Permalänk
Medlem

iMac som speldator?

Haloj mina tekniknördar vänner!

Jag har nu funderat ett tag att gå över till Mac, varför? Jo för ett antal skäl, design, kvalitet, (jobbar med final cut på jobbet) etc. Men det som jag har det jobbigast för är spelprestandan i iMac. Jag har varit på MediaMarkt och två st app stores där dom inte vill demonstrera hur väl spel som crysis, CS Source, COD2 osv fungerar. Kanske jag som är ute och viftar men tycker att dom borde kunna göra det, speciellt när jag kommer med demo skivor.

Den iMacen jag tänkte mig va http://www.apple.com/se/imac/performance.html , alltså 27" för kostnaden av 19500kr. Nu kommer många att tänka att jag är helt villsen som vill ge så mycket pengar när jag kan få ett ihop bygge för 12000kr som är outstanding! Men jag tror att vissa förstår mig varför jag har det så svårt med just denna fråga. Vill kunna spela mycket (spelar mycket CSS, CSP och COD) men samtidigt ha en snygg design och den kvalitén som Mac har.

Vet att det finns enorm kunniga och duktiga personer på sweclocker som kan komma med generella råd (för det är jag i slutändan som avgör).

Det ultimata vore om någon som har en iMac kan skriva ner sina tankar.

Mvh Dzivo

EDIT: Kommer att dual boota för att kunna spela alla spel.

Permalänk
Medlem

Meh, det går ju inte att spela på mac, mer än kanke teris då och nå enstaka harry potter spel.

Permalänk
Medlem

Det finns ju spel för Mac.
Men andra alternativet är att dual boota och köra med Windows också.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Meh, det går ju inte att spela på mac, mer än kanke teris då och nå enstaka harry potter spel.

Du är så ute och cyklar så det är skrämmande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Du är så ute och cyklar så det är skrämmande.

+1

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Medlem

Vill inte leka pappa men vill gärna ha råd.

Tullis: Du läste mina tankar, glömde skriva det! Jag kommer att ha w7 mao dual boota.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Du är så ute och cyklar så det är skrämmande.

Det är ju nästan sant det han skriver? Kanske sims också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det är ju nästan sant det han skriver? Kanske sims också.

http://www.mac-spel.se/
Eller så kan du ju ta och klicka dig in på prisjakt och klicka dig fram till TV och Datorspels kategorin, så ska du nog se att du får dig en liten överraskning.
Lite påläsning?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=VfJ-vQtbetQ&feature=related
"iMac 4850 HD crysis Benchmarking"
Fungerar ju helt OK!

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk

Att spela på en Mac är ju bara "prisvärt" om man redan har Mac. Att som spelintresserad köpa en Mac är ju som att frivilligt skjuta sig i benet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Att spela på en Mac är ju bara "prisvärt" om man redan har Mac. Att som spelintresserad köpa en Mac är ju som att frivilligt skjuta sig i benet.

Jo ur spel-perspekttiv är inte direkt Mac förstahandsvalet, det är ju uppenbart. Men den fungerar ju som sagt ypperligt med mer än 200 spel, och inte bara 2-3st som vissa har fått för sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

MAC
+snygg
+kvalite
-19500kr
PC
+för 19500 kan du få en snygg dator med kvalite komponenter och springa åttor runt mac:en

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

är ni efterblina eller? kolla upp saker innan ni uttalar er! finns för fan Cod 4 och mycket annat som är anpassat för Mac..

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB | XFX GeForce GTX 285 648M 1GB | Corsair Powersupply 550W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marosfalvi
är ni efterblina eller? kolla upp saker innan ni uttalar er! finns för fan Cod 4 och mycket annat som är anpassat för Mac..

+1

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
MAC
+snygg
+kvalite
-19500kr
PC
+för 19500 kan du få en snygg dator med kvalite komponenter och springa åttor runt mac:en

Någon som glömt att iMacen även innehåller en (inte så billig) 27" IPS-panel?
Sluta betrakta iMac som endast dator. Jag håller med om ditt påstående att en PC för 19.500 springer åttor runt iMacen, men är det lika stor skillnad om du i det priset ska få plats för en likvärdig skärm?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda för en mac är ju inte så jätte bra, men visst går det att spela på dom, men de är ju inga gaming datorer. Finns även wine liknande program för att köra steam osv.

