Permalänk

E8500 eller i5 - 650 Prosessor?

Ska jag satsa på en intel E8500 eller en i5 - 650 processor?;)
Personligen ser jag det som onödigt att köra quad när de flesta programmen och spelen bara klarar av dual. har jag fel? ska jag satsa på en i5 quad istället?:D

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min E8500 och den går lätt upp i 4ghz troligtvis uppåt 4200 om man pressar..

4 kärnor är inte troligt att du använder i dagsläget,, så,, Jag tycker det är ett lätt val och har så varit ända sen Quad kom

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Det man kan märka är att fps-dropsen inte blir lika kraftiga med en quad i olika spel, annars är prestandan på en överklockad core2duo ungefär som en klockad quad.

http://www.tomshardware.com/reviews/core-2-overclock,2146-12....

Där är ett test innehållandes en quad, en duo och en i7 både stock och o/c, du kan bläddra mellan olika tester där och bilda dig en uppfattning. Jag hittar dock tyvärr inte vad duon går i för hastighet, hehe, men står väl någonstans antar jag. Överlag ganska snarlik prestanda.

Permalänk

Men om man vill vara "framtids-säker" så borde jag välja en i5 va? Eftersom (vad jag förstått) så kommer intels socket 775 försvinna och socketerna 1156 och 1366 finnas kvar?

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk

Socketarna försvinner snabbt dom med. Men ifall du tänker på ekonomin så välj 775. Om du vill ha krut för pengarna, så välj i7-860 som går på 1156. i5 processorerna har inte Hyper-Threading. Kort med LGA1366 kan ibland ha 2 eller 3 grafikkort. Så ifall du vill uppgradera på den fronten, så vet du nog vad du vill välja.

Permalänk
Medlem

socket775 är knappast att rekommendera som nyköp.
Vad sägs om socket1156 moderkort med en billig Dual-Core G6950
klocka den +4ghz så har du din snabba två kärniga cpu som är billigare än E8500
Då har du dessutom möjligheten att byta upp dig till en i5/i7 ifall du ångrar din dual core köp.

Permalänk
Avstängd

AMD PH II 965 om du vill ha en socket som följer med ända upp till sex stjärniga processorer

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jo sant, det är klart att s775 inte är att rekomendera till ett nyköp men det är helt klart fortfarande mycke prestanda i dom,,

kan tillägga att Brorsans nya AMD Phenom2 965:a 125w i 3.8ghz bara gör 15.5s i superpi medan min gör 11s @4.0Ghz och 15s@3.14ghz

dom extra kärnorna kan bara vara bra att ha när man har program eller spel som stödjer dom..

DVS i framtiden,, men då räcker nog 2 kärnor med.. dvs om man optimerar användningen av dem..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Gör inte som min bror gjorde för ett år sedan, han skulle köpa ny dator och ville ha en dual core, E8500 till och med. Jag och min mors kille sa att han skulle köpa en quad för att få ett mer framtids säkert system, han sa nej och köpte en E8500. Nu i helgen ska han beställa en quad för han tycker datorn börjar kännas slö i vissa nyare program och spel han köpt, trots att den är klockad till ~3.9GHz. Så gör inte som han och få en massa extra utgifter om ett år köp ett ordentligt system dvs en i5'a direkt istället för en dual.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Gör inte som min bror gjorde för ett år sedan, han skulle köpa ny dator och ville ha en dual core, E8500 till och med. Jag och min mors kille sa att han skulle köpa en quad för att få ett mer framtids säkert system, han sa nej och köpte en E8500. Nu i helgen ska han beställa en quad för han tycker datorn börjar kännas slö i vissa nyare program och spel han köpt, trots att den är klockad till ~3.9GHz. Så gör inte som han och få en massa extra utgifter om ett år köp ett ordentligt system dvs en i5'a direkt istället för en dual.

Lite nyfiken på i vilka spel & program som han upplever E8500:an som slö?

Har både en E8400 & en i7 860. Skulle vara kul att göra lite jämförelser.

Edit: Skulle givetvis underlätta om man visste vad han hade för grafikkort oxå.

