GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

lite goda nyheter ,

The Lost and the Damned och The Ballad of Gay Tony till pc och ps3 30'e mars

http://ir.take2games.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=441337

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hur kan man köra GTA IV utan lagg?
Spelar ju ingen roll om man kör högsta eller lägsta...
Min dator ska klara av det flytande
Phenom X4 965 BE 3,4ghz (3,7klockad)
4 GB DDR3 1333mhz
XFX 5770 1GB DDR5 900/1300 klockat

Tog ner drivrutiner från nätet så det ska vara senaste iaf

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Få se om nån kan lösa det här då...?

Jag hade ett GF 9600GT och en Samsung 17" LCD för ett tag sen. Körde GTA IV helt problem/laggfritt med dessa. Sen bytte jag ut skärmen mot en dell 24" och då funkade det inte längre, jag fick detta problem:

http://img386.imageshack.us/img386/8232/notfixedza9.jpg (inte min bild)

Då struntade jag i det till vidare och avinstallerade allt. Senare skaffade jag ett GF GTX 260 och installerade då ett nytt windows (XP) på en annan partition sen allt som behövs (Uppdateringar, SP3, senaste drivrutiner till allt) och gjorde inget annat konstigt.

Efter det lägger jag in GTA IV med alla uppdateringar och patchar jag kan hitta (från rockstar naturligtvis) och kör igång det.

Vad möts jag då av? Jo EXAKT samma problem.

Jag begriper ingenting.

Jag har försökt fixa det med diverse "lösningar" som ligger utspritt på internet. Det har blivit varierande resultat men aldrig helt fixat.

Har även bytt mellan olika grafikdrivrutiner, dvs avinstallerat och rensat bort dem + rivatuner och lagt in det på nytt, samt installerat om GTA IV x antal gånger.

Det funkade tidigare utan extra "lösningar" och fixar så då finns det ingen anledning till att det inte skulle göra det nu också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För er som tvivlar kan jag säga att crossfire fungerar i GTA IV.

det ger mellan 10 - 15 fps på två 5770.

Testade lite idag.

Permalänk

hm

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Halloj,

Tänkte höra med er hur man kör taxi på GTA IV? pc då asså. E funkar inte för mikg, det står inget när man hoppar in heller ? Eller kan man inte köra taxi på GTA Iv PC ?

Mvh

Visa signatur

AMD Phenom II X2 3,1 ghz | XFX Radeon HD4770 | Corsair 4GB 1333mhz | 500W | Asus 785EVO | 640GB WD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
För er som tvivlar kan jag säga att crossfire fungerar i GTA IV.

det ger mellan 10 - 15 fps på två 5770.

Testade lite idag.

menar du att du får en ökning på 10-15 fps från ett enskilt 5770 eller att du får 10-15 fps med båda?

vad får du med ett kort , tompa86 undrar ju om det är något fel på sitt system , du har ju ett liknande så det skulle vara intressant att få höra vad du får för fps med ett 5770

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlowhead
Halloj,

Tänkte höra med er hur man kör taxi på GTA IV? pc då asså. E funkar inte för mikg, det står inget när man hoppar in heller ? Eller kan man inte köra taxi på GTA Iv PC ?

Mvh

nej taxi missions finns ej i 4an

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
menar du att du får en ökning på 10-15 fps från ett enskilt 5770 eller att du får 10-15 fps med båda?

vad får du med ett kort , tompa86 undrar ju om det är något fel på sitt system , du har ju ett liknande så det skulle vara intressant att få höra vad du får för fps med ett 5770

1kort:
51 fps

2kort:
64 fps

allt på very high 1920x1080.

Permalänk
Medlem

Då borde jag ju kunna köra det på high men det laggar iaf för mig

Får kolla benchmark och se vad jag får i fps

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa86
Då borde jag ju kunna köra det på high

minst.

Säkert postat detta klipp 10 grr på det här forumet. Men det är aktuellt även i detta fall.

http://www.youtube.com/watch?v=HcgdCxZWxEE

http://www.tomshardware.co.uk/charts/2009-desktop-cpu-charts-...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte installera GTA IV... Datorn hänger sig...

