Permalänk

Visual C++.NET

För några år sedan så investerade jag i Visual Studio 6 och det har tjänat mig väl. Nu har jag dock gått i tankarna om att köpa Visual C++.NET @ http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=/shopping/ProductDeta... eftersom C++ är det enda som jag egentligen använder fullskaligt ur Visual Studio-paketet.

Nu till min fråga, är det värt att köpa Visual C++.NET om man redan använder Visual C++ 6? Jag vet inget om hur stora skillnaderna och fördelarna är eftersom jag aldrig själv testat C++.NET.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Dom reaktioner jag hört är besvikelse...

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menååh
Dom reaktioner jag hört är besvikelse...

Utveckla gärna tack!

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

hehe. önskar jag kunde, men jag har bara hört korta kommentarer som "nja, jag är lite besviken över c++.NET" osv.. har aldrig orkat frågat varför

Visa signatur

...

Permalänk

Tydligen så finns Visual C++.NET i Standard och Pro, vill någon kunnig reda ut skillnaderna?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

*Scriptar mest själv...

Men, om man bläddrar ibland MS olika paket (standard, pro, premium etc) så skulle jag tipp att pro-versionen innehåller fler libs, garanteras msdn-biblioteket för developers mm.

Finns säkert mer info på msdn.microsoft.com om du vill söka lite.

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk
Medlem

Vill man ha uppdaterade libs/headers så laddar man hem det nya Platform SDK't till sitt IDE så har man genast de nyaste.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk

Läste detta på M$ angående Visual C++.NET:

Citat:

Microsoft Visual C++® .NET Standard Edition is available for the hobbyist, student, or beginner programmer looking to learn the Visual C++ language by constructing applications for Microsoft Windows® and the Web.

Professional C++ developers looking to construct complex data-driven or server-based solutions, including XML Web services, should get Visual Studio .NET, available in Professional, Enterprise Developer, and Enterprise Architect editions.

http://msdn.microsoft.com/visualc/howtobuy/choosing.asp

Vad är den egentliga skillnaderna mellan versionerna? Vilka nödvändiga "features" får man inte med i standard-paketet? Är det överhuvudtaget motiverat att köpa Visual C++.NET standard om det inte är anpassat för högre krav?

Jag är bara intresserad av själva C++-delen, men det verkar som om man måste investera i hela Visual Studio.NET om man har ögre krav än standard.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

en av våra föreläsare i AI sa att det finns ingen anledning till att gå infrån vc6 när det gäller c++ så är den fortfarande bäst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
en av våra föreläsare i AI sa att det finns ingen anledning till att gå infrån vc6 när det gäller c++ så är den fortfarande bäst

Tack! Då kör jag på som vanligt och låtsas som om inget hänt...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Visual C++.NET

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
För några år sedan så investerade jag i Visual Studio 6 och det har tjänat mig väl. Nu har jag dock gått i tankarna om att köpa Visual C++.NET @ http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=/shopping/ProductDeta... eftersom C++ är det enda som jag egentligen använder fullskaligt ur Visual Studio-paketet.

Nu till min fråga, är det värt att köpa Visual C++.NET om man redan använder Visual C++ 6? Jag vet inget om hur stora skillnaderna och fördelarna är eftersom jag aldrig själv testat C++.NET.

Det beror väl på vad 1200kr är värt i dina ögon. Skillnaden mellan .net och 6.0 är ungefär som skillnaden mellan XP och 2000. Skalet ser ganska annorlunda ut men under huven är det ungefär samma sak.

Min korta resenssion av det nya användargränssnittet är att det är smidigare att arbeta med, men tar mer plats på skärmen. 1600x1200 är att rekommendera. Allting under 1280x1024 är förkastligt; kör du lägre än så så tycker jag du ska behålla sexan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Visual C++.NET

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mala

Det beror väl på vad 1200kr är värt i dina ögon. Skillnaden mellan .net och 6.0 är ungefär som skillnaden mellan XP och 2000. Skalet ser ganska annorlunda ut men under huven är det ungefär samma sak.

Min korta resenssion av det nya användargränssnittet är att det är smidigare att arbeta med, men tar mer plats på skärmen. 1600x1200 är att rekommendera. Allting under 1280x1024 är förkastligt; kör du lägre än så så tycker jag du ska behålla sexan.

En ganska bra sammanfattning, skulle jag vilja säga. Finns lite sköna funktioner i .Net, som dynamic help etc, men det kanske inte är värt 1200 kr.

Permalänk
Avstängd

Okej, vet man inte så håller man tyst.

- msvc6 har en rätt sjyst optimerare (optimizer), men msvc7 ligger på en helt annan nivå, länkaren kan optimera alla moduler (sk. global optimization). Optimeraren är heller inte lika lokalt bunden, den kan optimera registerallokering mellan funktioner.
- debuggern är nästan dubbelt så avancerad, och faktiskt lite lättare att använda genom den nya "tabbed" utveckligsmiljön. Den har stöd för att visa MMX, SSE registrar och man koda direkt "inline asm" med MMX/SSE/SSE2 (kräver Service Pack 5 för msvc6).
- Du får en riktigt STL implementation, som går att kompilera på högsta varningsnivå.
- Nya "smarta" debugging aids - typ kompilatorn lägger in kod för titta efter "buffer overruns" etc.
- Mycket bättre Edit & Continue.
- Mycket, mycket, bättre stöd för C++ templates
- Stödjer äntligen "member function pointers"
- Stödjer NaN floats på ett riktigt sätt
- hur mycket som helst...

Är du fattig, eller dum i huvudet och kör warez - skaffa Mingw GNU Gcc eller något sådant. Kan du koda, eller vill koda seriöst - har du inget val - ia på Win32 platformen.

Och gud, C#. Vilket språk. Kärlek, säger jag bara....

Visa signatur

The artist formerly known to be quite a cocky bastard.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man som jag... kör VC7 compilern i VC6 guiet..

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Avstängd

matricks: för mycket fritid

Men vi har alla våra nojor, jag blir mobbad för att jag kodar på Sony 19" med upplösningen 1024x768...

Visa signatur

The artist formerly known to be quite a cocky bastard.