Visa signatur

*.*

Permalänk

En i5-750 låter kanske inte så tokigt:P
Den lär ju gå att klocka upp till 3Ghz ialafall. eller?
Om jag då kör en quad och programmen inte stödjer 4kärnor så kör den bara på två va? Men de allra flesta programmen idag stödjer väl 4 kan jag tänka mig. En i7a har inte vart fel men där sätter pengarna stopp!!
1700 - 1900 är vad jag kan tänka mig för en processor.

Alla som säger nått om AMD kan sluta med det =/ här är det intel som gäller!

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem

jag har en 8500 som jag kör på slö autoklock a´la 25%. jag har inte mött på något som gör att prollen säger nej än. och är väldigt nöjd med den. men jag skulle inte köpa en 2kärnig idag. iaf inte en 775

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stampe_92
En i5-750 låter kanske inte så tokigt:P
Den lär ju gå att klocka upp till 3Ghz ialafall. eller?
Om jag då kör en quad och programmen inte stödjer 4kärnor så kör den bara på två va? Men de allra flesta programmen idag stödjer väl 4 kan jag tänka mig. En i7a har inte vart fel men där sätter pengarna stopp!!
1700 - 1900 är vad jag kan tänka mig för en processor.

Alla som säger nått om AMD kan sluta med det =/ här är det intel som gäller!

i5an får du till 3.4 på stock volt. ska du spela så förlorar du prestanda med Hyper Threding.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Lite nyfiken på i vilka spel & program som han upplever E8500:an som slö?

Har både en E8400 & en i7 860. Skulle vara kul att göra lite jämförelser.

Edit: Skulle givetvis underlätta om man visste vad han hade för grafikkort oxå.

GTA IV var ett av dom spelen som han upplevde att det inte gick så bra som han ville. Sen när han sitter och ritar i google sketchup och har gjort ganska mycket och laddat ner några modeller så är det ganska ofta han får att "programmet svarar inte" och han ser då att hans CPU användning ligger väldigt högt. Han har ett 9800GT grafikkort.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR

kan tillägga att Brorsans nya AMD Phenom2 965:a 125w i 3.8ghz bara gör 15.5s i superpi medan min gör 11s @4.0Ghz och 15s@3.14ghz

Och SuperPI favoriserar inte Intel processorer Testa Wprime istället så får du se på annat.

OnT: Självklart ska du köra på AM3/s1156 intels 775 kommer det väl inte släppas några nya processorer till? Enda anledningen till att köpa en E8500 nu är om man har ett bra s775 mobo.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
i5an får du till 3.4 på stock volt. ska du spela så förlorar du prestanda med Hyper Threding.

/S

Vad är Hyper Threding?

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är Hyper Threding?

Så svårt kan det väl inte vara att googla "Hyperthreading"?

Permalänk
Medlem

Det roliga är att alla förstår att man ska köpa AM3/1156 nu pga mer framtidssäkert men då får man ju betala för det också,,

Framtidssäkert ? Finns det i datorbranchen ?

Ja menar,, för säkert mer än 5 år sedan så kom de dual core..

Hur många spel/program stödjer ens 2 kärnor ? och hur många betalade massor med tusenlappar för en ny sån,, när Singlecore funkar än idag,,

ja ni fattar,,

Nästan så vissa noobs tror att man har 10Ghz på en 4kärnig med 2,5ghz

Självklart skulle jag gärna ta en i7 för 5000kr om jag fick den gratis men det är ytterst få som behöver en sån processor.

Testade nyligt btw COD MW2 på en 4000+ /2GB minne ddr1/3870 512mb och det gick utmärkt och flöt på hur bra som helst med mid inställningar och 1680x1050 (Med Windows7 Ultimate)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Så svårt kan det väl inte vara att googla "Hyperthreading"?

nej men ändå xD

Så Hyperthreading finns inte i i5:orna men i i7:orna?
Hur pass mycke prastanda skilland gör Hyperthreading?

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem
Citat:

nej men ändå xD

Så Hyperthreading finns inte i i5:orna men i i7:orna?
Hur pass mycke prastanda skilland gör Hyperthreading?

I program som stödjer det, Stor skillnad!
I spel är det snarare en nackdel.

Beror på vad du skall ha den till, PS, CAD och liknande så gäller HT.
Spel, så skall du inte ha HT.

