Mina föräldrar använde någon form av kontroll mot min lillasyster, förmodligen den inbyggda, så att hon inte skulle kunna använda datorn mer än ett visst antal timmar per dygn och inte mellan vissa klockslag. Om jag minns rätt så fungerade det väldigt tveksamt, mycket för att hon använde min storebrors inloggning, sen tror jag inte att det alltid funkade.
Men ja, det finns massvis med parental control mot porr, våld och annat till OSX. Här har mozilla några addons för lite föräldrakontroll: http://support.mozilla.com/en-US/kb/Parental%20controls
Det finns även specifika browsers som är riktade till barn, men de är väldigt tveksamma rent funktionsmässigt precis som mycket andra 3epartsprogram till OSX.
Sen har du, som jag nämnde tidigare, föräldrakontroll i Systeminställningar -> Föräldrakontroll. Jag skapade ett testkonto för att kolla igenom inställningarna och det verkade vara ganska ordentligt. Du kan välja vilka program som ska vara tillåtna och vilka webbsidor som får besökas. Men det innebär förmodligen att dina barn måste använda Safari. Där kan du även leka FRA och kolla i loggar exakt vad dina barn har gjort.
Men rent allmänt så är det bs. Det går alltid att gå runt sånna här skydd och om dina barn verkligen vill kika på porr så kommer de hitta ett sätt att göra det. Fast om de är 10 år kan jag förstå om du inte vill att de ska porrsurfa.