Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ny burk långtidsbygge

Hej kära medlemmar på Sweclockers, nu är det så här att jag ska bygga ihop en dator som jag har tänkt ha färdig till sommaren ungefär. Datorns pris ska ligga på ungefär 7-8k, då ska OS ingå dock. Är inte intresserad av någon skärm eller liknande. Utan bara själva datorn Chassi, grafikkort, moderkort och allt vad det innebär.

Anledningen att jag har döpt tråden till långtidsbygge och att jag vill ha den klar till sommaren är att jag bara kan röra mig med 1050 kr varje månad ungefär. Så har tänkt att köpa en del åt gången eller något liknande.
Datorn ska självklart lämpa sig för spel då det är det jag är ute efter, den ska helst klara spel så som COD MW2, WoW och liknande på hyffsat höga inställningar.
Så jag vänder mig nu till er sweclockers, med hopp om att ni ska kunna slänga ihop en burk åt mig, på datorbutiken.com eller liknande.

PS: Vill ha en intel-baserad burk.

Tack på förhand // Alexander.

Permalänk

Värkar ju bara dumt. Vänta till sommar och spara pengarna och handla allt då. Du får mer för pengarna då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Värkar ju bara dumt. Vänta till sommar och spara pengarna och handla allt då. Du får mer för pengarna då.

Spelar mig inte så stor roll, gör även detta eftersom jag är en jävel på att spendera pengarna på riktigt onödiga saker.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jo det tycker jag med.. om ett halv år så är säkert samma saker hälften så billiga. Så vänta tills sommaren och köp allt då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guestah
Spelar mig inte så stor roll, gör även detta eftersom jag är en jävel på att spendera pengarna på riktigt onödiga saker.

ge dom där 1050 till din kära mor eller far och säg att dom inte får ge dig pengarna förrens sommarn så är det fixat ?

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Jo jo, jag förstår vart ni vill komma. och jag tackar er så hemskt mycket för att ni kommer med andra idéer. Dock handlar inte tråden om det, utan tråden handlar om att jag söker hjälp med att bygga en burk

Permalänk
Medlem

ja gör så! sätt ihop ett paket som verkar trevligt, skriver ner summan och sedan jämför du hur mycket du kommer att ha spart på att vänta!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
Jo det tycker jag med.. om ett halv år så är säkert samma saker hälften så billiga. Så vänta tills sommaren och köp allt då.

Vänta nu här. Hälften så billigt är detsamma som dubbelt så dyrt. Det tror jag inte ett dugg på hörrö! Hälften så dyrt kan jag däremot gå med på även om det är lite väl optimistiskt för de flesta delarna.

Tillbaka till ämnet.
Du kan ju börja med att köpa saker som inte utdateras så snabbt eller ändrar pris så mycket. Chassi, optisk enhet och nätaggregat kan du utan problem köpa lite tidigare. Men de kommer inte att kosta exakt 1050 per del ändå vilket innebär att du måste spara småsummor efter varje inköp ändå plus att frakt kan tillkomma för varje leverans beroende på inköpsställe.
Chassi - Antec 300 eller ännu bättre fractal designs Define R2 kan jag rekommendera.
Optisk enhet... ja ta en billig DVDbrännare. De flesta fungerar bra. Dessa två komponenter har du råd med på första månadens inköp.

Nätaggregat är lite klurigare. Det beror på om du vill ha ett eller två grafikkort och ett bra svar på detta får du först när du har råd att införskaffa grafikkrets. Pris och utvecklingstakt gör det omöjligt att idag säga vad du ska köpa för grafikkort om några månader. Händer för mycket i denna branch. Tjoff tjoff!

Hårddisk är ju egentligen smartare att vänta med men det gör ingen skillnad i spelprestanda att köpa tidigt. Enda skillnaden är att du kanske får några fler procent lagringsutrymme för samma peng men det spelar kanske itne så mycket roll. Så denna kan man välja efter de tre ovanstående. Men fråga gärna om hårddiskval när detta blir aktuellt längre fram.

Men egentligen håller jag trist nog med de andra. Ge pengarna till föräldrarna och köp en bra dator i ett köp senare så kan du balansera delarna mycket bättre. Kostnadseffektivt, men framförallt får du ut mer prestanda ur datorn om du köper lite senare.

Du kommer ändå behöva spara till både grafikkort, moderkort och processor då dessa kostar över din månadspeng. Sedan när du köpt endera del kommer du ha småpengar kvar då pris inte kommer matcha månadsinkomsten exakt vilket säkerligen kommer resultera i brända pengar på annat vilket medför att det kommer ta längre tid än de få månaderna du satt ut. Lägg till 3-4 månader då så kommer du ha en dator i höst.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Men seriöst det finns ju ingen mening med det ens ja kul köpt ett chasie som jag bara ska sitta och titta i?

Permalänk
Medlem

vissa komponenter kommer kosta ganska mycket mer än 1050 :-

sparar du ihop i 2 månader för att köpa nått som kostar 2100:- t.ex? eller hur hade du tänkt göra där?

ska bli kul att se hur många månader det dröjjer innan du ger vika och beställer hela härligheten direkt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz

Värkar? Ska du föda eller?