Mitt förslag är att bygg en dator, och kör som en hackint0sh, dvs, installera OSX på den + ex w7.

Permalänk
Avstängd

Det är nog inte riktigt det de menar när de skriver att det knappt går att spela på en Mac. Självklart "går" det. Men flertalet här inne definerar det nog inte som spelbart om de är tvingade att spela på medium, låga upplösningar och endast minimalt med AA och allt vad det heter.

Bästa tipset till trådskaparen är att ta reda på vilket grafikkort som ingår i den iMac du vill köpa och sedan googla på tester och recension av det kortet. Sanningen är att hur du än vrider på det så kommer grafikkortet att bli flaskhalsen i systemet om du pratar spel.

Permalänk
Medlem

Amen vafan, klart du kan lira om du kör bootcamp, men då får du ju betala ytterligare 2000 spänn, fatta PC du kan få för 22K, inge HD4850 eller va macen har idag inte.

Permalänk
Medlem

Gaming @ Imac LOL!

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Amen vafan, klart du kan lira om du kör bootcamp, men då får du ju betala ytterligare 2000 spänn, fatta PC du kan få för 22K, inge HD4850 eller va macen har idag inte.

Det är ju inte bara PCn utan sen skall han ha en skärm (27" IPS) också. De är inte jätte billiga...

http://www.kivisaar.se/tankar/index.php/2009/11/26/pc-vs-mac-... ...

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Medlem

Om du tycker designen och allt det andra är värt pengarna så duger den att spela på, men för dom pengarna så blir spelupplevelsen mycket bättre på en vanlig PC, så klart.
Men om det andra är värt det tycker jag inte det är ett dåligt köp, spelandet lär funka rätt bra.

Sen har jag invändningar mot att du pratar om den höga kvaliteten, jag känner ett par bekanta som har haft stora problem med sina iMacs...

Permalänk
Medlem

FINNS det folk som har haft problem med macen? ;). Nä skojar, självklart så uppstår problem med macen. Men supporten och den helhets kvalitén som macen ger tror jag slår "PCn" med hästlängder.

Men som sagt, om nån har testat tex css, crysis eller COD2 så får den personen jätte gärna skriva ner några tankar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Någon som glömt att iMacen även innehåller en (inte så billig) 27" IPS-panel?
Sluta betrakta iMac som endast dator. Jag håller med om ditt påstående att en PC för 19.500 springer åttor runt iMacen, men är det lika stor skillnad om du i det priset ska få plats för en likvärdig skärm?

Köp en dator för 12 pappa och lägg 7500 på en skärm.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

alla som tror att man inte kan spela på en mac dator har inte hängt med i utvecklingen......

http://www.codeweavers.com/products/cxgames/ crossover games fixar biffen

De äter allt istort sett sen om man gillar gamla dos spel som mig så finns ju alltid DOSbox

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampusbengtsson
+1

Sitter och lirar Mass Effect 2 på Macen just nu funkar skit bra!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Någon som glömt att iMacen även innehåller en (inte så billig) 27" IPS-panel?
Sluta betrakta iMac som endast dator. Jag håller med om ditt påstående att en PC för 19.500 springer åttor runt iMacen, men är det lika stor skillnad om du i det priset ska få plats för en likvärdig skärm?

Ja klart du också ska ha med en likvärdig skärm och för det priset imacen kostar så får du ju det och en bättre dator.

Jag köpte mig ett 920 system med gtx 260 och betala ca 10k för det (och då tog jag ändå ett chassi för ca 1700kr) och dell ska ju släppa en ny 27tum (u2711) som är nog till och med bättre än imac skärmen för ca 10k.

Så ja hur mycket bättre blir det?
Ja du får dig en bättre cpu, mer och snabbar minnen, bättre grafikkort, bättre skärm, kan ha flera eller bättre grafikkort osv osv så jag skulle säga att ja i det stora hela så blir det ju stor skillnad.

Sen finns det ju självklart fördelar också väl med imacen tar mindre, mindre sladdar osv osv

Sen så får vi ju inte heller glömma att det varit en del problem med imac skärmarna också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Ja klart du också ska ha med en likvärdig skärm och för det priset imacen kostar så får du ju det och en bättre dator.

