Dator vs. konsoll. Kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Själv så går jag hellre ut med polarna på stan och dricker öl på något ställe än sitta hemma, med polarna, i myssoffan. Och spela tevespel!

Det är vad man gör när man blir vuxen.

haha jo visst är det så! Men det är jäkligt kul att sitta hemma med polarna och lira att ta ett par bärs ibland också.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Man får mer för pengarna ifall man köper HEM lite öl, bjuder in ett gäng o umgås hemma.

DET är mer vuxet tänkande... ekonomiskt också. xD

Eller så gör man som du föreslår först och när man suttit ett tag och goat till sig med ölen så drar man ut en sväng också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Man får mer för pengarna ifall man köper HEM lite öl, bjuder in ett gäng o umgås hemma.

DET är mer vuxet tänkande... ekonomiskt också. xD

Jag tyckte bara argumentet lät så korkat att jag var tvungen att svara med samma med samma retorik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
haha jo visst är det så! Men det är jäkligt kul att sitta hemma med polarna och lira att ta ett par bärs ibland också.

Visst. Men att använda ett tvspel som ditt "huvudargument" lät bara korkat för att träffa dina vänner och dricka öl, det var iallafall det intryck jag fick.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Det är ju fan vad alla hänger upp sig på grafiken, det lämnade jag bakom mig när jag fyllde 15..
Jag spelar spel för jag tycker det är kul och inte för att grafiken är bra.
Kan väl nämna att jag var en av dessa konsoll hatare när jag var mindre och spelade bara på PC, men nu har jag växt upp och spelar endast på min 360, vilket är fan så mycket skönare. Sitta i soffan och dela ett par kalla med ett par polare eller sitta ensam med ett headset i en datorstol och få musarm?
Soffan varje dag!

Härligt att du generaliserar att uppskattning av grafik är barnsligt, att spela på PC är barnsligt och att det är vuxet att dricka bärs med polare

Jag spelar hellre ensam än med polare, vill jag vara med polare så är jag det utanför dator & Konsollvärlden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Härligt att du generaliserar att uppskattning av grafik är barnsligt, att spela på PC är barnsligt och att det är vuxet att dricka bärs med polare

Jag spelar hellre ensam än med polare, vill jag vara med polare så är jag det utanför dator & Konsollvärlden.

Det finns spel anpassade för att spela med vänner. Testa guitar hero

Citat:

Visst, men om du ska spela upp nertankade filmer och spela spel så funkar det lika bra på en PC om du nu har någon pervers fetish där du måste bara spela exklusiva PS3 titlar. Och det låter ju rätt ju rätt korkat eller hur?

Jag tänker iallafall inte sluta köpa DVD när BR utbudet är knappast i närheten att man kan kalla det för en "ersättare" till DVD. Och skulle jag göra det så hade jag skaffat mig en Blu-ray spelare, inte någon plastig konsol som jag kan spela spel på för det har jag min PC till.

Tycker det låter rätt korkat att köpa en vanlig blu-rayspelare när en PS3 inte kostar mycket mer och kan göra samma sak.
Det är inte alls som att koppla en PC till tvn. För det första är det svårt att bygga en PC som är lika liten, tyst och drar lite ström.

Varför köpa DVD när filmer i 720p/1080p är så mycket trevligare att titta på?
Slutade titta DVD för snart 2 år sen och ser ingen orsak att gå tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
okej.... jag ska föprsöka ta detta kortfattat.........

ALLA och då menar jag nästan ALLA hushåll har en dator...

istället för att köpa en dator för att "Surfa och betala räkningar..." och sen köpa en konsoll för att "spela spel" så lägg dom 3 000:- från konsoll köpet på att vässa upp datorn och köp en x-box kontroller till pc'n....

då kan du köra online spel fps spel på rätt sätt och dessutom så kan du andvända skiten till dina räkningar osv...

DESSUTOM ÄR ALLA SPEL BILLIGARE TILL PC!
Jag köpte MW2 till pc för 59 kr.....
köpte CDkeyn och aktiverade i steam...
samma sak med fifa 10 det kostade 159:-
och fifa manager 10 kostade 42:-

konsoll? nej tack

Länka till butikerna du köpte spelen ifrån

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666

Tycker det låter rätt korkat att köpa en vanlig blu-rayspelare när en PS3 inte kostar mycket mer och kan göra samma sak.
Det är inte alls som att koppla en PC till tvn. För det första är det svårt att bygga en PC som är lika liten, tyst och drar lite ström.

