Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Bästa externa hårddisken!

Permalänk

Bästa externa hårddisken!

Hej!

Tänkte göra en stor tråd om den bästa externa hårddisken "just nu" så slipper det skapas nya trådar hela tiden, man nämner helt enkelt budget vad man ska ha den till hur ofta man ska använda den, och hur mycket utrymme man behöver!

Jag börjar;
Behöver en extern hårddisk till backup samt medialagring av film, musik och likande. För backup behöver jag cirka 250 gb och all överig plats blir filmer och liknande som jag sparar. Det jag tänkt är att jag ska ha minst 500 gb men jag behöver inte mer än 1-1,5 TB. Min budget ligger på cirka 500 kr till 1300 kr! hittade denna på siba:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413971
några erfarenheter, är den bra?
WD elements ser också intressant ut. Ös på med tips!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Det första och bästa tipset är att överhuvudtaget inte använda externa utan interna. Se alla trådar med folk som har problem med sina externa.

Själv syndar jag mot detta genom ett 20-tal externa men de är egentligen interna kopplade via eSata då USB är alldeles för seeeegt.

Hursomhelst med detta, ta en med eSata och aluminiumlåda.

Ta backup ofta.

Permalänk
Medlem

wd har ju lanserat en uppförljare på deras elements, 2.0.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482811

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det första och bästa tipset är att överhuvudtaget inte använda externa utan interna. Se alla trådar med folk som har problem med sina externa.

Själv syndar jag mot detta genom ett 20-tal externa men de är egentligen interna kopplade via eSata då USB är alldeles för seeeegt.

Hursomhelst med detta, ta en med eSata och aluminiumlåda.

Ta backup ofta.

Känner många och alla har fått problem med sina externa. Jag skulle personligen aldrig lita på en extern så +1 på jookeer

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk

Jag tror inte min dator har e-sata visserligen kan man väl koppla in en pci kort från mobo till pci plats som ger e sata men jag vet inte riktigt. Jag behöver en extern hårddisk eftersom den ska flyttas en del m.m. så det ska vara en extern hårddisk inte en intern, som sagt måste även vara usb!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Har själv en WD elements 1TB sen några månader tillbaka, men skulle jag köpa en idag skulle det bli 1TB Seagate som såldes för 699:- på MediaMarkt häromdan.

Extern 3.5" USB är inget alternativ till intern pga den låga prestandan och (vanligtvis) bristande värmeavledning som inte klarar drift 24/7. Den är inte heller avsedd som portabel hårddisk pga avsaknad av stötdämpning. Det är ett komplement lämpligt till backup och liknande uppgifter som inte varar alltför lång tid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

ja den seageten ser väldigt intressant ut måste jag säga, vet någon hur tillgången på dessa ser ut?

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk

Så vad duger en extern HD till? Letar efter nån typ av lagring för foton och till Xtreamern(media player)

Permalänk

Vill man ha en riktigt ball extern hårddisk ska man ta Buffalos DriveStation HD-HXU3 med USB 3.0 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517015
Har du inte redan USB 3 i datorn finns det kontrollerkort som man kan köpa till både som pci-e kort och express-card till bärbara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt.bastard
Så vad duger en extern HD till? Letar efter nån typ av lagring för foton och till Xtreamern(media player)

När det gäller ren lagring så funkar de flesta externa, men om du skall ha kvar allting så lita inte bara på dessa, utan lägg bildena på flera media, tex DVD-skivor, ju fler ställen desto bättre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Undrar eg varför externa diskar har sämre hållbarhet än interna, är det för att man hanterar dem ovarsamt?

Själv kör jag en extern docka som jag stoppar i diskarna i efter behov. Har dock upplevt att även de diskarna får r/w errors oftare än interna.

Har typ 5 datorer hemma, så bilder + source kod kör jag sync-backup mellan alla 5 datorer - lite jobbigt med 90gb bilder. men vad gör man

// Lz

Permalänk
Medlem

Låter som något påhitt. Har aldrig haft problem med extern disk och känner ingen som haft det heller. Däremot interna.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att även externa diskar hanteras som om de vore portabla diskar. För svensson uppfattas det som samma sak. Externa disk klarar inte av att slängas ner i ryggsäck och släpas omkring.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Lite spekulationer:

Tror, vet ej, att majoriteten av folk som köper externa är mindre datorkunniga än folket som kör stationärt. Ofta har man en laptop vars disk blivit full och har inga andra alternativ än en extern. Denna stackars disk välter man, tappar, stöter, kör 24/7 så den blir varm och slits ner i förtid.

Folket som köper interna monterar/installerar ofta själva, vet hur man använder en skruvmejsel, har säkert varit med i nåt år och meckat samt läst här på swec hur man gör med diskar.

Sedan finns det de som säger att den stationära datorn är på utdöende och vi alla kör endast lappar om nåt år. Skitsnack! En lapp är endast ett komplement inte en ersättare till stationär.

Permalänk

Så att ha en extern-HD liggandes i Tv-bänken som bara körs när man kollar på film är inte helt fel? Har inte råd just nu med en NAS som har 2 diskar....

