Dator ca 9k! Fungerar detta tillsammans?

Permalänk

Dator ca 9k! Fungerar detta tillsammans?

Hej jag har tänkte att köpa följande och vill veta om det passar bra ihop?
Har hört att nu för tiden måste sakerna passa bra ihop för att få ut all prestanda i delarna man köper! Är detta sant?

Här är iaf min kundvagn från netonnet, (alla delar finns på www.netonnet.se )

http://s1011.photobucket.com/albums/af235/roblin123/?action=v...

Edit, skriver ner alla delar ochså, ifall ingen orkar kolla bilden

Ace battle 4 ATX (chassi med inbygt 500W nät aggregat)
Nvidia Geforce GTX 275 GS ( 896 Mb GDDR3 @ 448-bit )
Western Digital Caviar Blue 500GB SATA2
Kingston DDR3 1333 MHz 2Gb ( gånger 2 )
Gigabyte P55M-UD2 ( Chipset: Intel P55 Express, DDR3-2200+ )
Intel core i5 quad 750 2,66 MHz

Jag ska ochså köpa Windows 7, 2 fläktar och en Dvd brännare, allting blir ca 9000:-

Sbbt svar uppskattas

Mvh Robin

Permalänk

Du bör inte köra på ett ACE-nätaggregat, då de har ett väldigt rykte för att gå sönder och i den processen samtidigt förstöra andra delar i datorn.

Kan plocka ihop ett paket till dig på vad jag skulle köpt, kommer med edit!

edit: Detta är vad jag skulle köpt, pyttelite över din budget och utan fläktar, menmen...

Du kan dock välja 1333mhz-minnen ifall du inte tänkt överklocka din processor, då i5an kör minnena i 1333mhz om man inte ändrar det dvs. Du får även lägga till ett par hundra ifall du vill ha ett moderkort med stöd för 8x/8x CrossFire, då denna bara har stöd för 16x/4x, men om du inte tänkt köra CF så är det lugnt

Du kan också köpa W7 billigare ifall du går i gymnasiet eller liknande och har CSN-kortet, så kolla där isf.

Det är vad jag skulle kört på i din situation!

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2GHz | Antec Kühler H2O 620 | MSI P67A-GD55 | GTX 570 DCU II | 120GB Intel 320 SSD | WD Caviar Green 1,5TB | 2x8 GB Corsair Dominator 1600Mhz | 750W OCZ | BitFenix Shinobi | Asus VS248H

Permalänk

Den datorn ser bra ut och ligger inom min budget, mitt problem är här att jag köpt en dator på netonnet som visade sig vara värdelös, så jag har ett tillgodokvitto på netonnet och därför är jag tvungen att köpa delar där för 8700:- men någon del kan man köpa från annan sida.

Crossfire va tänkt att vara en upgraderings backup till senare när grafikkortet inte räcker till riktigt, kanske är onödigt att tänka så istället för att bara byta ut grafikortet när det behövs?

Överklocka har jag inga planer på att göra så det behöver man inte tänka på!

Vilken sida är det du satt ihop den datorn på?

Mvh Robin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roblin123
Den datorn ser bra ut och ligger inom min budget, mitt problem är här att jag köpt en dator på netonnet som visade sig vara värdelös, så jag har ett tillgodokvitto på netonnet och därför är jag tvungen att köpa delar där för 8700:- men någon del kan man köpa från annan sida.

Crossfire va tänkt att vara en upgraderings backup till senare när grafikkortet inte räcker till riktigt, kanske är onödigt att tänka så istället för att bara byta ut grafikortet när det behövs?

Överklocka har jag inga planer på att göra så det behöver man inte tänka på!

Vilken sida är det du satt ihop den datorn på?

Mvh Robin

Okej, men det ska väl inte vara några problem.

Moderkortet jag hade valt till mitt första paket kan köra Crossfire i 16x/4x, i detta paket har du ett moderkort som kör 16x/8x. Du skulle alltså kunna köra CF med det första moderkortet, men det skulle påverka prestandan lite granna jämfört med om du skulle köra CF på detta. Det är dock inga stora marginaler, tror det skiljer 3% i prestanda mellan 8x och 4x, så.

Det var på inet.se som jag satt ihop det.

