Inköp i Thailand? (macroobjektiv till D90)

Permalänk
Medlem

Inköp i Thailand? (macroobjektiv till D90)

Hallå där!

Om ungefär 2 veckor bär det av till Thailand för min del. Lär bli en hel del sol och bad men när man väl är där så finns ju chansen att hitta trevliga priser på objektiv till min Nikon D90.

Eftersom objektivet jag har nu (18-105/3,5-5,6 VR) inte direkt lämpar sig för extrema närbilder funderar jag på att införskaffa mig just ett macroobjektiv.

Finns det något jag bör tänka på?
Några tips på bra macroobjektiv?

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt objektivet själv, men "fotofolk" säger att Tamron 90 f/2.8 är ett väldigt bra objektiv.

Googla så hittar du en del om det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Jag äger en Tamron 90/2.8 sedan ganska nyligen och hittills är jag mycket nöjd. Rekommenderas.

Permalänk
Inaktiv

Ska du köpa ett Nikon original är deras Micro-Nikkor 60mm f/2.8G ett riktigt skarpt objektiv. Snabb fokusering. Ligger i samma prisklass som Tamron 90/2.8 (lite över)

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=75994

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt använda det till? Vilken brännvidd du bör välja beror lite på det tänkta huvudanvändningsområdet.

Insekter är skygga små kräk som gärna flyttar sig när man kommer för nära. Välj ett objektiv med så lång brännvidd som möjligt, gärna 150-200mm. Blommor och stilleben är inte lika skygga men det kan vara en fördel att stå en liten bit ifrån för att inte skugga motivet. 85-105mm.

Själv ser jag inte riktigt poängen i de allra kortaste makroobjektiven, 35-60mm, jag tycker man hamnar alldeles för nära motivet. Köp hellre ett lite längre, 85-105mm, för makro och ett 35/1,8 för ljusstyrka och allmänfoto. Jag använder själv Tamrons 90/2,8, det är duktigt skarpt men ganska långsam fokusering och plastigt byggt. För de 2500kr jag betalade är det dock fruktansvärt prisvärt! (Från Hongkong, i Sverige kostar det >4500kr).

PS. Nikonstore som Plurikus länkar till är i 90% av fallen överlägset dyrast i Sverige, köp hellre från Scandinavian Photo eller Cyberphoto. På Nikon AF-S 60/2,8 skiljer det 3-500kr mellan Nikonstore och de två andra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Zarkov: Jag länkade till Nikonstore för att visa objektivet, ingen vettig människa som handlar där när man kan köpa betydligt billgare på andra ställen, men det är en bra sida att kolla vilka Nikon-objektiv som finns

Gnashrak: Det finns ytterligare en fördel med Nikon-makrot och det är att det är planteckande, dvs ska man göra reproduktioner av plana motiv (fotografera av gamla foto eller kartor) håller den skärpan ut i kanterna. Ett normalt objektiv är sfäriskt tecknande, dvs skärpan ligger på samma avstånd från objektivet, oavsett vinkel från centrumlinjen.

Vilka motiv du ska ta avgör om du har fördel av denna funktion.

Permalänk
Medlem

Om du har något exempel på ett makroobjektiv som inte har ett plant skärpeplan så är du välkommen att visa detta. Svjv har alla makroobjektiv det, med reservation för att det kan finnas obskyra modeller från tillverkare som "ingen" hört talas om.

Permalänk

Nikon 105 VR är mycket bra och samtidigt får man ett helt ok tele för vanligt fotande. Kan kanske vara i "längsta" laget för blommor men funkar bra till insekter. Har ett gammalt micro 55/2.8 som komplement.

Det är väl så att när man köper utomlands så brukar den största förtjänsten i % vara på dyrare orginaloptik.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.