Radeon HD 5450 och 5570

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Moderna spel är väl inte någon som tänker spela på dessa kort? Det är ju HTPC man vill ha dessa kort till i så fall, men detta testas inte alls? Hur många FPS som ett HD5450 klarar i nya Stalker känns väldigt ointressant. Det som däremot är intressant är hur bra fungerar det att köra ljud över HDMI? Hur bra avlastar kortet vid videouppspelning?
Givetvis ska man ha med lite speltest men fokus borde vara på funktionerna i den här prisklassen. Inte prestanda.

Precis min tanke.. Ett kort som kan skicka HD-ljud över HDMI borde testas i en HTPCmiljö.. det är ju som gjort för det!

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 5450 iaf. till HTPCn, skall leka runt lite med inställningarna och se om man kan hitta några bra tips i de enorma trådarna på AVS.
Har visserligen inte så mycket interlaced material men tydligen skall det ju gå att köra deint. utan videoprocessing så man får väl se om man får några dropped frames eller hur det klarar sig..
Annars kanske 1156 är ett alternativ till ett riktigt energisnålt system om man ändå inte skall spela någonting.. I'll be back

Kanske vore bra att skapa en tråd för dessa low end kort i gfkkdelen?

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk

Jag hade gärna sett att man tog med GeForce GTS 250 Lågprofil i testet för att lättare kunna se hur det presterar mot amd's lågprofilskort.

Permalänk
Medlem

Elr ännu bättre, ta med GT240. Hade varit kul och se hur 5670 står sig mot GT240.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Håller med om att det vore ett bra test. Afaik är det (5570) 10-15% segare än 240, med lite mervärde iom. PAP då.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Som några nämnt...

Dåligt att ni inte ens tittade in på HTPC kapaciteten korten kan ha.

Ni testade dem som vilket "spel" grafikkort som helst ni gjort tidigare.

Inget om ljudet, inget om video. inget om post-processing & de-interlacing eller andra video funktioner...

Verkar som man får gå titta annanstans om man vill ha sådan information.

Jag skulle vara intresserad om att se hur korten klarar av MadVR för det mesta. Vilket är det billigaste kortet som klarar av det skulle vara intressant. Men MadVR är dock lite av en "utkants" sak.

Får tacka dem som postade länken till Anandtech och vad de sa om HTPC sakerna om det ena kortet. Dock är de ju inte heller de så detaljerade in i HTPC sorgligt nog.

Tillbaka till att läsa på AVSforums då...

Permalänk
Medlem

Slog till på HD5450. Perfekt för mellanhands grafikkort medans man är utan. Att det har bitstream med alla nya hd formaten är perfekt! Billigt är det med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ett htpc kort ska väl klara allt hd5450 klarar. Ska man spela är det bara att köpa ett prestandakort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Funkar fint tycker jag.. Kikade på Hellboy utan audio drops och kortet går kallare än mitt gamla aktiva. Fixar BF2142 med 60+ fps vilket är nice..

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk

Borde inte budgetkort testas med budgetdatorsystem. Om man har i7 så köper man väl inte ett budgetkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cellomannen
Borde inte budgetkort testas med budgetdatorsystem. Om man har i7 så köper man väl inte ett budgetkort

Pengarna gick väl åt till att bygga i7 burken

Permalänk
Medlem

Har en 4350 som jag panikköpte när mitt gamla nvidia releasade sin magiska blå rök.
hursom,, Jävligt strömsnålt och har för mig att jag jämnförde med 5xxx seriens billigaste ,, och föredrog 4350 av nån anledning.
lekte lite med tanken att skaffa ett gäng såna och köra crossfire. tror dock att en mobo med 16st pci-e kostar mer än vad 16 kort skulle göra... =(

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cellomannen:

Borde inte budgetkort testas med budgetdatorsystem. Om man har i7 så köper man väl inte ett budgetkort

När man testar grafikkort måste grafikkorten flaska. Därför ska man helst köra med den bästa processorn man kan hitta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers