pinsen böjda tack vare manual, ersättning?

Permalänk
Medlem

pinsen böjda tack vare manual, ersättning?

Hej, jag har precis införskaffat i5'a moderkort och minnen.

När jag skulle installera processorn så var det inget problem att lägga den i socketen på pinsen, men sen sa manualen att man skulle applicera kylpastan innan man låste fast processorn. jag tyckte att man borde göra tvärtom, alltså låsa fast processorn innan man applicerade kylpastan men nejdå jag lyssnade på manualen...

Så jag klämde ut en liten klick och skulle smeta ut den, då glider processorn lite åt sidan och jag lyfter processorn, ALLA(!) pinsen var böjda! jag försöker få dit processorn igen, tycker jag lyckas och tänker: nä nu jävlar ska den låsas fast innan jag smetar ut resten av pastan!

Så jag försöker låsa den men det tar emot alldeles för tidigt och jag lyfter processorn igen, nu är halva pinsen böjda åt ena hållet och de andra åt andra hållet...

Jag får väl panik för att jag inte vill lägga ut ca 1.6k på ett nytt moderkort (P7P55D PRO) och hämtar en riktigt tunn potatissticka. det går bra att böja tillbaka pinsen ett tag tills en tjuras lite och tillslut går den av... kommer på att jag egentligen inte borde ha förhastat mig till att försöka böja tillbaka dom...

Så nu till frågan, skulle jag kunna få ersättning för att det i början var manualen som dessutom hade bilder som gjorde att jag tillslut satt där med ett värdelöst sprillans nytt moderkort?

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Enligt mig så ska du få ett nytt moderkort.
Dels för att det är du men mest för att manualen var dum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

I min manual Gigabyte p55a-ud3 , Står det Lås Fast först sen applicera Kylpastan. Så du borde få nytt.

Permalänk
Medlem

ja, jag tycker det jag också. Har mailat inet och får hoppas på att dom inser felet.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Du borde få nytt, men Inet kommer få problem att få ut nytt ifrån sin leverantör.
Det handlar denna gång om butiken är schyssta eller inte.

Har sett flera fall där folk fumlat till det eller liknanade på i5-socket, den verkar extra känslig av någon anledning.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

En stor fördel med att ha som Phoenm-prollen. Omöjligt (för mig iaf ) att böja dem när de sitter oavsätt om den är låste eller ej. Får hoppas de är snälla på Inet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja hursomhelst tänker jag ju skaffa ett nytt och då fan ska jag inte ha på kylpastan innan jag låser den! processorn alltså. ganska idiotiskt att inte låsa innan då det är ytan när den är låst som kommer i kontakt med kylaren, denna yta är ju dessutom lika stor som när den inte är låst...

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Sötast

Verkar bara vara jag som är dum i tråden, men varför skulle pins på undersidan börjas, för att det finns ett riskorn med pasta på ovansidan, i mitten dessutom, där låsmekanismen inte spänner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Verkar bara vara jag som är dum i tråden, men varför skulle pins på undersidan börjas, för att det finns ett riskorn med pasta på ovansidan, i mitten dessutom, där låsmekanismen inte spänner?

Så här var det. Han satte dit processorn UTAN att klämma fast den. Applicerade sedan kylpasta och skulle smeta ut den men då liksom gled processorn iväg och böjde alla pins.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver ju inte smeta ut pastan alls. Man kan väl bara lägga en klick och sedan trycka dit kylaren så smetas det ut av sig själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Man behöver ju inte smeta ut pastan alls. Man kan väl bara lägga en klick och sedan trycka dit kylaren så smetas det ut av sig själv?

Jo, men A5 är väl rätt så trögflytande så den kanske inte sprider sig så bra?
Och vissa föredrar att smeta ut den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Det står tyvärr i manualen att det inte är garanti på böjda pins.
Dom har säker skrivit något stans att dom inte ansvarar för tryckfel eller sådant.
Brukar vara standard tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu

jodå, men jag vill smeta ut den själv så jag vet hur det kommer vara sen ;P

Allexz: låsarmen var som sagt inte låst utan uppfälld som manualen sa, och jag skulle smeta ut kylpastan (arctic silver 5) som är extra trög. Den drog helt enkelt med processorn lite grand så att den böjde pinsen och la sig lite snett på höjden, missnöjd iaf :/

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Avstängd

Tycker att han ska ha nytt:

a) tillverkare är snabba som f*n på att hävda "du följde inte bruksanvisningen
b) nu när han följt den bör han ej läggas till last för detta.

Intet bör påtala felet i manualen för tillverkaren och ersätta TS med ett nytt mobo + prolle.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att TS inser att pins'en skall vara böjda...

Och det SKALL ta emot lite när man låser processorn!

Permalänk
Medlem

Dom flesta kylpastor är lätta att applicera, men AS5 är som sagt segare och det gör att den är svårare att smeta ut.
Så med lite sunt förnuft så hade man låst fast CPUn först innan man smetade ut AS5an.
Inet byter kanske ut det som god gest, men dom kommer absolut inte få något nytt själva av Asus, då dom avsäger sig sådana här fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredix
Dom har säker skrivit något stans att dom inte ansvarar för tryckfel eller sådant.
Brukar vara standard tyvärr.

Ja det står väldigt tydligt på första sidan att inget ansvar för fel i manualen tages, dock är svensk konsumentlagstiftning lite speciell där det inte går att avtala bort allt.

