta de. Jag hade inte RROD

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk

Problemet är att X360 har dålig kvalitet så har det alltid varit... Dock är supporten bland det bästa som finns. Min maskin pajar garanterat snart det brummar i den som tusan! Och min garanti går ut vid årskiftet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Problemet är att X360 har dålig kvalitet så har det alltid varit... Dock är supporten bland det bästa som finns. Min maskin pajar garanterat snart det brummar i den som tusan! Och min garanti går ut vid årskiftet.

Ibland så önskar man att man hade tagit ett PS3 istället. Visst Sony kan vara riktiga muppar när det kommer till support men så brukar de bygga kvalité från början istället.
Jag undrar hur mycket Microsoft har förlorat på att snäva in på tillverkningskostnaden när de samtidigt har varit tvungna att öka supportkostnaden.
Iofs, det är möjligt att supporten är avdragsgill inför skatten vilket gör att de tjänar på det ändå.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

När jag köpte min Xbox 360 så hann jag spela i 3-4 dagar innan detta hände.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
När jag köpte min Xbox 360 så hann jag spela i 3-4 dagar innan detta hände.

Hade aldrig hört talas om detta felet innan. Alla har bara pratat om RROD. Det här är ju nästan lika illa. Att deras antipiratskydd är så ömtåligt att det går sönder av sig självt eller pga uppdateringar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ibland så önskar man att man hade tagit ett PS3 istället. Visst Sony kan vara riktiga muppar när det kommer till support men så brukar de bygga kvalité från början istället.
Jag undrar hur mycket Microsoft har förlorat på att snäva in på tillverkningskostnaden när de samtidigt har varit tvungna att öka supportkostnaden.
Iofs, det är möjligt att supporten är avdragsgill inför skatten vilket gör att de tjänar på det ändå.

Det som jag tycker är skrämmande är att konsumenter köper ett hafsverk som 360
Sänder ju bra signaler till MS

Visa signatur

Ryzen 1700X PRIME X370-PRO
16Gb G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC
ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace.F
Det som jag tycker är skrämmande är att konsumenter köper ett hafsverk som 360
Sänder ju bra signaler till MS

Tänk också på att kanske 80% (min egen uppfattning) av de som köper konsoller har egentligen ingen aning om vad dom köper.
Dom ser 2 konsoller med typ samma spel och xboxen är billigare än ps3. Vet man inget om dom så blir ju valet ganska enkelt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Tänk också på att kanske 80% (min egen uppfattning) av de som köper konsoller har egentligen ingen aning om vad dom köper.
Dom ser 2 konsoller med typ samma spel och xboxen är billigare än ps3. Vet man inget om dom så blir ju valet ganska enkelt

Eller som i mitt fall, den medföljde ett annat större köp.
Gratis Xbox360 är ju inte fy skam fast jag hade hellre velat ha PS3:an.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Problemet är att X360 har dålig kvalitet så har det alltid varit... Dock är supporten bland det bästa som finns. Min maskin pajar garanterat snart det brummar i den som tusan! Och min garanti går ut vid årskiftet.

ska de skramla om xboxet när man skakar på de ? De gör de om mitt

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syde
ska de skramla om xboxet när man skakar på de ? De gör de om mitt

Det gjorde mitt också när jag packade ner det. Tror det är knappen till DVDn ihop med luckan som är lite sladdrig och skramlig. Jag tror det iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Någon som vet i vilket skick xboxen är när man fått tillbaks den från reparation? Jag har läst att ett antal har fått deras faceplate pajjad b.la genom att den är repig eller att memorycard och usb-luckorna är borta.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samurai237
Någon som vet i vilket skick xboxen är när man fått tillbaks den från reparation? Jag har läst att ett antal har fått deras faceplate pajjad b.la genom att den är repig eller att memorycard och usb-luckorna är borta.

Det är nog ytterst sällan det sker om det ens är sant (det är enkelt för folk att påstå att skadan uppstod när den va borta hos ms).
Med tanke på att, Om dom råkar ha sönder den så kostar det ju inte mycket att byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb