Permalänk
Casemod-mästare

Vilket är det extremaste stresstest?

ja, som rubriken lyder

vilket är det absolut extremaste stresstest till en processor?

jag vet att OCCT's linpack är extremt men finns det något värre?

Permalänk
Medlem

För grafikkortet så är Furmark ett av de värre. Det drar upp grafikkortet till 100% så länge som du vill.

Super pi är motsvarande för CPU:n. Kör bägge samtidigt så testar du kylningen till max.

Visa signatur
Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
För grafikkortet så är Furmark ett av de värre. Det drar upp grafikkortet till 100% så länge som du vill.

Super pi är motsvarande för CPU:n. Kör bägge samtidigt så testar du kylningen till max.

tack, men super pi kan man inte köra hur länge som helst för jag ska testa en stabil överklockning (köra den under natten)

Permalänk
Medlem

Intel burn test får jag högst temps av att köra iaf. Testa det

http://downloads.guru3d.com/IntelBurnTest-v2.3-download-2047....

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
tack, men super pi kan man inte köra hur länge som helst för jag ska testa en stabil överklockning (köra den under natten)

Jag har för mig man kunde välja enormt många decimaler för SuperPI på min tid.... och jag menar det är ju knappast risk för att decimalerna tar slut

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SuperPI är väl enkeltrådat, dvs inte optimalt på något sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Letar också efter bästa program för GPU och CPU för att jämföra temps på idag. Får nytt chassi om någon timme, så tänkte jämföra. Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Prime95 small ffts tillsammans med ATitool eller OCCT GPU?

Det får temperaturerna att sticka i höjden

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk

Tror det är svårt att få högre temperatur på processorn än med TAT, dock "testräknar" ju inte denna så den duger bara för att testa kylningen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Finns det något test som kör både GPU och CPU på kanske en halvtimme? Orkar inte vänta allt för länge, och efter en halvtimme känns det som att tempsen nått max.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test mellan IBT, TAT, Prime 95, OCCT Linpack, y cruncher och Spi, där Iintel Burn Test (Max) tog tronen tätt följt av Intel Thermal Analasys Tool och OCCT Linpack (Max)

E6600
2GB RAM
Vista 32 Home Premium

Kan lägga upp en test tråd med screenshots osv om intresse finns.

Permalänk

Bästa kombon enligt mig i länken nedan.
Är väl samma som Intel BurnTest men var lättare att få med så mycket ram som möjligt i LinX.

http://pici.se/537613

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
SuperPI är väl enkeltrådat, dvs inte optimalt på något sätt.

Hyper Pi, som jag länkade till, är en frontend till super pi som startar upp flera trådar:

Citat:

This is a nice update to SuperPi-mod. The front-end allows selecting multiple threads of SuperPi to be run at the same time so you can test the stability on multi-core machines.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Folding@home pressar ju cpu en del! även gpu dock nvidias mest!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Linx!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Furmark är inte att rekommendera för att det har visat sig att det är påfrestande på ett annat sätt än grafikkorten är gjorda för vilket kan leda till brända VRM:er på en del grafikkort, efter en relativt kort stund.

Samma sak med processorn, stresstesta inte något extremt om du inte har ett moderkort med rejäl VRM-kylning, med kylfläns och heatpipe.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

LinX.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Furmark är inte att rekommendera för att det har visat sig att det är påfrestande på ett annat sätt än grafikkorten är gjorda för vilket kan leda till brända VRM:er på en del grafikkort, efter en relativt kort stund.

Samma sak med processorn, stresstesta inte något extremt om du inte har ett moderkort med rejäl VRM-kylning, med kylfläns och heatpipe.

vad är VRM-kylning och har jag rejäl VRM-kylning? datorn står i sign

Permalänk
Medlem

Kan man döda processorn om man kör superpi "för" länge?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Kan man döda processorn om man kör superpi "för" länge?

Enkla svaret, nej.
Men beror på vad du menar med för länge, 8h, en vecka eller 20år?
Men super-pi är som sagt inget bra stabilitets- stresstest alls.

LinX är som sagt det ultimata, det är i princip Linpack men med ett snyggare och enklare gränssnitt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hittar inte Linx genom google, säger bara Linux linux linux.

Vilket är bra att testa temps mellan två chassin bara? Behöver inget stabilitetstest, bara testa temps på GPU och CPU. Tänkte maxa 20-30 min, och kolla tempsen bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Hittar inte Linx genom google, säger bara Linux linux linux.

Vilket är bra att testa temps mellan två chassin bara? Behöver inget stabilitetstest, bara testa temps på GPU och CPU. Tänkte maxa 20-30 min, och kolla tempsen bara.

Ny på internet?

LinX benchmark, så har du alla träffar där.

Permalänk
Medlem

Hah okej. Sökte linx stress test, linx core, linx temp test etc.

Kör linx både CPU och GPU? Annars, vad bör man använda för att komplettera?

Också, vad är en bra tid (times to run) för att jämföra temps på bara? Både väl nå max på en kvart eller så?