Varför köpa DVD när filmer i 720p/1080p är så mycket trevligare att titta på?
Slutade titta DVD för snart 2 år sen och ser ingen orsak att gå tillbaka.

Det är en fråga som var och en får bedöma men som jag skrev tidigare så skulle mitt intresse i blu-ray vara film och inte spel och just därför hade jag inte skaffat en PS3, även om PS3 är bättre på ett par punkter än en dedikerad sådan.

Framförallt är det för att blu-ray spelaren i PS3 slits på ett helt annat sätt än vad den gör i en dedikerad sådan och den inställningen har jag tack vare vänner vars PS3 som har riktigt svårt att läsa till att inte läsa alls och detta efter något år.

Det är kanske svårt för dig att bygga en PC som är lika liten, tyst och som drar lite ström men är det något PS3 garanterat inte gör så är det vara strömsnål!

Visst, så är 1080 är trevligare att titta på men blu-ray utbudet är fortfarande väldigt litet jämnfört med DVD även om det blir hela tiden större. Men fram till att det sker så finns det ingen riktig poäng med det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en fråga som var och en får bedöma men som jag skrev tidigare så skulle mitt intresse i blu-ray vara film och inte spel och just därför hade jag inte skaffat en PS3, även om PS3 är bättre på ett par punkter än en dedikerad sådan.

Framförallt är det för att blu-ray spelaren i PS3 slits på ett helt annat sätt än vad den gör i en dedikerad sådan och den inställningen har jag tack vare vänner vars PS3 som har riktigt svårt att läsa till att inte läsa alls och detta efter något år.

Det är kanske svårt för dig att bygga en PC som är lika liten, tyst och som drar lite ström men är det något PS3 garanterat inte gör så är det vara strömsnål!

Visst, så är 1080 är trevligare att titta på men blu-ray utbudet är fortfarande väldigt litet jämnfört med DVD även om det blir hela tiden större. Men fram till att det sker så finns det ingen riktig poäng med det.

Det beror mycket på att man använder en PS3 oftare än du använder en blu-rayspelare.

En PS3 slim drar 55W vid uppspelande av 1080p film och 85W vid spel det är 5ggr mindre än min dator drar vid idle.
Även om du bygger en strömsnål PC lär du inte komma under 55W och fortfarande kunna se 1080p filmer med DTS-HD MA utan fel.
Dom äldre maskinerna drar rätt mycket ström men dom tillverkas inte nåmer.

Alla stora filmer finns i blu-ray idag Bara b-filmer som är svåra att få tag på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det beror mycket på att man använder en PS3 oftare än du använder en blu-rayspelare.

En PS3 slim drar 55W vid uppspelande av 1080p film och 85W vid spel det är 5ggr mindre än min dator drar vid idle.
Även om du bygger en strömsnål PC lär du inte komma under 55W och fortfarande kunna se 1080p filmer med DTS-HD MA utan fel.

Alla stora filmer finns i blu-ray idag Bara b-filmer som är svåra att få tag på.

Min dator drar konstigt nog under 90w i idle. Så du måste ha någon gammal pentium 4 eller något med tanke på hur mkt din kan dra..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Min dator drar konstigt nog under 90w i idle.

Inte så konstigt egentligen. Ditt mobo verkar inte direkt high-end så det har färre "faser" på strömförsörjningen och sen har du ju 5850 som drar väldigt lite i vila. Sen drar Phenom II väldigt lite i vila också men du kan säkert komma ännu lägre än 90W om du "tweakar" lite.

Citat:

5*85=425W!!! Min förra PC (Athlon64) drog ca 85W i vila och min nuvarande (Phenom X4) drar ca 125-135W i vila (beror lite på om hårddiskarna är igång, C&Q, C1E, HyperTransport-klock och mycket annat).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om det ändå vore så. Långtifrån alla av de stora filmerna har fått nyrelease på BD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten

Varför inte det bästa av båda världar?

Detta gäller även pc och konsol. Man behöver inte ta parti o säga att den ena eller den andra är en vinnare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Främsta argumentet för PCn är det som Jensih tar upp.
Alla måste ju ha en dator hemma, då kan man ju lika gärna spela på den också.
(Bara att dra extra kabel till TVn och skaffa trådlösa kontroller så kan man välja att lira från skrivbordet eller soffan)
Är ju smidigt att ha allt i samma maskin och kunna skifta mellan spelandet och allt annat. Spela lite, arbeta lite, surfa, ta en screen och photoshoppa den, etc. Man har allt på samma ställe.
Spelen är billigare och man har fler möjligheter (tex mods), och är inte låst till något konsols begräsningar.

