bästa valet av raid-system?

Permalänk
Medlem

bästa valet av raid-system?

tänkte köra raid-5, för jag trodde att jag fick använda allt utrymme som alla diskarna gemensamt har. alltså att tre 1 tb diskar skulle ge mig en array på 3 tb, men det är tydligen fel? det ger mig bara 2 tb då en disk försvinner till checksumman?

Så vilken raid setup får jag mest utrymme kvar i?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

lägger du till en disk till får du ut 3 TB, ytterligare en och du har 4. You do the math

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

aa men jag hade tänkt att lägga 3000 spänn typ för 3 tb, inte 3000 spänn för 2..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Raid-0 ger ju mest utrymme men inget skydd mot dataförlust vid diskhaveri.
Vitsen med raid-5 är att man kan förlora en av hårddisarna utan att förlora filerna på arrayen.

Permalänk

Av vilken anledning ska du köra raid?

Är det en spelburk?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha skyddet med Raid 5 ska du naturligtvis avstå men det vore ju konstigt om man kunde åstadkomma full feltolerans utan att det kostar det minsta i hårdvaran Så funkar det iaf

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Raid-0 ger ju mest utrymme men inget skydd mot dataförlust vid diskhaveri.
Vitsen med raid-5 är att man kan förlora en av hårddisarna utan att förlora filerna på arrayen.

Yes, jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s7Xave
Av vilken anledning ska du köra raid?

Är det en spelburk?

Filserver för ett antaldatorer i ett hemmanätverk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Om du inte vill ha skyddet med Raid 5 ska du naturligtvis avstå men det vore ju konstigt om man kunde åstadkomma full feltolerans utan att det kostar det minsta i hårdvaran Så funkar det iaf

Jag hade helt enkelt missuppfattat hur det funkade. Kommer välja raid5 trots allt.

Visa signatur