Permalänk

Kan Tv-kort göra detta?

Jag har en Panasonic PX70 plasma-tv med inbyggd modul bakom tv:n där jag sätter in mitt kort från Boxer så jag kan se canal plus. Till Tv:n så har jag kopplat en stationär dator som fungerar som en htpc för mig. Det jag skulle vilja är att kunna spela in från tv:n till datorns hårddisk och förmodar att jag då måste köpa ett tv-kort. Jag antar att jag inte får in canal plus på datorn (om jag inte skaffar ett s.k. tvillingkort) eftersom boxerkortet sitter i tv:n, men kan jag spela in det jag ser på tv:n till datorn? Eller kan jag bara spela in de kanaler som datorn får in från tv-kortet? Vad ska jag köpa för kort då?
Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Inaktiv

Om du istället köper dig en kortläsare (kolla adteknik.se) och en eller flera usb DVB-t stickor så kan di sedan installera dvblink v2 på din dator och lägga in a-camd i pluginsmappen efter det editerar du filen cardserver.conf så att den pekar emot din kortserver (förslagsvis NEWCS på din dator) sen kan du antingen strema ut tv till alla dina datorer (lika många anslutna datorer som du kar DVB-t mottagare)eller spela in en kanal medan du ser på en annan men även dela ut tillgång till ditt Boxerkort för datorn eller dreamboxen du har i sommarstugan eller i fjällstugan... eller till övernattningslägenheten i långtbortistan
Lite pill men fungerar ypperligt Tänk dock på att det inte är lagligt att dela ut tillgång till ditt kort utanför ditt egna hushåll..

Permalänk
Medlem

Om det finns videoutgång på tvn skulle du kunna koppla den till ett analogt tv-kort i datorn. Kolla manualen till TVn. Nackdelar - sämre kvalitet (digital-analog-digfital istället för digitalt direkt in i datorn), kan bara spela in den kanal som TVn visar, TVn måste vara igång för att kunna spela in...

smartwi och digitalt tv-kort med kortläsare skulle kunna vara ett annat alternativ...