Jag kommer en viss bit, sen stannar skivan snurra på fullt ös... Sen bara fryser allt sig och det går inte göra annat än att trycka på reset button på chassit.

Detta jävla GTA, bara problem problem..

Permalänk
Medlem

Prova kopiera alla filer från DVD till hårddisken och kör sen setup därifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Prova kopiera alla filer från DVD till hårddisken och kör sen setup därifrån.

Tack för tipset, desvärre fungerade inte det heller. Datorn hängde sig.

Kan även tillägga att jag har inga som helst problem att installera andra spel osv från skiva eller dirket från hårddisk...

Permalänk
Medlem

Då är det antaligen ditt GTA som är fuckat :/

Visa signatur

AMD Phenom II X2 3,1 ghz | XFX Radeon HD4770 | Corsair 4GB 1333mhz | 500W | Asus 785EVO | 640GB WD |

Permalänk
Medlem

Väldigt mysko, om det gick att kopiera filerna till hårddisken borde det inte vara några problem med data på DVD:n. Utan det är något som låser sig vid installationsprocessen. Nog för att jag hört en hel del som haft problem med GTA IV, men det är efter installationen.

Du har inga virtual image-program (typ daemon tools osv)? De kan strula ibland med SecuROM skydd (GTA IV har både DVD-skydd och internetaktivering på retailversionen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Väldigt mysko, om det gick att kopiera filerna till hårddisken borde det inte vara några problem med data på DVD:n. Utan det är något som låser sig vid installationsprocessen. Nog för att jag hört en hel del som haft problem med GTA IV, men det är efter installationen.

Du har inga virtual image-program (typ daemon tools osv)? De kan strula ibland med SecuROM skydd (GTA IV har både DVD-skydd och internetaktivering på retailversionen).

Det gick INTE att kopiera filerna till hårddisken.

Men jag tror det är min dator som är mongo. Den hänger sig helt random då och då, tror det är mitt billiga gigabyte skit moderkort som inte pallar med AM3 CPU som den ska göra...

Permalänk

Är på sista uppdraget, hoppat till helikoptern men kommer inte upp. Spelar ingen roll hur mycket jag trycker inget händer. Har testat flertalet gånger, tips?
Har trådlöst tangentbord.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med GTA IV + Win 7? Jag installerade relativt nyligen båda på min nya Raptor, och de få spel jag hittils kört funkar felfritt - T o m bättre, eftersom det verkade vara något fel med XP dessförinnan som gjorde att vissa spel slumpmässigt frös hela systemet.

I alla fall, jag kan köra spelet med alla grafik-settings på High, och det laggar knappt någonting, såvida jag inte flyger över staden.
Men så fort jag sätter på Shadows så laggar det avsevärt mer, något som jag inte hade problem med på XP. Jag kunde t ex köra Very High med en density på 16.
Nu så börjar det smålagga om jag ställer in skuggor på Low, med "Density" på 1. Och med Very High à la 16 så blir det helt ospelbart.

Förstör knappast spelet, men skuggorna var enligt mig något av det snyggaste i spelet, sålänge inställningen var Very High. Som jag först frågade, någon annan som upplever samma fenomen?

Tiden det tar att ladda spelet ökar även från ett par sekunder till över 2 minuter om jag sätter på Vsync.
Och ingame kan jag uppleva att det laggar mindre om jag har Vsync PÅ, vilket jag tycker är ganska udda och frustrerande.

Edit: Det saknas även texturer på vissa ställen, dock inte alltid - T ex på sidan av motorvägen till flygplatsen i Broker, på norra sluttningen med gräs. Man kan alltså se under hela statsdelen.
Har ominstallerat två gånger, men ingenting har förändrats.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Jag har ett skumt problem:

När Roman har blivit skjuten på sitt brölopp, ska man ju sedan åka o döda Dimitri. under det uppdraget blir man ju nersparkad från en helikopter, och åker efter helin med båt sen, och när man ska bli uppplockad av Little Jacob i hans helikopter (det är här problemet kommer in) så fuckar sig hela skiten. det står typ: press space repeated blablabla för att hoppa upp i helikoptern, men det enda som händer när jag trycker på den jävla spaceknappen är att jag kollar bakåt? man kommer inte upp i koptern, tappar greppet, stendör, och får börja om på samma visa igen.