Konsolen är dock härlig för att den är så plug n play.
Alla har samma hårdvara så inget bök med kompatbilitet, man behöver aldrig pula med inställningar eller defragga, när man ska spela slipper man fundera över systemkrav eller någonting, bara att köpa ett spel, sätta i skivan och börja spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Inte så konstigt egentligen. Ditt mobo verkar inte direkt high-end så det har färre "faser" på strömförsörjningen och sen har du ju 5850 som drar väldigt lite i vila. Sen drar Phenom II väldigt lite i vila också men du kan säkert komma ännu lägre än 90W om du "tweakar" lite.

5*85=425W!!! Min förra PC (Athlon64) drog ca 85W i vila och min nuvarande (Phenom X4) drar ca 125-135W i vila (beror lite på om hårddiskarna är igång, C&Q, C1E, HyperTransport-klock och mycket annat).

Tänkte på 55W*4
Min klockade Q6600 och 4870x2 drar omkring 200W i vila

Citat:

Om det ändå vore så. Långtifrån alla av de stora filmerna har fått nyrelease på BD.

Allt jag letat efter har funnits i HD. Bara Tromarullar som inte finns i HD ännu.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Är man en tönt bara för att man inte vill ha konsoll, då är det ju snarare du som är trång till synsättet? Du har missat hela poängen det handlar inte om att man inte får ha konsoll och PC. Tråden handlar om vad som är mest prisvärt. Många här inne har konsoll och PC. Larvigt att dra in piratkopieringen då WI och Xbox360 användare chippar sina konsoller. Vem har sagt att man inte får ha konsoll och pc? banck pratar inte om mmorpg med månadskostnad, snarare om MW2 CoH, cs etc etc.

Nej, du får nog läsa om och sen försöka förstå en gång till vad jag vill få fram. Försök att tänka lite mer än exakt vad som står nerskrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Nej, du får nog läsa om och sen försöka förstå en gång till vad jag vill få fram. Försök att tänka lite mer än exakt vad som står nerskrivet.

Det har du helt rätt i

Var rätt grinig den morgon på jobbet. Mitt fel som skummade lite för snabbt.

Permalänk
Medlem

55W var ps3slim i uppspelning av 1080p, ni jämnför med dator i idle läge. Säger inget. bättre att jämnföra äpplen mot äpplen och päron mot päron

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem

Vad är godast äpplen eller päron??

Ja precis det är en smaksak!! samma gäller PC eller Console.

Vissa tycker att det är bättre att spela på en PC och andra tycker att det är bättre att spela på en Console. Det finns inget som är rätt eller fel!

Samma sak gäller när det kommer till om man ska ha en fullHD tv för att kunna få en bra spelupplevelse eller inte. sitter man men en gamma "tjocktv" och tycker att det är bra så är det också bra, för den personen. samma sak behöver juh inte vara sant för en annan person.

Att ni orkar hålla på !

Permalänk
Medlem

Är mitt PS3 ett äpple eller ett päron?

Förövrigt har jag min som mediacenter, inget slår att kunna sitta i soffan o bläddra igenom datorns filmer/musik med en trådlös kontroll.

Rallyspel (GT5 i äkta 1080p på 42" är mumma), Rock band/GH samt sportspel med polarna ska definitivt upplevas på TVn.

Men självklart PC till FPS och strategi, där är kontrollen överlägsen.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling

Rallyspel, Rock band/GH samt sportspel med polarna ska definitivt upplevas på TVn.

Men självklart PC till FPS och strategi, där är kontrollen överlägsen.

Japp här har vi svaret grabbar. Bara att låsa tråden!

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av U-S-S-R
Japp här har vi svaret grabbar. Bara att låsa tråden!

+1

Sluta vara larviga, PC-folket är avundsjukt för att det är svårt att spela flera personer samtidigt i samma soffa, och Konsollfolket är avundsjuka på grafiken och att de inte kan ladda ner spel gratis, äpplen och päron folks, äpplen å päron. Lock ze thread.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Är man en komplett gamingnörd ska man ha både och. Vissa spel passar bättre på PC och andra på konsoll, det går inte att välja och få det bästa av två världar. Köper man den ena får man kompromissa, köper man båda kan man få det bästa av två världar.

Väldigt enkelt.

Vill man ha ännu mer frihet i valen av spel så köper man en PC och sen den berömda trean (Wii, 360 och PS3) kanske tom. några portabla varianter också.
Sen är det bara att gejma.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byss
Vad är godast äpplen eller päron??

