Windows 7, Vägrar starta helt, startar om sig själv!

Permalänk

Windows 7, Vägrar starta helt, startar om sig själv!

Hej jag har ett hemmabygge här som jag satte ihop imorse, funkat bra hela dagen utan problem, drog igång 3dmark06 och vantage och fick ganska bra poäng! installerade ett spel och uppdaterade alla drivrutiner. Men för 30 minuter sedan satte jag in hörlurarna i uttaget därfram, både hörlurarna och micken fungerade, men strax efter det började saker i datorn hänga sig, först msn, sen skype, sen ljudprogrammet, ctrl+alt delete fungerade inte heller, så jag stängde av datorn på knappen. Nu vägrar datorn starta helt, detta är exact så det händer varje gång:

Jag startar på knappen, datorns fläktar och allt annat börjar låta, "reklam" för moderkortet kommer upp och jag kan välja trycka f12 delete å andra knappar för att komma åt bios mm. sen blir bilden blå(no signal dyker upp) sen blir det svart i en sekund och det står "loading operating sysyem" blått igen(no signal) Windows laddar dyker upp sen, som det blir när man startar, fast när dom små bollarna som flyger runt kommer in i mitten startar datorn om, samma sak som innan händer igen fast istället för att Windows laddnings sak kommer upp, så får jag välja att göra en "Startreparation" som inte kan hitta något, eller starta windows normalt, startar jag windows normalt så börjar allt om från början!

Hjälp mig snälla!:mad:

Mvh Robin

EDIT, letade runt lite och hittade detta!

Funnen rotsak:
------------------------
En korrigerings fil hindrar systemet från att starta
-------------------------

Va ska detta betyda?

Specifikationer:

Gigabyte GA-P55M-UD4
500GB Hitachi 7K1000.C
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
Intel Core i5 750, 2.66GHz
XFX Radeon HD5770 1GB
Antec Three Hundred
Corsair TX 650W 80+
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa i windows 7 skivan
Gå in i reparations/åtrställningsmenyn
In i komandotolken
skriv chkdsk /r
starta om.

Gör man en tvingad avstängning kan vissa filer bli skadade. Vilket checkdisk löser.

Permalänk

Jag gör detta med en gång! återkommer med resultatet!

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Om ganska många timmar gissar jag

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Så långt tid ska det inte ta om jag inte minn fel.

Permalänk
Medlem

Beror iofs på storlek på disken... en 2TB så hörs vi imorgon

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Öhm, jag får upp ett error när jag gör detta, står:

Filsystemet är av typen NTFS.
Det går inte att låsa aktuell enhet:
Det går inte att köra en diskkontroll för den här volymen eftersom den är skrivskyddad.

Va gör jag? ska jag starta om ändå?

PS jag har 500 GB behöver inte mer

Permalänk
Medlem

ta reda på vad din C: har fått för enhetsbeteckning i installationsprogramet(troligtvis inte c: )
Skriv chkdsk x: /r

jag tror den försöker köra en checkdisk på din dvd-skiva.
testa komandot help för alla komandon.

edit: tecken blev vist en j*vla smily

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
ta reda på vad din C: har fått för enhetsbeteckning i installationsprogramet(troligtvis inte c: )
Skriv chkdsk x: /r

jag tror den försöker köra en checkdisk på din dvd-skiva.
testa komandot help för alla komandon.

edit: tecken blev vist en j*vla smily

Hårddisken heter "x"

X:\windows\system32> (sen kommer det jag skriver)

Men chkdsk x:/r funkar inte heller, VIlken bokstav ska jag använda? C ?

Edit, Skrev chkdsk c:/r då hände det något iaf, men den jobbar bara i 3 sekunder sen e det klart, den frågar inte om jag vill starta om datorn heller. i slutet står det" Det gick inte att överföra loggande meddelanden till händelseloggen med följande status: 50"

Har det någon betydelse?

LÄngst upp i början står det: Volymetiketten är Reserverad av systemet.

Permalänk
Medlem

då borde ju disken fått c: som beteckning. testa starta om.

Permalänk

Gjorde det några gånger, samma sak igen!
Kan det funka om jag ominstallerar windows 7 ?

Edit, Fick reda på att min hårddisk hade bokstaven "D" så ska testa igen!

Permalänk

Den sökte igenom och sa att allt var bra från första början... vad gör jag nu ?

Permalänk
Medlem

Om det inte fungarar då får du väll ta och ominstallera.

Permalänk
Medlem

Låter som trasig hårdvara tycker jag...

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk

Jag tror jag kom på vad problemet är nu! Jag körde windows uppdate för några timmar sen, då fick jag ett error fast allt fortsatte fungera normalt, så tänkte inte mer på det. men har hittat ett ställe där det står att problemet med datorn är "BadPatch" så det kan vara så att den filen sabba något som inte märks förän man försöker starta upp datorn, ´kan detta stämma ?

Permalänk
Medlem

Att installera om är nog en bra ide..
Då vet du om det är hårdvaran eller "bad patch" som är problemet..

Lycka till!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk

Återinstallerade windows, e på skrivbordet nu och allt verkar fungera, återkommer om problemet kommer tillbaka!

tack för all hjälp!

Mvh Robin