Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

GTA IV med HD4670

Min bror köpte nytt grafikkort häromdagen, https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495278, och bytte upp sig från moderkortsgrafiken. Det funkade riktigt bra faktiskt, lyckades maxa COD4 i 1280x1024, vilket han inte kunde köra alls innan så det är ju en stor skillnad. Men när vi testade GTA IV så gick det helt åt helvete, inte ens på allra lägsta inställningarna var det laggfritt.

Det skumma är att jag körde spelet för ett tag sen på en E2140 1.6GHz, X1950GT, 2GB RAM på lägsta, och det flöt på perfekt. (Dock tråkigt som fan med lägsta inställningarna...). Då tänkte vi att vi testar hans kort i min burk (Spec. i sign.), men likväl där laggade det som ett as på lägsta. Och det är ju ganska konstigt eftersom att innan jag uppgraderade mig till X2 550 så kunde jag ju lira med E2140.

Jag förstår verkligen inte, med min dator borde det ändå funkat hyfsat bra (Typ medium?) då jag sett videos på YouTube där folk kört spelet med 4670 och klarat av det på bra grafik.

Och jag som nästan var nära på att köpa ett likadant kort när jag såg hur mycket hans spel förbättrades plus att det var riktigt billigt, tvekar som fan nu.

Så vad fan är grejen, någon som har någon aning?
Btw så testade vi med senaste drivisar så det är inte det.

Permalänk

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort gamla drivrutiner ordentligt så att det inte blir prestandasänkande konflikter?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Har du tagit bort gamla drivrutiner ordentligt så att det inte blir prestandasänkande konflikter?

Japp, rensade bort alla gamla ATI-drivrutiner, startade om datorn osv. efteråt.

Permalänk
Medlem

4670 är det lägsta man ska köpa för spel, så förvänta dig ingenting.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

har du laddat ner dom senaste patcharna? kör själv gta iv i 1920x1200 på low/medium med ett 4670!

Permalänk
Medlem

Att patcha hjälper faktiskt en hel del, min rigg klarade nästan GTA på ~max med lite hack ibland men efter patchen så flyter det som smör.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Inte ens min rigg klarar av GTA IV på max eller lägsta utan lagg
Och då sitter jag med:
Phenom X4 965
4GB DDR3 1333mhz
XFX 5770 1GB DDR5

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

du behöver en quad core. Prova lås upp din 550.

En kompis spelade gta iv med ett HD4350. Han fick köra på lägsta och det flöt väl inte så jättebra men det gick att spela.

4670 borde klara spelet bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
du behöver en quad core. Prova lås upp din 550.

En kompis spelade gta iv med ett HD4350. Han fick köra på lägsta och det flöt väl inte så jättebra men det gick att spela.

4670 borde klara spelet bra.

Har patchat spelet nu och ska testa igen.
550 har jag redan provat låsa upp, utan lycka. Fick ett dåligt ex.

Är 4730 något att ha btw?

Permalänk
Medlem

Hehe, 4730? Visste inte ens att det fanns ett kort som heter så
Satsa på minst ett 4770 om du ska köpa nytt.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

https://www.inet.se/artikel/5408473/powercolor-radeon-hd4730-...

Kommer jag klara GTA med 4770 och min processor då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
4670 är det lägsta man ska köpa för spel, så förvänta dig ingenting.

Så HD4670 skulle inte vara bättre än 1950GT? Skitsnack, han ska märka en betydligt skillnad även fast det inte är HD5970 han byter till.

Se till att ha nyaste patcharna och rensat från gamla drivrutiner igen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Nu har jag avinstallerat alla drivrutiner med Driver Sweeper och installerat nyaste med 4670-kortet. Ominstallerade även spelet.

Nu när jag testar så kan jag köra på allra högsta inställningarna i 1440x900 utan lagg, FÖRUTOM: så fort man svänger med vilken bil som helst så stannar det upp i en halv sekund och sedan fortsätter man att åka, samma sak händer när man hoppar med gubben. Men så fort man åker rakt med bil eller springer rakt så är det 100% laggfritt. Wtf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
Nu har jag avinstallerat alla drivrutiner med Driver Sweeper och installerat nyaste med 4670-kortet. Ominstallerade även spelet.