Jag läser manualen nu (som finns på asus hemsida, svårt att direktlänka). Där de visar som trådskaparen säger man först skall applicera kylpastan. Men på bilden visar de bara spruta ut med en spruta ej smeta ut den. Vilken man dock måste göra med vissa kylpastor.

Så jag är rädd för att detta kommer bli svårt att få igenom, men helt klart är manualen dåligt skriven. Sedan gick väl processorn sönder och få asus att ersätta denna är värre.
*edit*
Inet brukar vara schyssta så kanske går det på goodwill.

*edit2*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz

http://www.devicedaily.com/wp-content/uploads/2009/03/p55-chi...

Hmm konstig sockel på i5an.. Så bena kanske inte var felböjda innan de fick av?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.devicedaily.com/wp-content/uploads/2009/03/p55-chi...

om du har rätt så är det ett riktigt epic fail detta, för pinsen såg ut ganska mycket sådär efter andra monteringen...men sen klantade man ju sig och gjorde så att en gick av...

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredix
Dom flesta kylpastor är lätta att applicera, men AS5 är som sagt segare och det gör att den är svårare att smeta ut.
Så med lite sunt förnuft så hade man låst fast CPUn först innan man smetade ut AS5an.
Inet byter kanske ut det som god gest, men dom kommer absolut inte få något nytt själva av Asus, då dom avsäger sig sådana här fel.

Asus bör ta hela ansvaret självfallet: Inet är ju bara en mellanhand som ger prolle och mobo till TS.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hmm konstig sockel på i5an.. Så bena kanske inte var felböjda innan de fick av?

Det skulle underlätta om TS tog en bild på pins'en?

EDIT: Ajaj, ta det som en dyr läxa. Min senaste läxa kostade mig 6500 kr...

EDIT2: Har bara ett av pins'en gått sönder så går det fortfarande att rädda. Jag tror att de går att löda tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min senaste läxa kostade en Marantz SR5600. Parallellkoppla aldrig högtalare!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT2: Har bara ett av pins'en gått sönder så går det fortfarande att rädda. Jag tror att de går att löda tillbaka.

ja det var bara en som gick av, dock så har jag ju böjt upp typ 80-90st... men jag får först se vad inet säger.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Kan du ta kort på hur de ser ut nu?

Permalänk
Medlem

jodå, men det kommer först upp imorrn... orkar inte rota fram kameran av förklarliga skäl, typ vad klockan är.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Min senaste läxa kostade en Marantz SR5600. Parallellkoppla aldrig högtalare!

Ungefär som att säga: "kör aldrig bil!"

Vet man vad man gör är det inget prob. jag har paralellkopplat 4st 4ohms talspolar på ett bryggkopplat slutsteg och det var aldrig nått problem trots en last på 0.5ohm/kanal!
Jag tog dock reda på fakta INNAN jag satte igång eftersom jag inte hade råd att chansa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Ungefär som att säga: "kör aldrig bil!"

Vet man vad man gör är det inget prob. jag har paralellkopplat 4st 4ohms talspolar på ett bryggkopplat slutsteg och det var aldrig nått problem trots en last på 0.5ohm/kanal!
Jag tog dock reda på fakta INNAN jag satte igång eftersom jag inte hade råd att chansa.

Jag parallellkopplade två st 6ohm högtalare på förstärkaren som ville ha 6-8 ohm.
Det lustiga är att JAG har aldrig fått den att fungera en längre tid, men pappa har den just nu nere vid sin dator och den har aldrig börjat spraka igen där. Lämnade även in den till en kille som spelade med den jättelänge och med nästan full effekt utan problem. Wierd.

Och allt var för att han jag köpte den av var och fjällvandrade så jag kunde inte nå honom. Han skulle hjälpa mig med en inställning som fixade något med multi-room.

OnT: Får hoppas på Inet-goodwill eller att du lyckas löda tillbaka pinnen (på något sätt).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
jodå, men det kommer först upp imorrn... orkar inte rota fram kameran av förklarliga skäl, typ vad klockan är.

Hmm, jag vet inte hur du uppfattade mitt inlägg men man ju tolka det på två sätt, beroende på hur snorkig man utgår från att jag är

1. Men kan du ta kort nudå?
2. Kan du ta kort så man ser hur moderkortet ser ut nu, innan du försöker modifiera ytterliggare

Och jag menade självklart tvåan.

Och ja, jag behövde förklara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Hmm, jag vet inte hur du uppfattade mitt inlägg men man ju tolka det på två sätt, beroende på hur snorkig man utgår från att jag är

2. Kan du ta kort så man ser hur moderkortet ser ut nu, innan du försöker modifiera ytterliggare

1. Han skulle inte knäppa kort nu för att han förmodligen skulle sova eller så är det för att han lär vara skapligt trött, precis som mig.

2. Han kommer inte att modifiera något mer nu skulle jag tro.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Citat:

Hallå! Det finns ingen åldersgräns på forumet, var försiktig!
Hahahha

Men jag tycker du borde få ett nytt moderkort(är prollen trasig?) då det var en dåligt skriven manual Men det är nog ganska lätt att förstå(för mig åtminstone) att prollen lätt flyger iväg när man smetar på något trögt som AS5, och kan då riskera skador på både moderkort och prolle, men hehehe jag är själv klumpig

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, kort kommer snart. dock så är kameran på vift så det lär ta typ 2 timmar innan jag får vantarna på den. kollade dock om jag kunde böja ner lite av pinsen så man ser ju i princip bara den som är av och någon som ligger ner.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"