Jag köpte mig ett 920 system med gtx 260 och betala ca 10k för det (och då tog jag ändå ett chassi för ca 1700kr) och dell ska ju släppa en ny 27tum (u2711) som är nog till och med bättre än imac skärmen för ca 10k.

Så ja hur mycket bättre blir det?
Ja du får dig en bättre cpu, mer och snabbar minnen, bättre grafikkort, bättre skärm, kan ha flera eller bättre grafikkort osv osv så jag skulle säga att ja i det stora hela så blir det ju stor skillnad.

Sen finns det ju självklart fördelar också väl med imacen tar mindre, mindre sladdar osv osv

Sen så får vi ju inte heller glömma att det varit en del problem med imac skärmarna också.

Ja, för det är aldrig några problem med PCs, nej aldrig hört talas om nåt liknande!
+ att du inte heller räknar på priset för ett OS. Du kan inte förutsätta att alla har ett windows liggandes i skrivbordslådan och för att det ska vara en rättvis prisjämförelse så får du allt räkna med ett par lakan för OS.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, för det är aldrig några problem med PCs, nej aldrig hört talas om nåt liknande!
+ att du inte heller räknar på priset för ett OS. Du kan inte förutsätta att alla har ett windows liggandes i skrivbordslådan och för att det ska vara en rättvis prisjämförelse så får du allt räkna med ett par lakan för OS.

Visst har väl pc problem men det har ju mac också och nu är det ju så att jag inte riktigt drog nackdelar med någon av dom förutom det med att det har varit problem med imac skärmarna.

Som exempel bara:
Mac:
Svårare att byta grafikkort till ett bättre i imac.

PC:
PC mer virus än mac.
osv osv

Och jo sen glömde jag av att skriva om os som du sa kom på det sen när jag gick upp och eftersom att jag är sjuk så orka jag inte gå ner igen bara för det och upp igen.
Jo det kan ju då kosta lite mer med ett os i paketet säg att pc blir ca 1 k mer än imacen eller också så kanske du inte ens behöver lägga på något extra beror ju på lite vad man köper också.
Men wow säg då att priset blir 2k mer än vad imacen kostar till pc med ett os men dock så får du ju också betydligt bättre hårdvara än vad imacen ger.

Så du inte heller säger något om tagenbord eller mus sen så tog jag ju inte med det eftersom jag antar att också han kommer behöva köpa det till imacen för deras är väl inte riktigt något till spel. ( eller också så har han redan det)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Visst har väl pc problem men det har ju mac också och nu är det ju så att jag inte riktigt drog nackdelar med någon av dom förutom det med att det har varit problem med imac skärmarna.

Som exempel bara:
Mac:
Svårare att byta grafikkort till ett bättre i imac.

PC:
PC mer virus än mac.
osv osv

Och jo sen glömde jag av att skriva om os som du sa kom på det sen när jag gick upp och eftersom att jag är sjuk så orka jag inte gå ner igen bara för det och upp igen.
Jo det kan ju då kosta lite mer med ett os i paketet säg att pc blir ca 1 k mer än imacen eller också så kanske du inte ens behöver lägga på något extra beror ju på lite vad man köper också.
Men wow säg då att priset blir 2k mer än vad imacen kostar till pc med ett os men dock så får du ju också betydligt bättre hårdvara än vad imacen ger.

Så du inte heller säger något om tagenbord eller mus sen så tog jag ju inte med det eftersom jag antar att också han kommer behöva köpa det till imacen för deras är väl inte riktigt något till spel. ( eller också så har han redan det)

T-Bordet till iMac´n är riktigt skönt, sen musen kanske inte är så bra till spel men riktigt bra i andra sammanhang.

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Medlem

Re: iMac som speldator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dzivo
Haloj mina tekniknördar vänner!

...

Jag har varit på MediaMarkt och två st app stores där dom inte vill demonstrera hur väl spel som crysis, CS Source, COD2 osv fungerar. Kanske jag som är ute och viftar men tycker att dom borde kunna göra det, speciellt när jag kommer med demo skivor.

...

EDIT: Kommer att dual boota för att kunna spela alla spel.

Det är väl inte så konstigt att dom inte kan göra det? Ska dom installera Windows på plats så att du kan installera dina spel och se hur bra dom fungerar? Hör du inte själv hur absurt det låter? För jag kan inte tänka mig att det har en dual-boot installerad utan det är troligen OSX som finns i butikerna.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970