Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stampe_92
FINNS DE INGEN SOM TÄNKER SOM JAG
jämför å köra ett program som klarar 1 eller 2 kärnor på en dual processor jämfört med en quad processor! vart får du bäst prestanda?

Och så hoppar man fram 1 eller två år och det är helt plötsligt tvärtom.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk

de vart en i5-750 iaf

Visa signatur

M.V.H Wiktor Ahlander

Permalänk
Medlem
Citat:

Hahah jag vill ha en processor som e bra på både program och spel.

så var jag förstår så fungerar en dualcore mer än väl? ska jag då köpa en i5-660 dual på 3,33Ghz eller en i5-750 quad på 2,66Ghz ?
i5-660 har Cacheminne: L2 - 2 x 256 KB - L3 4 MB
medan i5-750 har Cacheminne L2 - 4 x 256 KB - L3 8 MB
hurstor skilnad är det på prestandan med 4MB cache skillnad?
för om jag kör ett program som inte stödjer 4kärnor och jag kör med i5-750 så får jag ju bara 665Mhz alternativt med två kärnor 1,33

hur många spel och program stödjer idag 4kärnor?
är då en 2kärnig en bättresatsnig i nu läget? Doch inte på s775 utan s1156

EDIT1: rättade felskrivning.

EDIT2: en core 2 duo har ju 6MBCacheminne av typen L2

Bara så du vet så ska du inte på tex en i7 ta 2,66 Ghz och dela det på 4 och en dual core ska du inte dela på hälften heller,om det står i7@2,66 så är det på varje kärna;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Citat:

de vart en i5-750 iaf

Bra köp! Om du inte visste det har den processorn "intel turbo boost" också vilket gör att om du t.ex spelar ett spel som bara använder 2 kärnor klockar den ned dom 2 kärnorna som inte används och klockar upp dom 2 som används just då,allt automatiskt.

Permalänk
Medlem

aa,, va helt ok köp inta allt för dyr

tror inte nån uppgraderat till i5/i7 från en Core2 om inte den funktionen fanns faktiskt..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek

Kan lova att det inte är en i5 750 man vill ha om 2 år ändå.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek

Vad spelar det för roll va om 2 år? Tror inte du är så mallig med en fyrkärning "budgetprocessor" från idag om 2 år. Man köper inte hårdvara idag som ska vara flera år frammåt. Visst kommer den funka bra även då men då är de andra grejer som gäller.

Köp det du har nytta av idag och kanske krydda lite. Ta inte i så du spricker nu och betala överpris för nåt du tror ska hålla för evigt, om ett år är du trött på de och vill ha nya häftiga grejer ändå.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Sedan när började det finnas stjärnor i processorer?

Eller så fort som du byter kalsonger ?.

Nej, för du har trollat bort dom.

Permalänk
Avstängd

Är nöjd med min E8200@3800mhz

Fast det blir nog en I9'a till hösten

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

FINNS DE INGEN SOM TÄNKER SOM JAG
jämför å köra ett program som klarar 1 eller 2 kärnor på en dual processor jämfört med en quad processor! vart får du bäst prestanda?

Som du säger så presterar oftast en Dual Core bättre än en Quad Core i program/spel som inte är optimerade för mer än två kärnor. De beror på klockfrekvensen. Dual Core har högre frekvenser än Quad Core i dom flesta fallen.
Men drar du igång ett program/spel med stöd för tre kärnor eller mer så blir prestandaskillnaden oftast markant bättre på en Quad Core än en Dual Core. GTA IV till exempel. Eller varför inte Dragon Age: Origins. Där presterar en Q6600 ungefär 70% bättre än en E6600. Enda skillnaden mellan dom två processorerna är antalet kärnor.

En sak till som är värt att tänka på. Eftersom du tänker köpa en Core i5 660 så skall du va medveten att du betalar för ett grafikkort också. Du kommer inte kunna använda de, och du har inget behov av att använda de heller.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.