Permalänk
Medlem

Jag kör då med en WD Elements 500gb, en Samsung Spinpoint 250gb som jag satt i ett chassi och en mediahårddisk som är på 500gb. Aldrig haft problem, dock är det ju lite segt ibland med USB 2.0. Dock körs de inte 24/7 utan jag använder de mest som backup någon gång i månaden.
Men mediahårddisken är kopplad till tvn och körs betydligt mer.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700X, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag har då inte haft problem med nån extern disk, och jag har 6st som är på 24/7, en av dom är min WD 250gig som jag betala runt 1500kr för. Men det va ett antal år sen när diskarna va lite dyrare

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk

Jag vet vad som kan slita på mina externa diskar, två orsaker, den ena 4år och den andra 7 De får ju liksom tag i de diskarna + att en skrämmande mängd leksaker innehåller någon form av magnet!

Har en HTPC under TV:n med den kör bara interna diskar + sitter på nätverket så den når vår server med det fyndiga namnet "Serverat". Serverat i sin tur kör bara 2.5" diskar som inte drar så mkt ström/eller blir varma.

// Lz

Permalänk
Medlem

Najs, precis en sån här tråd jag sökte!

Behöver en extern hårdisk, pris är inte ett problem. Högst 1TB!

Vill ha kvalite och tillräckligt snabb, ingen snigel men behöver inte vara ett monster heller.

Ska använda den för att frakta prylar från min kusins dator till min för han har mycket snabbare internet så han kan tanka film, musik och spel till mig!

Ska man sikta in på en WD Elements 2.0?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Låter som något påhitt. Har aldrig haft problem med extern disk och känner ingen som haft det heller. Däremot interna.

Samma här.

Bra tråd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte

Så du och Kadjoopplo tror att alla som skapat en tråd i forumet och bett oss att hjälpa med deras externa bara hittar på. Sök så ser ni själv.

Vissa externa lådor har dålig kylning så att hårddisken steks när den körts en tid. Vanligen kyls de med metall skal eller massor med hål för ventilation. Man kan förstås ta isär skalen så fort man är säker att den är OK så att den kyls bättre. Men garantin ryker förstås.

Permalänk
Medlem

Så länge man är rädd om en extern hårddisk så förstår jag inte varför man skulle få mer problem med den än med interna.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

En sån här kanske inte är helt fel med USB 3.0

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=780

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadett
En sån här kanske inte är helt fel med USB 3.0

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=780

/Olle

Har man ett moderkort med USB 3.0 så verkar det riktigt nice, schyssta överföringsgrafer

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Så du och Kadjoopplo tror att alla som skapat en tråd i forumet och bett oss att hjälpa med deras externa bara hittar på. Sök så ser ni själv.

Vissa externa lådor har dålig kylning så att hårddisken steks när den körts en tid. Vanligen kyls de med metall skal eller massor med hål för ventilation. Man kan förstås ta isär skalen så fort man är säker att den är OK så att den kyls bättre. Men garantin ryker förstås.

Nej jag tror absolut inte att dom hittar på men jag tycker att Externa hårdiskar bara ska vara till slutförvaring inte gå på dygnet runt. Detta är vad jag har fått uppfattningen av externa diskar ska vara till för. Vad jag menar med slutförvaring är filer som du inte behöver ha åtkomst på ett tag eller som backup.

Om man nu har information man ofta vill åt så tycker jag personligen att en extern disk inte är vägen att gå då är det bättre med en intern hårddisk.

Eller är jag fel ute?

Så som jag har det nu är att jag har 2 externa diskar, ena har musik som jag är trött på att lyssna på eller som jag inte känner för att lyssna på ett bra tag på. Ena är massor av *no comment* lite av varje, också filer jag inte alls behöver ofta. Varför jag har det såhär är för att mitt rum blir otroligt varmt, hjälper inte att öppna ett fönster och dylikt. Vad händer då med mina hårddiskar i burken när dom inte får tillräckligt med kylning och är på dygnet runt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kadjoopplo
Nej jag tror absolut inte att dom hittar på men jag tycker att Externa hårdiskar bara ska vara till slutförvaring inte gå på dygnet runt. Detta är vad jag har fått uppfattningen av externa diskar ska vara till för. Vad jag menar med slutförvaring är filer som du inte behöver ha åtkomst på ett tag eller som backup.

Om man nu har information man ofta vill åt så tycker jag personligen att en extern disk inte är vägen att gå då är det bättre med en intern hårddisk.

Eller är jag fel ute?

Så som jag har det nu är att jag har 2 externa diskar, ena har musik som jag är trött på att lyssna på eller som jag inte känner för att lyssna på ett bra tag på. Ena är massor av *no comment* lite av varje, också filer jag inte alls behöver ofta. Varför jag har det såhär är för att mitt rum blir otroligt varmt, hjälper inte att öppna ett fönster och dylikt. Vad händer då med mina hårddiskar i burken när dom inte får tillräckligt med kylning och är på dygnet runt?

Precis, använder man dem lite då och då för lagring/backup och inte tappar dem i golvet håller de rätt bra.
Just att välta/stöta ner dem på golvet verkar vara rätt vanligt.

Permalänk
Medlem

Dom har en otrolig förmåga att välta eller ännu värre trilla ner på golvet när man minst anar det. Mr Murphy dyker upp direkt om något av detta har den allra minsta sannolika möjlighet att inträffa.

Därför, lägg dom rackarna alltid på golvet, ett par 4-tumsspikar är inte fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Därför, lägg dom rackarna alltid på golvet, ett par 4-tumsspikar är inte fel.

Rätt igenom höljet!!! Jaaa köötttaa skiten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)