OT: Spara så mycket du behöver sen fixar du alla delar. Helt knasigt att köpa vissa delar nu och sedan vänta.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Jag förstår dina tankar, känner en kille som kör med samma stil, köper efter plånbok.
Sparar han så "glömmer" han lätt bort de

"SöderBäck" är på rätt linje, kör på med de som inte ändras.
Om vi skulle nu fylla en sån här tråd med div info om vad som kan/bör köpas eftersom så vore de bra om du fixade till info om exakta krav du har...
1: Ska datan vara snygg?
2: Spelprestanda hur viktigt?
3: Lagring´s kapacitet?
4: Vilka typ av anslutningar kommer du behöva, Trådlöst,Lan,Rs232 m.m.
5: Ska den överklockas?
Foga in så mycke du bara kan tänka dig, bättre 1 rad för mycke än 1 för lite!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ah, sån taktik~. Håller med det fina inlägget från Söderbäck. Ta grejer som känns statiska på marknaden och inte ändrar sig i lika hög takt.

Lite sent nu för mig att göra en lista, men

1. Chassi: Fractal Design Define R2
2. Optisk enhet: Vad som helst egentligen
3. RAM: Tror du får en liten vinst att vänta här med dem. Skulle köra DDR3 i 1600MHz eller nåt sånt.

Sen vilket GFX du ska ta tipsar jag om Radeon HD 58xx-serien. Om Fermi blir en jävla hit, inkludera den i din önskelista med och senare avväg vid köp. Men inse en sak, ett GFX kommer kostar fan 3-4 månads"löner"

Permalänk
Medlem

tack så mycket för svaren! sitter på praktiken just nu ska gå igenom era inlägg mer grundligt när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Håller med om Fractal Design Define R2 som chassi. Klockrent på alla sätt.
Beställer du från inet.se så söker du på "sweclockers" så slipper du frakten när du handlar över 500:- också, där tjänar du ett par slantar.

Mitt tips på CPUkylare:
Corsair Hydro H50.
http://www.inet.se/artikel/6308699

Permalänk
Medlem

Studiebidraget höjs till 1400:- varje månad nu:) Så nu blir det lättare att spara ihop.

Men som sagt, annars är det nog smartast att lägga undan pengar tills du väl ska köpa burken. För du kanske har ändrat dig när du väl ska köpa sista komponenten. Och då sitter du i klistret med en massa gamla delar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Undain
Ah, sån taktik~. Håller med det fina inlägget från Söderbäck. Ta grejer som känns statiska på marknaden och inte ändrar sig i lika hög takt.

Lite sent nu för mig att göra en lista, men

1. Chassi: Fractal Design Define R2
2. Optisk enhet: Vad som helst egentligen
3. RAM: Tror du får en liten vinst att vänta här med dem. Skulle köra DDR3 i 1600MHz eller nåt sånt.

Sen vilket GFX du ska ta tipsar jag om Radeon HD 58xx-serien. Om Fermi blir en jävla hit, inkludera den i din önskelista med och senare avväg vid köp. Men inse en sak, ett GFX kommer kostar fan 3-4 månads"löner"

Ram bör han ju vänta med att köpa tills han vet vad han ska köpa för processor/ styrkrets/sockel.
Och om han ska köpa ett HD58XX grafikkort så behöver han antagligen vänta längre än tills sommaren med detta datorköp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Studiebidraget höjs till 1400:- varje månad nu:) Så nu blir det lättare att spara ihop.

Men som sagt, annars är det nog smartast att lägga undan pengar tills du väl ska köpa burken. För du kanske har ändrat dig när du väl ska köpa sista komponenten. Och då sitter du i klistret med en massa gamla delar.

Där har du fel Dassh, studiebidraget för gymnasieelever kommer inte alls att höjas med 300 som alla tror. Det är bidraget för folk på högskolenivå och uppåt.

Jag vill inte ha någon hjälp längre då jag inte får någon vettig hjälp eftersom ingen kan hålla sig till topic eller läsa vad jag har skrivit. Tack så mycket ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Där har du fel Dassh, studiebidraget för gymnasieelever kommer inte alls att höjas med 300 som alla tror. Det är bidraget för folk på högskolenivå och uppåt.

Jag vill inte ha någon hjälp längre då jag inte får någon vettig hjälp eftersom ingen kan hålla sig till topic eller läsa vad jag har skrivit. Tack så mycket ändå

duee... jag skrev en hel del vettiga grejer högre upp. Lite otrevligt att snäsa även åt mitt svar...

För vettig hjälp har du fått. Jag har planerat inköp för de tre första månaderna åt dig. Längre än så bör du ändå inte planera nu då priser ändras snabbt för resterande delar och du inte har pengar för detta ännu.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Vakna upp på fel sida idag? Jag ser mycket väl att du vill ha en färdig LISTA med komponenter. Men det vore ju bara onödigt då den marknaden ändras snabbare än man vill tro, därav våra något difusa svar.

Läser man igenom tråden får du hjälp från en handfull personer. Ignorera inte det och dem är du snäll

Permalänk
Medlem
Citat:

PS: Vill ha en intel-baserad burk.
Jag vill inte ha någon hjälp längre då jag inte får någon vettig hjälp eftersom ingen kan hålla sig till topic eller läsa vad jag har skrivit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Undain
Läser man igenom tråden får du hjälp från en handfull personer.

Då Guestah vart känslig efter fråga om studiebidrag så slutför jag tråden med å säja...

Ska ni köpa en dator men saknar kontater å vill inhandla enftersom, gå efter
de som har minst betydelse/ändring först å de som rörs mest i sist
1: Låda + Nätagg "Fractal Design R2/600WPSU"
2: Moderkort + Hdd "Amd 790XT/1x500Gb"
3: Minne "2x2Gb DDR2"
4: Cpu "Phenom II x4"
5: Gpu "Ati 5770/5850 alt Nvidia 260"
Jag nonchar Intel kravet för de är inte aktuellt för en med bristande budget.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.