Nu när jag testar så kan jag köra på allra högsta inställningarna i 1440x900 utan lagg, FÖRUTOM: så fort man svänger med vilken bil som helst så stannar det upp i en halv sekund och sedan fortsätter man att åka, samma sak händer när man hoppar med gubben. Men så fort man åker rakt med bil eller springer rakt så är det 100% laggfritt. Wtf?

Låter som att datorn har för lite ram minne, eller för lite grafikkorts minne. Hur mycket minne har du på GPU respektive RAM?

Kolla om hårddisken swappar mycket, då skulle mer ram behövas

Permalänk
Avstängd

Patcha, om du inte kan spela då så har du för klen dator

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Låter som att datorn har för lite ram minne, eller för lite grafikkorts minne. Hur mycket minne har du på GPU respektive RAM?

Kolla om hårddisken swappar mycket, då skulle mer ram behövas

RAM-minne: 4GB
GPU: 1GB

Vad menas med swappar och hur kollar jag det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
Patcha, om du inte kan spela då så har du för klen dator

Vilken patch ska jag installera då?

Permalänk

Alla får vänta på Nvidia Fermi helt enkelt

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

NU FUNKAR DET!

Patchen hjälpte, och jag kör det laggfritt med ett 4670 på högsta settings nu får det bli att beställa ett sånt och lämna tillbaka min brors.

Permalänk
Medlem

Vad va de för patch du instalerade? Har mitt GTA på Steam, så den ska ju uppdatera själv, men min burk i sign har ju stora problem med spelet.

Ellr är en E6600 på 3.1ghz så mkt långsammare än en AMD Phenom II X2 550 BE som du har? Verkar ju som att det är CPU:n som flaskar ordentligt efterssom du klarar köra det på ett 4670, men jag kan inte de med ett 5770.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Vad va de för patch du instalerade? Har mitt GTA på Steam, så den ska ju uppdatera själv, men min burk i sign har ju stora problem med spelet.

Ellr är en E6600 på 3.1ghz så mkt långsammare än en AMD Phenom II X2 550 BE som du har? Verkar ju som att det är CPU:n som flaskar ordentligt efterssom du klarar köra det på ett 4670, men jag kan inte de med ett 5770.

Jag klarar det utan problem med min burk.. Låter som ett udda problem

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid

Här har du patchen: http://uploaded.to/file/zy2ydk

Låter konstigt att du har problem :s Enligt AnandTech Bench så är har min snäppet fler poäng när det gäller spel, men det ska inte märkas någon skillnad, speciellt inte när du kör på ett 5770 heller. (Sen är ju min klockad till 3.7GHz)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Jag klarar det utan problem med min burk.. Låter som ett udda problem

Ja de måste va nått fel, samma cpu till o med. Nu har ja de inte instalerat men tankar väl hem de från Steam under natten så ska ja testa om patchen går att instalera. För som sagt, de är ju en sån grej Steam ska sköta automatiskt. Nu har jag inte testat på lägsta inställingarna, men väldigt låga iaf, o de e ju inte nån bra fps ja får.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att patchen funka, dock så är ett GB DDR2-minne oftast dåligt jämfört med hälften GDDR3-minne på grafikkort. Minst GDDR3 är alltid att föredra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Skönt att patchen funka, dock så är ett GB DDR2-minne oftast dåligt jämfört med hälften GDDR3-minne på grafikkort. Minst GDDR3 är alltid att föredra.

Jo jag vet men nu funkar det iallafall för honom också på hyfsad grafik, med E2140 jag beställde ett med 1 GB DDR3-minne iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem...har patchat till 1.0.4 samt installerat nyaste catalyst men fungerar ej som det ska endå...flyter på ganska bra tills man snabbt kör en längre sträcka då fryser det varje 2 sekunder för en halv minut men efter dset är det bara att köra vidare ända tills det händer igen...fast jag har på lägsta så laggar det till ibland...

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290