Permalänk
Medlem

Två domän, två VMs, en extern IP

Jag kör en virtuell webserver på en dator. Till den har jag kopplat en domän och port 80 forwardas till den. Inga problem.

Dock ska en kompis få en virtuell server av mig, så det kommer att finnas två virtuella webservrar och två domän som pekar mot min IP.

domän1.tld ska gå till server1 och domän2.tld ska gå till server2. Hur bär jag mig åt?

Går det att sätta upp en virtual host i apache som redirectar domän2.tld till server2s interna ip på ngt sätt?

Jag har tittat lite på mod_proxy ( http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_proxy.html ), är det det jag behöver?

Virtualisering sker med VMWare Workstation och routern är tyvärr en vanlig hemmarouter och inget superdupergrej som kan massa coola portforwardgrejer.

Tack på förhand.

Permalänk

Inga problem att lösa hostingen av två domäner med virtualhosts i Apache, däremot kanske du behöver använda 301 / 302 redirect från din wminstans till webservern på den andra. Problemet i det här fallet är att få trafiken menad för den andra domänen att ansluta till wmserver2.

Ska han bara köra webserver så är det enklare och mindre resurskrävande att bara skapa en till virtual host i apache med en annan www-data mapp till honom på samma server. Lägg upp en ftpserver på maskinen och ge honom bara rättigheter till sin egen www-datafolder så kan han administrera websiten själv sedan.

Permalänk
Medlem

Han ska köra lite andra program och sånt också, flasm tillex, så jag är gladare om han håller sig på sin egen virtuella server.

Permalänk

Även jag har försökt mig på ett antal virtuella servers som gäst. Men det har aldrig blivit något bra. Själv använde jag VirtualBox och fick det fungera, men det fungerade bara ibland. Typ servrarna var uppe i 5 minuter innan dereas nätverk slutade fungera under en 30 minuter.

Min ide var att använda en server som brandvägg, sedan en annan som mailserver, sedan ha sql server osv... till slut la jag ned projektet eftersom jag kom ingen vart efter 200 timmar av förlorad tid. Att ha virtuella servers är nice ifall man behöver uppgradera hårdvaran, för då slipper man göra massa ominstallation och bökig konfiguration. Dessutom man kan lätt omkonfigurera hårdvaran till en virtuell server. Med virtualbox var det lätt få en server som gäst, men att ha flera var ritkigt bökigt. (Man ska använda sig av kommandot VBoxManage).

Så sist jag försökte mig på virtualle servers slutade med att någon mjukvaru bugg orsakade fel och allt brakade ihop. Min slutgiltiga åsikt är att det är bäst installera allt på riktig hårdvara. Så idag har jag flera domäner på en och samma webbserver.

Någon som tycker likadant som jag?

(hoppsan, märkte inte det där med flash osv)

Permalänk
Medlem

Jag hade inte satt upp det på det viset. Jag hade kört enbart en webbserver, givit din kompis en egen vhost som kan själv kan konfa precis hur han vill - det blir mycket mer meck att köra två webbservrar.

Permalänk
Medlem

prova annars att köra cherokee som proxy, har hört att den är lättare att confa.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

men återigen, förstår inte behovet att dubbla webbservrar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Han ska köra lite andra program och sånt också, flasm tillex, så jag är gladare om han håller sig på sin egen virtuella server.

Jag vill ha det så. Kom gärna med lösningar och förslag, strunta i att skriva att det är onödigt. För att han ska kunna installera program och sånt hur han vill så behövs det med än en virtual host också.

ExoCranial: Otur. Jag har inte haft ngra problem med en (och nu två) virtuella servrar. Bara jag får igång ngn sorts forwarding av hans HTTP-requests.

Permalänk
Medlem

Okej, men dubbla webbservrar på ett IP är inte att rekommendera - men absolut möjligt. Kör så det ryker...

Permalänk

Dina virtuella webservrar tilldelas varsin IP, t.ex 192.168.1.10 och 192.168.1.11 som inte är samma som den du fått från din internetleverantör. Varje server har virtuellt närverkskort. Sen har du en DNS server, kanske virtuell den med om du så vill. Tänk dig ett stort företag, t.ex. Amazon eller GoDaddy, dom köper nog nya webservers titt som tätt, så din lösning lär inte vara mer komplex än deras ClearOS kanske kan vara värd en titt? Du anvnder den som DNS server och ev. router. Jag har tankat hem den, och installerat den, men testade den aldrig eftesom datorn skramlade för mycket. Iallafall är den enkel att installera ifall du förstår dig på lite linux.