Ja precis det är en smaksak!! samma gäller PC eller Console.

Vissa tycker att det är bättre att spela på en PC och andra tycker att det är bättre att spela på en Console. Det finns inget som är rätt eller fel!

Samma sak gäller när det kommer till om man ska ha en fullHD tv för att kunna få en bra spelupplevelse eller inte. sitter man men en gamma "tjocktv" och tycker att det är bra så är det också bra, för den personen. samma sak behöver juh inte vara sant för en annan person.

Att ni orkar hålla på !

Jag menade till dem som jämnförde watt driften på ps3slim när den spelar 1080p mot watt driften på en dator som idlar

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Avstängd

En platt TV drar ju t.o.m mer ström än en CRT/Tjock TV så PS3+platt TV = lotsa-power-wattage.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
En platt TV drar ju t.o.m mer ström än en CRT/Tjock TV så PS3+platt TV = lotsa-power-wattage.

En 42" lcd drar runt 170W och en 42" LED drar runt 100W.

Har du en märkesskärm till datorn på 32" drar den runt 135W
Har du en 24" märkesskärm till datorn på 24" drar den runt 65W

Så tar vi metros strömsnåla Phenom 2 som drar 125W i vila och lägger den tillsammans med en 24" skärm så drar hans dator 190W

Tar vi PS3 tillsammans med en 42" lcd drar den 225W vid uppspelning av 1080p

Sedan kan du fråga dig om det är värt att lägga 35W mer på att få en mycket större bild samt möjlighet att titta film istället för titta på ett skrivbordsunderlägg.

EDIT: och äger du en LED får du inte bara större bild, möjlighet att se på film men din PS3 drar även mindre ström än din dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så tar vi metros strömsnåla Phenom 2 som drar 125W i vila

Liten rättelse bara: Phenom 1 ska det vara men det syns nog i sign också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Men snälla, el kostar 1 spänn kW/h. Spelar du i 3 timmar oavsett burk och skärm kostar det max 2 spänn i el och skillnaden mellan en konfiguration och en annan lär max vara 20 öre per timme så hela diskussionen är totalt meningslös.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Det har du helt rätt i

Var rätt grinig den morgon på jobbet. Mitt fel som skummade lite för snabbt.

Det är vi alla ibland

Permalänk
Citat:

Själv så går jag hellre ut med polarna på stan och dricker öl på något ställe än sitta hemma, med polarna, i myssoffan. Och spela tevespel!

Det är vad man gör när man blir vuxen.

När man blir vuxen lär man sig undvika syftningsfel.

Permalänk
Avstängd

Har en fråga till alla PS3 fans.

Vad är det som är snyggt med detta spel? ser ju ut som vilket annat konsoll spel som helst?

http://theavidgamer.files.wordpress.com/2009/10/uncharted2.jp...

Ser inte alls märkvärdigt ut? Fyrkantigt/Lågtexturerat/Massa blur och kisskass AA och AF =/

Spel från 07 ser bättre ut än uncharted 2 från 09 =/

http://www.hardwired.hu/img/wg/2/743/Crysis_44.jpg

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Datorn är så överlägsen konsolen, inget att snacka om... prismässigt kan jag tänka mig de dessutom ligger lika, så varför inte välja det som presterar bäst?
Idioti...

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Har en fråga till alla PC fans.

Vad är det som är snyggt med detta spel? ser ju ut som vilket annat PC spel som helst?

http://www.romperz.com/wp-content/uploads/2008/05/sims3watch....

Ser inte alls märkvärdigt ut? Fyrkantigt/Lågtexturerat/Massa blur och kisskass AA och AF =/

Spel från en 5 år gammal PS3 har snyggare spel än en dagsfärsk PC. :/

http://games.gearlive.com/blogimages/heavy_rain.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men snälla, el kostar 1 spänn kW/h. Spelar du i 3 timmar oavsett burk och skärm kostar det max 2 spänn i el och skillnaden mellan en konfiguration och en annan lär max vara 20 öre per timme så hela diskussionen är totalt meningslös.

Nej men räknar du bort kostnaden för skärmen så kostar din PS3 knappt en 3e/5e del av din PC om du sitter på ett 5870 eller liknande.
I långa loppet är det rätt stora pengar och för dom. För varje 3kr till 5kr du betalar för att spela Crysis kostar det dig dryga 1kr att spela Uncharted 2.

Visa signatur