Permalänk

Hahah jag vill ha en processor som e bra på både program och spel.

så var jag förstår så fungerar en dualcore mer än väl? ska jag då köpa en i5-660 dual på 3,33Ghz eller en i5-750 quad på 2,66Ghz ?
i5-660 har Cacheminne: L2 - 2 x 256 KB - L3 4 MB
medan i5-750 har Cacheminne L2 - 4 x 256 KB - L3 8 MB
hurstor skilnad är det på prestandan med 4MB cache skillnad?
för om jag kör ett program som inte stödjer 4kärnor och jag kör med i5-750 så får jag ju bara 665Mhz alternativt med två kärnor 1,33

hur många spel och program stödjer idag 4kärnor?
är då en 2kärnig en bättresatsnig i nu läget? Doch inte på s775 utan s1156

EDIT1: rättade felskrivning.

EDIT2: en core 2 duo har ju 6MBCacheminne av typen L2

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem

det är typ en handfull max ett dussin som finns ute just nu men det kommer väl mer & mer stöd för flera kärnor men..

som du själv förstår så vinner man ju på att:

Köp ett bra moderkort för 1156 och en relativt billig i3 om du vill spara pengar, den är ganska liknande E8500 men har 32nm och är 73w samt nån liten detalj mer med sse4.1 eller nåt..

sen om 1 år så köper di en mycke mer prisvärd i7/i9 för s1156 och då kommer fler program & spel ha stöd för 4/6 kärnor..

Visa signatur

Permalänk

en i3:a var väll å underdriva lite

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk

Hur stor skilland gör Cacheminnet?
EDIT: ibland undrar jag varför jag bara inte googlar på saker *ARG PÅ MIG SJÄLV*
ett Cacheminne på 4mb jämfört med ett Cacheminne på 8mb på samma processorhastighet utgör (enl ett annat forum) 30% prestanda ökning.
Ne en i5-660 får de nog allt bli
LGA775 kommer de ju inga nya processorer till så de skippar vi!

Tackar för alla svar

det jag nu kommer att köpa är (för den intresserade):

ASUS P7P55D EVO, P55, Socket-1156 DDR3

Intel Core™ i5 Dual Processor i5-660Dual Core, 3.33Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GBKit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 and i7

Cooler Master Silent Pro M700, 700W PSUATX 12V Ver. 2.3, 80 plus, Modulära kablar, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm Fläkt

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Avstängd

Mycket vettigare att köpa 750 istället för 660...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Core 2 Duo/Quad är nog på väg att dö ut. Nu heter det i.

Intel byter processorer lika fort som damer byter trosor.

Permalänk

är de vettigare å köra quad?
tkr jag inte! hur många program idag stödjer 4 kärnor?
och jag kör en del gamla program och dom stödjer ju inte ens två så varför köra på 1/4 av processor kraften när jag kan köra på halva? en dual får de bli !

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
AMD PH II 965 om du vill ha en socket som följer med ända upp till sex stjärniga processorer

Sedan när började det finnas stjärnor i processorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Intel byter processorer lika fort som damer byter trosor.

Eller så fort som du byter kalsonger ?.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Eller så fort som du byter kalsonger ?.

OMFG i can't believe he just said that

Men seriöst, varför kör du 660? Antingen får du köra en C2D E8400/E8500 ELLER så kör du en i5 750. 660 är ganska dumt att köpa då det kostar MER än en i5 750. Förstår bara inte hur man kan välja en sådan framför en 750?

Klockfrekvensen kan du ändå ändra på, bara att höja den så får du lika snabba processorer även i saker som bara kräver en kärna.

Men E8400/E8500 är också riktigt bra grejer, om du ska ha dual-core (riktigt bra) så är det det som gäller helt klart (om du inte ska köra amd förstås då x2 550BE är mycket prisvärd). Men E8400/E8500 kan vara grymt bra, tycker absolut du ska ha en av dem.

Permalänk

FINNS DE INGEN SOM TÄNKER SOM JAG
jämför å köra ett program som klarar 1 eller 2 kärnor på en dual processor jämfört med en quad processor! vart får du bäst prestanda?

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander