XMS3 1600 Minnen fungerar inte i fullfart i Win7

Permalänk

XMS3 1600 Minnen fungerar inte i fullfart i Win7

Jag uppgraderade min dator med lite nya saker i veckan med en I7 2,8 860 processor, 4 GB Corsair XMS3 1600 Mhz minnen och ett Asus P7P55D LE modekort samt Windows 7 Home Premium 64-bit.

Problemet är att när jag gör något som är lite mer krävande så låser sig datorn eller så startar den om sig. Sänker jag minnesfrekvensen till 1333 Mhz så fungerar den utan problem.

I BIOS är alla standard värden markerade och då väljer BIOS att sätta minnena på en lägre frekvens. Är det någon av er som vet varför datorn beter sig så här? Varför den hänger sig? Minnena är 1600 Mhz minnen och modekoret skall klara av frekvensen. Om det är till någon hjälp så lade jag märke till att processorn låg på ungeför 80 grader när jag kollade i BIOS.

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem. Inte riktigt satt mig in i hur man ska kunna köra 1600 Mhz på Asus kortet...

Hittat nån lösning?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

1600MHz är ingen standardhastighet, inget DDR3 minne går i 1600MHz med auto inställningar,
vill man köra med 1600MHz behöver man förutom ställa in hastigheten även justera volten till vad minnet vill ha enligt dess spec ibland också timings, allt detta får man oftast göra manuellt i bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt Asus P7P55D dock med Corsair Dominator 1600Mhz C8.

Jag har inte lyckats få minnena att köra 1600 Mhz eller 8-8-8-24. Som jag har förstått det ska det enklaste sättet att få detta att funka att bara aktivera XMP profilen i Bios. Sedan ska moderkortet själv känna av vilka minnen det är och vilken hastighet dom ska kunna köras på... automatiskt. Då ska den alltså ställa in 1.65V, 8-8-8-24 och 1600 Mhz, utan att överklocka cpu etc.

Jag fick som tips om att testa köra ett minne i taget i Slot 2, alltså den ljusblå närmast CPU:n. Ska köra med XMP aktiverat och se om moderkortet känner av minnena korrekt en och en. Om inte detta fungerar ska jag gå in med minnena till butiken så får dom kolla upp det.

Återkommer...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket tjänar man igentligen på att köra minnena i 1600MHz jämfört med 1333MHz? Vad jag har läst så märker man inte av skillnaden så mycket men jag kan ha fel?