Permalänk

Få bort bas neråt.

Hej!

Jo det är så att jag har två stycken 15" cerwin eller carwin vega högtalare som jag har satt i basfilter i så det vibrerar i hela huset :).

Hur ska jag göra så att de där nere inte hör mig eller dämpar basen för dem i alla fall? Alltså våningen under, för vi bor högst upp :).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

lycka till med att dämpa dom utan att förstöra ljudet helt. går typ inte. om du inte lägger i en massa ljudissolering mellan våningarna

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
lycka till med att dämpa dom utan att förstöra ljudet helt. går typ inte. om du inte lägger i en massa ljudissolering mellan våningarna

Okey :/ känns jobbigt att behöva dra ner basen när det känns som att jag kan slå ut alla fönster i huset

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Blir nog väldigt svårt.

Någonting som kan hjälpa liiiite är att sätta högtalarna på vibrationsdämpande material, men eftersom bas är rundgående och har så pass långa längdvågor så blir det väldigt svårt.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Varför man har "små" stativhögtalare om man bor i lägenhet.

Vibrationsdämpning mellan högtalarna och golvet, SD fötter eller motsvarande, några bitar liggunderlag kan funka som test. Bör hjälpa mot ljud som fortplantas via stommen/golvet/taket i huset men själva ljudet är det inte mycket man kan göra med rimliga medel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Gillar du techno

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Du kan filtrera bort den djupaste basen men det kommer låta skit tyvärr, inget att rekommendera.

Jag vet att det är underbart med bas men bor man med grannar så är tyvärr enda alternativet att skaffa högtalare som passar (det vill säga mindre högtalare).

Flytta till landet istället så ska du se att du snart har riktigt fin tinnitus

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Det klassiska för att se till att _vibrationer_ inte fortplantar sig är genom följande: Högtalare -> Sonic dämpkuddar -> Stenplatta -> Sonic dämpkuddar.

Men ditt problem är med all säkerhet inte vibrationerna, utan ljudvågorna.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Det klassiska för att se till att _vibrationer_ inte fortplantar sig är genom följande: Högtalare -> Sonic dämpkuddar -> Stenplatta -> Sonic dämpkuddar.

Men ditt problem är med all säkerhet inte vibrationerna, utan ljudvågorna.

Han behöver dämpa meter bakom hötalarna också för att inte betongen ska föra med sig ljudet i hela "huset" eller vad det är han bor i.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Han behöver dämpa meter bakom hötalarna också för att inte betongen ska föra med sig ljudet i hela "huset" eller vad det är han bor i.

Kojan?

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

det är ett stort stenhus. men det är lika bra att sälja grejjorna alltså

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

aa asså, mina grannar som flyttade in förra månaden har alldeles för stor partyanläggning,, de hade inflyttningsfest och det lät som om dom var i mitt vardagsrum...

Bor man så, så ska man köpa en lite mindre hemmabio med finlir, man kan ha en baslåda men inte en 15" eller nåt sånt,, och spela inte efter 23:00 är väl en till regel,, lite respekt..

Och om du gillar dunka dunka så åk ut på krogen

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

köp spikes, http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hogtalare/dali_...
finns ju billigare än dom men de var dom första jag hittade.
de har funkat bra för mig, dom tog bort en del av bas ljudet som går ner.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera spikes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Jag skulle inte rekommendera spikes.

Varför inte?

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downside
Varför inte?

Spikes gör inte mycket för att förhindra vibrationer ner i golvet, det ser däremot till att högtalaren står stadigt. Så att den kan överföra maximalt med vibrationer ner till grannarna

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Om det är någon enstaka resonansfrekvens som spökar så kan ju Helmholtzresonatorer hjälpa men de tar ju en del plats, och borde ju allra helst vara placerade hos grannarna ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Om det är någon enstaka resonansfrekvens som spökar så kan ju Helmholtzresonatorer hjälpa men de tar ju en del plats, och borde ju allra helst vara placerade hos grannarna ..

Ska de hjälpa hos grannarna så måste ju resonatorerna vara placerade hos grannarna, och det är nog inte något de vill.

Jag tror inte denna typen av akustikbehandling är rätt metod för att lösa detta problemet.

Det ända jag kan komma på är att du bygger ett rum i ditt rum, med så kallat flytande golv. Mer om detta finns på http://forum.studio.se , men det är en väldig extremlösning.

Jag skulle antingen gjort så bra som möjligt av situationen och åtminstonde se till att vibrationerna inte sprider sig ner i golvet, eller helt enkelt leta efter ett par lurar(i know, hur skoj är det?).

Mvh Daniel