Här kommer ett paket från netonnet, blev dock lite dyrare med tanke på att jag valde ett dyrare moderkort samt att Corsairs 550W-agg inte fanns där så jag fick ta 650W.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2GHz | Antec Kühler H2O 620 | MSI P67A-GD55 | GTX 570 DCU II | 120GB Intel 320 SSD | WD Caviar Green 1,5TB | 2x8 GB Corsair Dominator 1600Mhz | 750W OCZ | BitFenix Shinobi | Asus VS248H

Permalänk

Den dator låter jättebra speciellt när man slipper oroa sig över nätaggregatet. men i slutändan kommer det nog bli att jag köper delarna på lagershop i göteborg, såg att ditt moderkort stödjer SLI ochså, gick in på Nvidias hemsida å läste att prestandan med 2 kort blir betydligt mycket bättre med SLI. Är det värt dom 500 kronorna extra? eftersom jag behöver egentligen pressa ner priset till ca 9000:-

Edit, läste på lite mer om SLI och om jag har förstått detta rätt så har bara Nvidia kort SLI för tillfället, och för att det ska göra någon skillnad så ska både moderkortet och båda grafikkorten vara SLI kompitabla ?

Har gö bara en students budget här

Mvh Robin

Permalänk
Citat:

Den dator låter jättebra speciellt när man slipper oroa sig över nätaggregatet. men i slutändan kommer det nog bli att jag köper delarna på lagershop i göteborg, såg att ditt moderkort stödjer SLI ochså, gick in på Nvidias hemsida å läste att prestandan med 2 kort blir betydligt mycket bättre med SLI. Är det värt dom 500 kronorna extra? eftersom jag behöver egentligen pressa ner priset till ca 9000:-

Edit, läste på lite mer om SLI och om jag har förstått detta rätt så har bara Nvidia kort SLI för tillfället, och för att det ska göra någon skillnad så ska både moderkortet och båda grafikkorten vara SLI kompitabla ?

Har gö bara en students budget här

Mvh Robin

Om du väljer ett moderkort som stöder SLI/Crossfire får du på så sätt en mycket mer framtidssäker dator, då du i framtiden kan uppgradera till två grafikkort och få lite bättre prestanda istället för att köpa en helt ny dator.

Angående grafikkort så tycker jag att du ska köra på kortet jag har valt (XFX Radeon 5770) som är av märket ATI, inte nVidia. Detta för att du ska få en så framtiddsäker dator som möjligt, då med tanke på att XFX Radeon 5770 har stöd för DirectX 11 som kommer behövas/behövs för att spela de nya spelen som kommer/har kommit.

Det dom menade med att grafikkortet måste vara SLI/Crossfire kompatibla tror jag är att dom menar att det måste vara två likadana grafikkort för att SLI/Crossfire ska fungera, är dock inte helt 100% säker på detta så det bör du kolla upp innan du bestämmer dig.

Som sagt, båda de moderkorten jag har förslagit har stöd för Crossfire, bara att den ena kommer köra det i 16x/4x medans den andra kommer köra i 16x/8x alt. 8x/8x, inte helt säker på den punkten heller.

Om jag vore du skulle jag köpt en dator med i5, moderkort med Crossfire 8x/8x eller 16x/16x om pengarna räcker till, samt ett Radeon 5770 kort. Jag skulle även kört på ett 650W Corsair för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Permalänk

Jo det blir nog så som du säger, det är en framtidssäker dator jag har försökt sätta ihop själv, men är det 500 över budget får det la vara så! tack för all hjälp

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Rekomenderat nätagg för ett GTX 275 är 550W.
Av en händelse så vet jag att ace 500w agget bara levererar maximalt 15+18 ampere på de två 12v linorna.
EVGAs rekomendationer = "Minimum of a 550 Watt power supply.
Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 40 Amps"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosteed
Av en händelse så vet jag att ace 500w agget bara levererar maximalt 15+18 ampere på de två 12v linorna.

ACE är väl inte att rekommendera från vad jag har läst här på forumet Sägs ju att de går sönder ganska lätt och så. Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig nåt annat än Corsair eller FSP då jag hört att de verkligen levererar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosteed

Så det räcker inte med ett Ace 500w ? hade ändå ändrat mig till 650w crossair agg,

Tack ändå

Permalänk
Citat:

Så det räcker inte med ett Ace 500w ? hade ändå ändrat mig till 650w crossair agg,

Tack ändå

Corsair är ett bra val, de levererar aldrig mindre än vad som står på agget. Körde även ett test på http://www.enermax.outervision.com/index.jsp med dina grejer, stod att det skulle behövas runt 600W då med 2st 5770 i CF, så det finns ju rum för överklockning av processorn ifall du ändrar dig någon gång

Visa signatur