nån som orkat läsa hela vägen hit och vet svaret?

hårdvara i sign, och jag kör v1030.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Jag har ett skumt problem:

När Roman har blivit skjuten på sitt brölopp, ska man ju sedan åka o döda Dimitri. under det uppdraget blir man ju nersparkad från en helikopter, och åker efter helin med båt sen, och när man ska bli uppplockad av Little Jacob i hans helikopter (det är här problemet kommer in) så fuckar sig hela skiten. det står typ: press space repeated blablabla för att hoppa upp i helikoptern, men det enda som händer när jag trycker på den jävla spaceknappen är att jag kollar bakåt? man kommer inte upp i koptern, tappar greppet, stendör, och får börja om på samma visa igen.

nån som orkat läsa hela vägen hit och vet svaret?

hårdvara i sign, och jag kör v1030.

fetingspoiler du lägger fram där du

vad gör din gubbe i vanliga fall när du trycker på space/mellanslag?
den ska nämligen hoppa. har du bytt knapp för hoppa kanske?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
fetingspoiler du lägger fram där du

vad gör din gubbe i vanliga fall när du trycker på space/mellanslag?
den ska nämligen hoppa. har du bytt knapp för hoppa kanske?

no no, så dum e jag inte

har nu lyckats söka lite på google (big success xD ) och fått fram att det är nån satans bugg på detta uppdraget, och att enda sättet verkar vara att man helt enkelt bara nöter skiten om o om igen!!! 30 gånger + läste jag nån som hade spelat uppdraget utan att ta sig upp i helin! o detta är sista uppdraget. man blir så lack asså! xD

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Det gick INTE att kopiera filerna till hårddisken.

Men jag tror det är min dator som är mongo. Den hänger sig helt random då och då, tror det är mitt billiga gigabyte skit moderkort som inte pallar med AM3 CPU som den ska göra...

Ok, missuppfatta. Har du kört lite av de vanliga testerna som finns, typ minnestest osv? Får hoppas du hittar felet. Verkar som att något under GTA installationen triggar problem eftersom du får det specifikt då också.

Permalänk

Min bror har en C2D E7400, 4GB Ram och ett HD 5770 med 1GB minne (ligger hos posten just nu), kommer GTA IV vara njutbart på den datorn om det körs i 1280x1024 på en 19 tums skärm?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Min bror har en C2D E7400, 4GB Ram och ett HD 5770 med 1GB minne (ligger hos posten just nu), kommer GTA IV vara njutbart på den datorn om det körs i 1280x1024 på en 19 tums skärm?

Beror på vad du menar med njutbart.........

Jag har ett 8600GT och jag tycker att spelet är "njutbart".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Beror på vad du menar med njutbart.........

Jag har ett 8600GT och jag tycker att spelet är "njutbart".

Jag tänkte att det ska flyta på i hög kvalité utan att lagga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Jag tänkte att det ska flyta på i hög kvalité utan att lagga.

Det kanske det gör, GTA IV tar ju en hel del hehe.

Ska nog gå på höga inställningar om du bara ska köra 1280x1024..

Permalänk

graffet lär klara det, lite sämre med cpun

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

hej vet någon hur man fiksar fatal error zlib20?

Permalänk
Medlem

tjena lirar GTA IV , jag har fått tag på lite coola mods som jag skulle villja ha hjälp att installera , utgå från att mitt spel e helt orginal . jag vill ha fuel mod instalerat , tycker det skulle vara asballt , men jag fattar inte hur man instalera det , man ska tydligen instalera en massa grejer. men när jag gör så gott jag kan , så startar inte spelet , kan nån beskriva vart man ska lägga alla filer så att det funkar , förstår inte beskrivningen man får av mod skaparna.

länk till modden: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=5538

fan vill verkligen få det att funka, så om nån vet hur man gör snälla svara.

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinix
hej vet någon hur man fiksar fatal error zlib20?

Sweclockers tråd om felen var tredje sökresultatet på google:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8204...